Permalänk
Medlem

Asus Z 97 A flippat helt med OC

Kört helt felfritt med mitt modekort och i7 4790k men sen vet i fan om jag kommit åt nåt jag inte borde. För direkt så dra den upp i 90c och Idle är 30.
Körde optimized default i bios och då är tempen normal, Sen kör jag 5 way opti i windows och när den då pressa för tempen så är den helt normal 4.7 ghz och OC bli klar. Men sen dra jag igång typ inteburn test och på 2 sek så är den på 90 grader.

Har provat avinstallera Asus AI suite och installerat om men bli samma grej.

Temps Har varit rediga i 1 vecka och temps är rediga vid 4.4 ghz om AI tuner är avinstallerat.

Har jag kommit åt nåt skit som ändra volt nånstans.... Settings verka stanna kvar även om man installera om programmet.

Permalänk
Medlem

Kollat så att det inte hänt nått med kylaren?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Inaktiv

Som fler har skrivit förr så får man inte köra intelburn med de processorerna.
Kör Aida64 i stället.

Permalänk

Kolla så inte volten i bios står på auto om du kör med OC. Då kan det bli varmt för cpun.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Pumpen startar och snurra på 1000 rpm kraken x60.
Har kört intelburn innan å då var de max 70ç. Grejen är att templen stiger så jävla fort. Från 30 till 90 på några sekunder. Vätskan i kylarn e inte varm. Under 40c. Hade pumpen eller kylarn paj på nåt sätt så borde väl templen stiga snabbt men inte på några sekunder.

Kan de hänt nåt med kylpastan bara sådär? För inte kan kylarn flytta på sig från CPU bara så där.

De stress test själva asus gör få templen till 75 på 1.35v vilket e hög volt tycker jag. Få nog klocka manuellt i BIOS för 4.6 borde man klara på 1.26 nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Som fler har skrivit förr så får man inte köra intelburn med de processorerna.
Kör Aida64 i stället.

Håller med dig Decimal ,Till TS kör Aida64 istället!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Som fler har skrivit förr så får man inte köra intelburn med de processorerna.
Kör Aida64 i stället.

Provade aida 64 med FPU och CPU. Landa på drygt 60c

Permalänk
Medlem

Men tempsen e mycke högre än innan.

Kan en CPU gå sönder i själva hårdvaran så att de inte bli kontakt inne i CPUn med kylningen om ni förstår =P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sper:

Men tempsen e mycke högre än innan.

Kan en CPU gå sönder i själva hårdvaran så att de inte bli kontakt inne i CPUn med kylningen om ni förstår =P

Allt kan gå sönder men om CPU:n funkar som det är tänkt finns det spärrar som sänker hastigheten och/eller stänger av datorn vid för höga temperaturer. Så det är mer sällan detta sker.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Allt kan gå sönder men om CPU:n funkar som det är tänkt finns det spärrar som sänker hastigheten och/eller stänger av datorn vid för höga temperaturer. Så det är mer sällan detta sker.

Okej, Nu gjorde jag samma grej igen, Ny kyl pasta MEN sen drog jag åt vänster sidan för höger och nu är alla temps normala igen...... WTF..... Frågan är då hur den kunde flippa i tempsen när jag inte hade rört grejerna från början.......

Permalänk
Medlem

Och så tempsen flippar igen.

Kan de vara så att kylarn kraken x60 inte ligger tillräckligt fight i mot CPUn ? Skruvarna man spänner med är i botten och kyl pastan har spridit sig över CPU.

Läste nån som hade 100i där han satte 4 gummi ringar på plattan man fäster i så den spänner mer. Är de nåt man vågar göra?

Kan man sätta backplate fel på något sätt?