Permalänk
Medlem

Seeeegt Internet

Jag har köpt en beg dator till min son, mest för surf.
Jag har dock problem med Internet, det är så himla segt, varje sida tar 15-20 sek att ladda och sidor hänger sig hela tiden.
Datorn är från 2005 men tidigare ägare har lagt in Windows 8 på den. Tror att det var Vista original.
Jag har testat både med Internet Explorer och Google Chrome och båda är lika långsamma.
Vad kan jag göra?
Datorn ser ut så här:
http://forumbilder.se/DELTS/dump

Permalänk
Medlem

Det är ju inget monster men med vad jag kan utläsa ur den lilla information vi har bör det inte vara SÅ långsamt.
Är operativsystemet nyinstallerat eller ligger det en massa program på den?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Titta på bredbandskollen om ni får ut någon bra hastighet.

Kanske kan vara att ram minnet blir fullt?

Processorn går varmt? Core temp är et program att titta temperaturen på datorn.

Kan vara hårddisken också.

Gäller det bara Internet användning som ni märker att den segar ner? Märks det på alla hemsidor?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag har köpt en beg dator till min son, mest för surf.
Jag har dock problem med Internet, det är så himla segt, varje sida tar 15-20 sek att ladda och sidor hänger sig hela tiden.
Datorn är från 2005 men tidigare ägare har lagt in Windows 8 på den. Tror att det var Vista original.
Jag har testat både med Internet Explorer och Google Chrome och båda är lika långsamma.
Vad kan jag göra?
Datorn ser ut så här:
http://forumbilder.se/DELTS/dump

Chrome äter RAM-minne. Som tidigare sagt, kolla ledigt RAM under tiden du surfar.
Också har AMD en väldigt tråkig funktion till sina processorer som heter "Cool and Quiet". Detta stryper processorns kraft rejält. Ta en titt i BIOS och kolla om det är aktiverat, för om så är fallet kan det vara det som är felet.

Lycka till!

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Plus || AMD Ryzen 7 5800X || ASUS ROG STRIX RTX3070 OC White Edition || ASUS ROG STRIX LCII 360 White Edition || be quiet! Dark Base 700 White Limited Edition || Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W || Logitech G513 Carbon Lightsync Tactile || ZOWIE EC1 Gaming Mouse || Corsair Vengeance 4x8GB CL16

Permalänk
Skrivet av stjo57:

Jag har köpt en beg dator till min son, mest för surf.
Jag har dock problem med Internet, det är så himla segt, varje sida tar 15-20 sek att ladda och sidor hänger sig hela tiden.
Datorn är från 2005 men tidigare ägare har lagt in Windows 8 på den. Tror att det var Vista original.
Jag har testat både med Internet Explorer och Google Chrome och båda är lika långsamma.
Vad kan jag göra?
Datorn ser ut så här:
http://forumbilder.se/DELTS/dump

hoppas att den inte var dyr. en semperon på 1.8Ghz gör ju inga underverk

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

2GB minne är i knappaste laget.
Köp mer minne och installera om OS så kommer den bli helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag har köpt en beg dator till min son, mest för surf.
Jag har dock problem med Internet, det är så himla segt, varje sida tar 15-20 sek att ladda och sidor hänger sig hela tiden.
Datorn är från 2005 men tidigare ägare har lagt in Windows 8 på den. Tror att det var Vista original.
Jag har testat både med Internet Explorer och Google Chrome och båda är lika långsamma.
Vad kan jag göra?
Datorn ser ut så här:
http://forumbilder.se/DELTS/dump

2GB minne är boven. Garanterat.

Vi håller just nu på uppgradera alla äldre datorer från 2-4GB RAM, det gör ENORM skillnad.

Vi pratar från typ 1 minut till 10 sekunder att göra varje aktion. Det är hands down den bästa uppgraderingen du kan göra, för en billig slant.

Antagligen påverkar andra delar såklart också, men i dagsläget är till 100% RAM-minnet flaskhalsen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

2GB minne är boven. Garanterat.

Vi håller just nu på uppgradera alla äldre datorer från 2-4GB RAM, det gör ENORM skillnad.

Vi pratar från typ 1 minut till 10 sekunder att göra varje aktion. Det är hands down den bästa uppgraderingen du kan göra, för en billig slant.

Antagligen påverkar andra delar såklart också, men i dagsläget är till 100% RAM-minnet flaskhalsen.

processorn skulle jag också dra in där på att den är boven i det hela, det är ju en singlecore på 1,8 ghz.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

processorn skulle jag också dra in där på att den är boven i det hela, det är ju en singlecore på 1,8 ghz.

Såklart, men i windows 7/8 så krävs mer än 2GB minne. Det går inte att komma undan, orsaken att allt tar 129831723 år är att den måste använda swap-filen hela tiden.
Processorn behöver inte jobba speciellt hårt vid vanligt surf.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Sötast

Ganska enkel fix! Jag skulle föreslå att du installerar linux och på så vis slipper undan att behöva lägga ytterligare pengar på maskinen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ganska enkel fix! Jag skulle föreslå att du installerar linux och på så vis slipper undan att behöva lägga ytterligare pengar på maskinen!

De är väll bättre att leta upp något begagnat eller billigt ram kit? linux är väl inte så enkelt för ett barn?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M5 - EVGA GeFoce GTX 780Ti - Intel Core I7 4770K - Corsair RM 850W - Corsair CL9 1600Mhz Vengance LP - A-DATA 120GB SSD - Seagate Baracuda 1TB HDD- Corsair obsidian 350d

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gforce97:

De är väll bättre att leta upp något begagnat eller billigt ram kit? linux är väl inte så enkelt för ett barn?

Tvärtom, att använda linux kan både vara mycket enklare och mycket säkrare då operativsystemet går att konfigurera till all oändlighet.

Iom att den endast skulle användas till surf så är det bara att installera de program som krävs och sedan sätta lösenord så att pojken inte kan sabba något.

Sen kan man i princip få det att se ut hur man vill också, men i vilken standarddist som helst så ser det i princip ut som Windows eller OSX till att börja med ändå.

kolla t.ex http://3.bp.blogspot.com/-qwQTdD-FFR0/UKD9bwEnGDI/AAAAAAAAL3g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är ju inget monster men med vad jag kan utläsa ur den lilla information vi har bör det inte vara SÅ långsamt.
Är operativsystemet nyinstallerat eller ligger det en massa program på den?

Nej inget monster men extremt långsam på nätet.
Det är nyinstallerat och det ligger inte alls många program på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Titta på bredbandskollen om ni får ut någon bra hastighet.

Kanske kan vara att ram minnet blir fullt?

Processorn går varmt? Core temp är et program att titta temperaturen på datorn.

Kan vara hårddisken också.

Gäller det bara Internet användning som ni märker att den segar ner? Märks det på alla hemsidor?

Ok ska kolla sen på Bredbandskollen men jag har ju en nyare dator som är snabb på nätet.
Ska kolla Core temp.
Ja Internet är det som är utmärkande segt och ja alla hemsidor. Just det att den hela tiden hänger sig ocvkså. Datorn är väl inte supersnabb men ok för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hoppas att den inte var dyr. en semperon på 1.8Ghz gör ju inga underverk

Ha ha nejdå billig ;I
Men som sagt, det är nätet i huvudsak som är segt och datorn ska vara mest till surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

2GB minne är boven. Garanterat.

Vi håller just nu på uppgradera alla äldre datorer från 2-4GB RAM, det gör ENORM skillnad.

Vi pratar från typ 1 minut till 10 sekunder att göra varje aktion. Det är hands down den bästa uppgraderingen du kan göra, för en billig slant.

Antagligen påverkar andra delar såklart också, men i dagsläget är till 100% RAM-minnet flaskhalsen.

Nja är inte så säker på att minnet skulle göra att datorn är seg på nätet när den är ok för övrigt. 2 GB är ju mer än original för datorn, förmodligen låg det på 512 MB från början. Vi har gamla datorer på jobbet som har både 1 GB och 512 MB och som ändå funkar bra på nätet, alltså ej sega eller hänger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Såklart, men i windows 7/8 så krävs mer än 2GB minne. Det går inte att komma undan, orsaken att allt tar 129831723 år är att den måste använda swap-filen hela tiden.
Processorn behöver inte jobba speciellt hårt vid vanligt surf.

Men många (inkl. Microsoft) säger ju att Windows 8 är mer lättdrivet än de föregående operativsystemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Men många (inkl. Microsoft) säger ju att Windows 8 är mer lättdrivet än de föregående operativsystemen?

Lättdrivet måhända, men det gäller snarare hur mycket CPU'n belastas. Vi märker EXTREM skillnad mellan 2GB och 4GB. 2GB vs 4GB -> internet explorer 1 minut vs 10 sek, word dok 45 sek vs 4 sek, den här datorn 35 sek vs 2 sek etc.

Då har vi kvar ett större gäng gamla core-2 burkar på typ 1.6Ghz också.

Att surfa på webben tar allmänt mycket RAM då den cache'ar alla sidor och liknande och måste sedan sitta å swappa för att kunna läsa in nya sidor.

Är det DDR2 eller DDR3 i burken?

Kolla i resursövervakaren hur mycket ram som används, där kan du ju också se om det är processorn som ligger på 100% eller vad boven är.

Edit: Kan också tillägga att dessa 2GB-datorer fungerade klockrent i Windows XP. Kanske ett alternativ annars då?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Men många (inkl. Microsoft) säger ju att Windows 8 är mer lättdrivet än de föregående operativsystemen?

Hej! Ett tips är att trycka på "citera flera" så slipper både du och vi flera inlägg efter varandra

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Det du beskriver tycker jag låter som ett DNS-problem, inte ett hårdvaruproblem. Prova och återkom!

Gå in i kommandotolken (cmd) och skriv: ipconfig /all
Lista i denna tråd de två Domain Name Servers (DNS) som används.

Ladda ner detta simpla program: https://www.grc.com/dns/benchmark.htm
Starta testet, den snabbaste DNS-servern hamnar överst.

Välj att använda den snabbaste DNS-servern som primär DNS-server i dina Windows-inställningar (Control Panel -> Network -> Network and Sharing Center > Change Adapter settings > Högerklicka på Local Area Network eller Ethernet > Välj Properties > Bläddra ner till IPv4-settings > Högerklicka på den raden > Välj Properties > Klicka i rutan "Use the following DNS server addresses" -> Skriv in den snabbaste DNS-serverns IP-adress i den första rutan, och en säker stabil DNS-server som backup (rutan nedanför), t.ex en av Googles DNS-servrar: 8.8.8.8

Konfigurationsvägen jag beskrev är enligt Windows 7, det kan se lite annorlunda ut på Windows 8, men säkerligen väldigt snarlikt

EDIT: Om det är så att webbläsaren faktiskt hänger sig, och det inte bara är sidorna som laddas långsamt, så bör du söka igenom datorn efter Spyware och Adware: http://www.superantispyware.com/

Du kan även söka igenom datorn efter virus och trojaner med en demoversion av Kaspersky Internet Security 2015: http://www.kaspersky.com/se/free-trials/internet-security-dow...

Du bör även analysera din hårddisk för att se om den behöver defragmenteras: "Den här datorn" -> Högerklicka på dina hårddiskpartitioner (C:/, D:/ etc) -> Välj Properties -> Gå in i fliken Tools/Verktyg -> Välj Defragmentation. En fragmenterad disk behöver snurra flera varv för att läsa/skriva till en fil (eftersom filen är utspridd), jämfört med ett varv om filen ligger i varandra efterföljande hårddisk-block. Resultatet är att en fragmenterad disk kräver längre tid att läsa/skriva till filer/program.

Det absolut sista du behöver kolla på (enligt mig) är hårdvarurelaterade problem. Datorns hårdvara blir inte sämre med tiden, bara innehållet

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Lättdrivet måhända, men det gäller snarare hur mycket CPU'n belastas. Vi märker EXTREM skillnad mellan 2GB och 4GB. 2GB vs 4GB -> internet explorer 1 minut vs 10 sek, word dok 45 sek vs 4 sek, den här datorn 35 sek vs 2 sek etc.

Då har vi kvar ett större gäng gamla core-2 burkar på typ 1.6Ghz också.

Att surfa på webben tar allmänt mycket RAM då den cache'ar alla sidor och liknande och måste sedan sitta å swappa för att kunna läsa in nya sidor.

Är det DDR2 eller DDR3 i burken?

Kolla i resursövervakaren hur mycket ram som används, där kan du ju också se om det är processorn som ligger på 100% eller vad boven är.

Edit: Kan också tillägga att dessa 2GB-datorer fungerade klockrent i Windows XP. Kanske ett alternativ annars då?

Jag vet inte om det är DDR2 eller DDR3.
Ja min första tanke var också att försöka lägga in XP eftersom datorn hade det från början och Internet då bör ha funkat som det ska. Jag har dock inte lyckats göra detta. Du kan läsa om det i tråden http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1336410...

Jag har kolllat lite på minnet och processorn men kan inte se att något av detta ökar när jag surfar till olika sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Det du beskriver tycker jag låter som ett DNS-problem, inte ett hårdvaruproblem. Prova och återkom!

Gå in i kommandotolken (cmd) och skriv: ipconfig /all
Lista i denna tråd de två Domain Name Servers (DNS) som används.

Ladda ner detta simpla program: https://www.grc.com/dns/benchmark.htm
Starta testet, den snabbaste DNS-servern hamnar överst.

Välj att använda den snabbaste DNS-servern som primär DNS-server i dina Windows-inställningar (Control Panel -> Network -> Network and Sharing Center > Change Adapter settings > Högerklicka på Local Area Network eller Ethernet > Välj Properties > Bläddra ner till IPv4-settings > Högerklicka på den raden > Välj Properties > Klicka i rutan "Use the following DNS server addresses" -> Skriv in den snabbaste DNS-serverns IP-adress i den första rutan, och en säker stabil DNS-server som backup (rutan nedanför), t.ex en av Googles DNS-servrar: 8.8.8.8

Konfigurationsvägen jag beskrev är enligt Windows 7, det kan se lite annorlunda ut på Windows 8, men säkerligen väldigt snarlikt

EDIT: Om det är så att webbläsaren faktiskt hänger sig, och det inte bara är sidorna som laddas långsamt, så bör du söka igenom datorn efter Spyware och Adware: http://www.superantispyware.com/

Du kan även söka igenom datorn efter virus och trojaner med en demoversion av Kaspersky Internet Security 2015: http://www.kaspersky.com/se/free-trials/internet-security-dow...

Du bör även analysera din hårddisk för att se om den behöver defragmenteras: "Den här datorn" -> Högerklicka på dina hårddiskpartitioner (C:/, D:/ etc) -> Välj Properties -> Gå in i fliken Tools/Verktyg -> Välj Defragmentation. En fragmenterad disk behöver snurra flera varv för att läsa/skriva till en fil (eftersom filen är utspridd), jämfört med ett varv om filen ligger i varandra efterföljande hårddisk-block. Resultatet är att en fragmenterad disk kräver längre tid att läsa/skriva till filer/program.

Det absolut sista du behöver kolla på (enligt mig) är hårdvarurelaterade problem. Datorns hårdvara blir inte sämre med tiden, bara innehållet

Jag är i CMD nu men det enda jag kan se om DNS är detta:
DNS Servers 192.168.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag är i CMD nu men det enda jag kan se om DNS är detta:
DNS Servers 192.168.0.1

Det är alltså din hemmarouter som gör namnuppslagningarna åt dig. Du kommer att surfa snabbare om du byter till en snabbare DNS-server. Om du inte orkar göra benchmarken för att få reda på den absolut snabbaste, så kan du använda Googles två servrar med IP: 8.8.8.8 samt 8.8.4.4

Det bör snabba på surfandet!

Jag själv använder dessa två DNS-servrar för min webbtrafik:
Primär: 129.250.35.250 <-- Snabbast enligt benchmarken jag gjorde, (för faktiskt 2 timmar sen, jag tyckte Googles var seg)
Sekundär: 8.8.8.8

Något att ha i åtanke är att det alltid tar längre tid första gången du går in på en sida. Namnuppslagningen cachas sedan, för snabbare åtkomst nästa gång du surfar dit.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Det är alltså din hemmarouter som gör namnuppslagningarna åt dig. Du kommer att surfa snabbare om du byter till en snabbare DNS-server. Om du inte orkar göra benchmarken för att få reda på den absolut snabbaste, så kan du använda Googles två servrar med IP: 8.8.8.8 samt 8.8.4.4

Det bör snabba på surfandet!

Jag själv använder dessa två DNS-servrar för min webbtrafik:
Primär: 129.250.35.250 <-- Snabbast enligt benchmarken jag gjorde, (för faktiskt 2 timmar sen, jag tyckte Googles var seg)
Sekundär: 8.8.8.8

Något att ha i åtanke är att det alltid tar längre tid första gången du går in på en sida. Namnuppslagningen cachas sedan, för snabbare åtkomst nästa gång du surfar dit.

Ok gör testet nu men alltså jag har en ganska ny dator ansluten till samma trådlösa router och på den funkar Internet snabbt och bra så då kan det väl inte vara det som är problemet....
Ska kanske kolla det här med Spyware då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Ok gör testet nu men alltså jag har en ganska ny dator ansluten till samma trådlösa router och på den funkar Internet snabbt och bra så då kan det väl inte vara det som är problemet....
Ska kanske kolla det här med Spyware då...

Det du säger stämmer, såvida de andra datorerna inte använder andra DNS-servrar (kräver manuell konfiguration i kontrollpanelen, så du vet säkert om det är gjort eller inte). Jag hade ändå bytt ut DNS-servern, då det är bättre att låta routern routa, istället för att leka DNS-server. Din router måste ändå prata med andra DNS-servrar för att hitta hela domännamnet, så det finns väldigt lite anledning att köra DNS genom sin egna hemmarouter.

Det vore roligt att se om det var det som var själva problemet. Om det inte var det, så har du ändå snabbat upp din webbtrafik markant (på de datorer du ställer in de andra DNS-servrarna på).

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Fixade just iordning min sambos laptop från 2007 med 2GB RAM, troligen liknande prestanda som TS's dator.
Efter en ren W8.1 installation med så lite program som möjligt igång så funkar den helt ok för surf och liknande.
Inget problem att det bara är 2GB på den. Men då är det vanlig surf ( IE11 ) och enkel ordbehandling den används till.
Jag använder Microsofts egna antivirusprogram.
Tidigare med en 7 år gammal Vista-installation så var den minst sagt seg.

Permalänk
Medlem

Ser ut typ som syrrans gamla dator men hon hade en athlon.

Problemet är både ram och cpu.
Skulle rekommendera en duo core och 2 GB till ram. Men en duo och bara 1 gb till ram skulle också göra underverk.
Synd ram är så jäkla dyrt nu bara.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Sempron, 2 Gbyte ram och win är problemet, att surfa med lite ram är hopplöst idag eftersom sidorna i sig kräver mycket ram om man inte stänger av script och flash.
Det kan ju dessutom vara så att grafikdelen inte stödjer flash i hårdvaran utan dumpar det på cpun och då blir det riktigt segt på moderna webbsidor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Det du säger stämmer, såvida de andra datorerna inte använder andra DNS-servrar (kräver manuell konfiguration i kontrollpanelen, så du vet säkert om det är gjort eller inte). Jag hade ändå bytt ut DNS-servern, då det är bättre att låta routern routa, istället för att leka DNS-server. Din router måste ändå prata med andra DNS-servrar för att hitta hela domännamnet, så det finns väldigt lite anledning att köra DNS genom sin egna hemmarouter.

Det vore roligt att se om det var det som var själva problemet. Om det inte var det, så har du ändå snabbat upp din webbtrafik markant (på de datorer du ställer in de andra DNS-servrarna på).

Testet visade att 192.168.0.1 var det snabbaste....
Har kört Superanitspyware nu och det hittade en del som jag har tagit bort men Internet är lika segt för det.
Någon frågade innan om alla sidor tar like lång tid att ladda och det sa jag att de gjorde men det är fel. Väldigt enkla sidor går ganska snabbt men går jag in på t.ex. Aftonbladet så tar det över 1 minut, nästan 1 ½ innan det har laddat så mycket att jag kan början scrolla. Scollningen är sedan väldigt seg och "hänger sig" hela tiden.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Titta på bredbandskollen om ni får ut någon bra hastighet.

Kanske kan vara att ram minnet blir fullt?

Processorn går varmt? Core temp är et program att titta temperaturen på datorn.

Kan vara hårddisken också.

Gäller det bara Internet användning som ni märker att den segar ner? Märks det på alla hemsidor?

Du frågade innan och alla sidor tar lika lång tid att ladda och det sa jag att de gjorde men det är fel. Väldigt enkla sidor går ganska snabbt men går jag in på t.ex. Aftonbladet så tar det över 1 minut, nästan 1 ½ innan det har laddat så mycket att jag kan början scrolla. Scollningen är sedan väldigt seg och "hänger sig" hela tiden.....
Minnet och processorn jobbar inte speciellt hårt, har tittat lite på det.
Hårddisken? Hur då? Datorn i sig går ok, det är nätet som är segt....