Hårddiskindustrin förutspår mekaniska enheter på 100 TB till 2025

Permalänk
Medlem

okej, dags att plocka fram miniräknaren:

Hårddisk/filstorlek ala 100 000 000 mb/24,5mb ungefär lika med 4100000 bilder

förutsatt att jag inte byter kamera, så kommer det räcka ett tag!

Permalänk

Hur ser Memristorn ut här?
Den ska ju vara lite mellan RAM/Flash om jag förstått rätt, och klara stora lagringar redan från grunden i tekniken.
Ingen anning om hur länge den överlever dock, men jag hoppas att det är bättre än Flash/NAND var i grunden.

http://www8.hp.com/hpnext/posts/beyond-dram-and-flash-part-2-...

Permalänk
Medlem

Frågan är bar vart ssderna är då! (för hemma användera givetvis)

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Jag förutspår att mekaniska hårddiskar är utdöda 2025!

Kanske innan om SSD kan konkurrera i utrymme och pris/GB innan dess.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Gott! Då kanske det kommer räcka med 1 hårddisk för alla blurays

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Jag förutspår att mekaniska hårddiskar är utdöda 2025!

Inte en chans. Var tror du all 4k video, bilder från kameror med 30 Mpix sensorer etc. ska lagras? Jag filmar i 1920x1080 för det mesta och det blir utan större ansträngning ca 100 GB/år. Har inte gått över till 4k ännu men då kommer det att dra iväg ännu mera. Lägg till detta alla annan data som spelfilm, TV med mera i 4k så inser du snart att SSD är leksaker i detta sammanhanget.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Inte en chans. Var tror du all 4k video, bilder från kameror med 30 Mpix sensorer etc. ska lagras? Jag filmar i 1920x1080 för det mesta och det blir utan större ansträngning ca 100 GB/år. Har inte gått över till 4k ännu men då kommer det att dra iväg ännu mera. Lägg till detta alla annan data som spelfilm, TV med mera i 4k så inser du snart att SSD är leksaker i detta sammanhanget.

Antar att ni reflekterar över datamängden.
Jag gissar att Haellgren tänker på den andra Sweclockers-artikeln, där man nämner att SSDer är på väg att gå om hårddiskar i lagringstäthet.
Det enda som egentligen återstår för SSDer, är datasäkerheten, och det lär nog ske en hel del förbättringar även på den fronten.
Risken att hårddisken blir helt omkörd av SSder på samtliga plan är nog inte så långt borta som man först kan tro.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19682-ssd-enheter-ikapp-och-...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Inte en chans. Var tror du all 4k video, bilder från kameror med 30 Mpix sensorer etc. ska lagras? Jag filmar i 1920x1080 för det mesta och det blir utan större ansträngning ca 100 GB/år. Har inte gått över till 4k ännu men då kommer det att dra iväg ännu mera. Lägg till detta alla annan data som spelfilm, TV med mera i 4k så inser du snart att SSD är leksaker i detta sammanhanget.

3D Nand och liknande tekniker kommer göra det lättare och billigare än vad det är idag. Jag är själv fotograf och plåtar 200Gb+ bilder per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Inte en chans. Var tror du all 4k video, bilder från kameror med 30 Mpix sensorer etc. ska lagras? Jag filmar i 1920x1080 för det mesta och det blir utan större ansträngning ca 100 GB/år. Har inte gått över till 4k ännu men då kommer det att dra iväg ännu mera. Lägg till detta alla annan data som spelfilm, TV med mera i 4k så inser du snart att SSD är leksaker i detta sammanhanget.

HDDn kommer bli leksaken inom relativt kort tid, då 3D nand har bara börjat sin påbyggnad. Se det som fler skivor i hårddisken, där skivorna är nm tunna och inte påverkas av rotationshastighet...

Som det är nu så är 6TB+ HDD dyr, eftersom den måste ha helium för att kunna klämma in fler plattor. Med tanke på att Samsungs 3D Nand beräknas ha lagringstäthet på 1Tbit per krets 2017, så lär det inte vara några problem att få några TB SSDer till dess iaf. Deras 850 Pro har för ex 128Gbit per krets, och ger då diskar på upp till 1TB (av vad jag sett).

Så 2TB 2015, 4TB 2016, 8TB 2017 osv... Lyckas de hålla detta så kommer du kunna på ett minneskort lagra nån TB data om 3-4 år. Du kan alltså ta bilder i Australien i 6+ mån om du vill, och ändå ha plats kvar för 3+ mån till i den takten du nämnde, och detta med 1TB...
Skulle de dessutom inte få problem, utan kan fortsätta skala i den takten, då pratar vi 1 PB mainsteam SSD när dessa fantastiska hårddiskar förespås nå nästan 100TB runt 2025...

Och notera att detta är mainstream, inte speciella diskar fullproppade med NAND som PCI-E och andra speciella diskar har idag. Gör du samma sak med de kretsarna 2017, så snackar vi 64TB SSD (om man tittar på de 8TB diskar som är högst idag)
Enligt den otroliga planen som visas i artikeln ska de först DÅ börja med HAMR+... Känns som "too little, too late".

Mao. Sluta lek med hårddiskar...

Permalänk
Skrivet av SamuelSvensson:

okej, dags att plocka fram miniräknaren:

Hårddisk/filstorlek ala 100 000 000 mb/24,5mb ungefär lika med 4100000 bilder

förutsatt att jag inte byter kamera, så kommer det räcka ett tag!

Mja när man har bilder/filmer som är på 1000000*1000000 i upplösning lär det ta lite plats
Trodde mina 7TB skulle räcka ett tag men dem fylls fort med högupplösta bilder och videos om man kör dem okomprimerade.

OT: skulle vara intressant och veta hur stor 3,5" SSD vi skulle kunnat göra med dagens teknik om vi skulle velat... Skulle tro den lär bli rätt mycket störra än en 6TB HDD. nu när det redan finns 8TB 2,5tum SSD

Jag spår att om 3 år kommer Mekaniska marknaden vara nästan död. 95% av alla nya persondatorer kommer ha SSD:s som huvudlagring.
En x25 80GB kostade lika mycket 2009 som en samsung 850pro 1TB kostar idag bara för att dra en jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

OT: skulle vara intressant och veta hur stor 3,5" SSD vi skulle kunnat göra med dagens teknik om vi skulle velat... Skulle tro den lär bli rätt mycket störra än en 6TB HDD. nu när det redan finns 8TB 2,5tum SSD

Jag önskar denna myt kunde dö. Det är INTE det fysiska utrymmet som är "problemet". Du kan trycka in 20-30TB i en 2,5" utan problem om man bara tänker fysiskt. Problemet är, vf köper en 20TB SSD som kostar 20x vad en 1TB disk gör?? Jo företag, och där finns lösningar som dessa 8TB diskar till handa.

Så snälla sluta tro att du ska få, kommer eller behöver 3,5" utrymme för en SSD. De gör dem medvetet mindre och mindre för att MINSKA kostnaderna i material.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2565796 - det är 0,5TB MLC i en mSata disk... Du kan sätta in 3-4 själv i ett 2,5" skal. Tillverkarna kan också enkelt sätta in detta på ett kretskort eller 2 utan problem. Sen kommer problemet med att styrkretsarna ska kunna kontrollera alla dessa kretsar, vilket gör styrkretsen dyrare att tillverkare och mer ovanlig.

Problemet är att det är NAND kretsarna som kostar.
Dvs fler nandkretsar, vare sig det är i en 2,5", 3,5", 5,25" eller i en lastbil, kommer bara kosta mer och mer, desto fler de blir, samt desto större skal du väljer att sätta den i (då skalet blir större och dyrare).

Så EN 8TB disk lär kosta ungefär vad 8st 1TB diskar kostar... varför då inte ha 8st och ha RAID prestandan på dem (då deras styrkretsar är optimerade för detta)

Den blir alltså DYRARE med 3,5", INTE billigare!

Har alla förstått?

Permalänk
Medlem

I framtiden köps kanske alla filmer via nerladdning och med tanke på 4K och 8K som lurar bakom hörnet kommer vi naturligtvis att behöva massor med plats. Men ack, ack om disken går sönder så den här typen av diskar borde kanske säljas i par så att man kan spegla dem.

Permalänk
Medlem

Skulle sitta fint med en 10 GB SSD för OS samt körbara filer och en 100 TB HDD för allmän lagring.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

I framtiden köps kanske alla filmer via nerladdning och med tanke på 4K och 8K som lurar bakom hörnet kommer vi naturligtvis att behöva massor med plats. Men ack, ack om disken går sönder så den här typen av diskar borde kanske säljas i par så att man kan spegla dem.

Man borde kanske inte alls sälja dagens typ av ssder utan standardisera kretsarnas anslutning och se till att de går att byta ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

2025 kan det va straffbart för privatpersoner att inneha lagringsmedia. Allt ska finnas i molnet så regeringen kan övervaka oss.
Använd argument som barnporr och terrorister, så kommer ingen i sverige att protestera .. förutom några skäggiga typer på flashback.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag önskar denna myt kunde dö. Det är INTE det fysiska utrymmet som är "problemet". Du kan trycka in 20-30TB i en 2,5" utan problem om man bara tänker fysiskt. Problemet är, vf köper en 20TB SSD som kostar 20x vad en 1TB disk gör?? Jo företag, och där finns lösningar som dessa 8TB diskar till handa.

Så snälla sluta tro att du ska få, kommer eller behöver 3,5" utrymme för en SSD. De gör dem medvetet mindre och mindre för att MINSKA kostnaderna i material.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2565796 - det är 0,5TB MLC i en mSata disk... Du kan sätta in 3-4 själv i ett 2,5" skal. Tillverkarna kan också enkelt sätta in detta på ett kretskort eller 2 utan problem. Sen kommer problemet med att styrkretsarna ska kunna kontrollera alla dessa kretsar, vilket gör styrkretsen dyrare att tillverkare och mer ovanlig.

Problemet är att det är NAND kretsarna som kostar.
Dvs fler nandkretsar, vare sig det är i en 2,5", 3,5", 5,25" eller i en lastbil, kommer bara kosta mer och mer, desto fler de blir, samt desto större skal du väljer att sätta den i (då skalet blir större och dyrare).

Så EN 8TB disk lär kosta ungefär vad 8st 1TB diskar kostar... varför då inte ha 8st och ha RAID prestandan på dem (då deras styrkretsar är optimerade för detta)

Den blir alltså DYRARE med 3,5", INTE billigare!

Har alla förstått?

Det fattar väl vilken tomte som helst att den blir dyrare om man stoppar in fler nandkretsar, det var inte min fråga och jag fattar inte vad du menar med myt? Jag undrar också var jag skrev om att det är ett problem? Såklart man måste jämföra dem fysiskt. 3,5 tum valde jag för då har vi samma fysiska mått som en 3,5tum standard HDD för det är oftast de vi jämför men visst kan vi köra HDD i 2,5" eller 1,8" och jämföra men jag valde 3,5tum. Jag ville bara veta hur mycket som är teoretiskt möjligt att pressa in i en 3,5tum idag.
Btw 8st 2,5" diskar tar alltså mindre onödigt material än en 3,5" då... ok! då vet jag! Då ska jag genast beställa 32st 32GB diskar och stoppa i min burk, det tar ju tydligen mindre material och är billigare.

Teoretiskt sett är ju hälften så stora SSD:er i raid 0 vara lika snabba som 1stor SSD då dem är raidade internt, sen att det inte är så i praktiken då styrkretsarna inte klarar det är en annan femma.

Min tanke var mer en jämförelse i standardformatet på en mekanisk disk hur stor disk går att göra idag på standardytan. Priset på nandkretsar har ju vart högt eftersom efterfrågan är större än tillgången, så är det på alla nya grejer om nu priset fortsätter och sjunka och lagringstätheten ökar i samma takt så har vi en 156tb 2,5" SSD disk om 10år för samma pris som för 1TB idag. Det är ju såklart lite filisofi man kan ju inte veta, men fram till nu har det sett ut så.
Men eftersom det inte står till vilket pris i artikeln så tog jag inte hänsyn till det heller och antar att det är på samma byggarea som en 3,5tums disk, det framgår ju inte om det är på en skiva så jag får anta att det är dagens standardformat.

Jag ser storleken självklart som ett problem om 100TB mekanisk disk är stor som domkyrkan om 10 år jämfört med SSD:n som är stor som en 1Centare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Jag ville bara veta hur mycket som är teoretiskt möjligt att pressa in i en 3,5tum idag.
Btw 8st 2,5" diskar tar alltså mindre onödigt material än en 3,5" då... ok! då vet jag! Då ska jag genast beställa 32st 32GB diskar och stoppa i min burk, det tar ju tydligen mindre material och är billigare.

Det är faktiskt ungefär samma pris i slutändan på EN 3,5" med 8x mer NAND och en svindyr enterprice styrkrets (som då motsvarande ska klara hög prestanda), som 8 st enkla 2,5" SSDer. Om du tittar på många recensioner, allt från Sandisk Ultra Plus till Samsung 850 Pro, så ser du att de inte ens fyller upp häften av dessa 2,5" diskars plats. 2,5" är bara en "platshållare". Så att göra det till 3,5" skulle bara öka priset.

Därför börjar M.2 komma, en SSD platform som saknar skal, har bättre optimeringar för prestandan och standard design för olika storlekar. Alltså perfekt för en SSD.
Sen ja, det blev lite dåligt skriver att 8 st 2,5" skulle ta mindre material än en 3,5", men det som du själv påpekar är, när något är nytt och ej standard, blir dyrare.
Många verkar tro (det jag syftar på myten) att det blir billigare att slänga in en massa skräp NAND kretsar i ett större skal... Billigaste är att slänga in högre kapacitet NAND kretsar i mindre fysiska storlek.

Skrivet av Sushikocken:

Teoretiskt sett är ju hälften så stora SSD:er i raid 0 vara lika snabba som 1stor SSD då dem är raidade internt, sen att det inte är så i praktiken då styrkretsarna inte klarar det är en annan femma.

Jag ser storleken självklart som ett problem om 100TB mekanisk disk är stor som domkyrkan om 10 år jämfört med SSD:n som är stor som en 1Centare.

Du glömmer en viktig sak med din teorin.... bandbredden TILL ssdn(a). 8 st Sata 6.0Gbit eller PCI-E 3.0 4x är betydligt snabbare än EN sådan koppling, och redan där (på Sata 6.0Gb) är var dagens SSDer ofta flaskar.

Problemet är att vi skulle nästan behöva gå tillbaka till 5,25" hdd för att få vettiga utrymmen i dem, medan på SSDna är det massor med oanvänt utrymme i dessa 2,5" skal. Titta på bilden här:
http://images.anandtech.com/doci/8216/inside1.jpg
det är 1TB SSD i ett 2,5" skal... där är rätt gott om plats, eller hur?
Och detta är på de nya 3D Nand, värsting mainstream disken, som är en av de snabbaste på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns det några studier eller annan information om bitröta på SSD's? Jag har letat men hittar inget som skulle kunna tyda på att så är fallet.

Teorin lyder alltså att om man har sin SSD urkopplad så "läcker" elektronerna ur kvantbrunnen tills cellen tillslut blir oläsbar, men är det bevisat att det är så? För det har jag inte hittat något om?

Jag har dessutom kunnat läsa av data från 10 år gamla USB-minnen utan problem.

Se tex här:
http://cseweb.ucsd.edu/~swanson/papers/FAST2012BleakFlash.pdf
http://www.extremetech.com/computing/180850-report-challenges...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tror de inte att SSDna utvecklas något på kommande 10 åren då eller?
De har gått från 32GB till 8000GB... på 5 år.

Nej, det är en grov överdrift. Du kan inte jämföra en vanlig konsument-SSD för 5 år sedan med en high-end-enhet idag.

Skrivet av Paddanx:

Vad har hårddiskarna gjort på den tiden? 2->6TB?

Och här som jämförelse, underdriver du i stället.

Du måste jämföra samma prissegment, användningsområde eller målgrupp eller liknande om jämförelsen ska likna något.

Skrivet av Paddanx:

Vad har hårddiskarna gjort? Från 50MB/s till 150MB/s sekv och 0,5MB/s till 3MB/s?

Här både över- och underdriver du på samma gång. Slumpskrivning på HDD är klart över 3 MB/s, (och är dessutom idag med bra filsystem med minimal fragmentering knappast ett vettigt mått) samtidigt som jag inte tror överföringsprestanda ökat så mycket som du skriver. Är det något som utvecklats riktigt långsamt så är det överföringstid och i synnerhet accesstid på hårddiskar. Vad accesstiden beträffar talar vi kanske bara om en förbättring med en faktor 3-5 sedan åttiotalet! Anledningen till varför det ö.h.t. går för sig är komplex, men det beror på att överföringshastighet ofta är viktigare än accesstid i riktiga system (vilket i sig kräver ett komplext resonemang), samtidigt som antalet filaccesser som behövs i systemet naturligtvis inte ökar exponentiellt på samma sätt som generell datorprestanda.

Den största faktorn till varför SSD blivit större och billigare är troligtvis det sista, billigare. För billigare komponenter betyder också att man klämmer in fler av dessa vilket i sig leder till större enheter. Moderna SSDer har väl typiskt 4-16 chip, medan åtminstone somliga äldre enbart hade ett eller två. Jämför med hur man ökade HDDs utrymme och minskade priset med flera plattor.

Man kan väl säga att "peak platter" redan passerats för HDD (tidigare var det vanligare med fler plattor än dagens 2-4) medan vi fortfarande får se vilket som visar sig mest ekonomiskt för typiska SSDer i antal minneschip (kapslingskostnader är inte försumbara, samtidigt som man måste ha ett vettigt utbyte [yield] på sina chip).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag önskar denna myt kunde dö. Det är INTE det fysiska utrymmet som är "problemet". Du kan trycka in 20-30TB i en 2,5" utan problem om man bara tänker fysiskt. Problemet är, vf köper en 20TB SSD som kostar 20x vad en 1TB disk gör?? Jo företag, och där finns lösningar som dessa 8TB diskar till handa.

Så snälla sluta tro att du ska få, kommer eller behöver 3,5" utrymme för en SSD. De gör dem medvetet mindre och mindre för att MINSKA kostnaderna i material.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2565796 - det är 0,5TB MLC i en mSata disk... Du kan sätta in 3-4 själv i ett 2,5" skal. Tillverkarna kan också enkelt sätta in detta på ett kretskort eller 2 utan problem. Sen kommer problemet med att styrkretsarna ska kunna kontrollera alla dessa kretsar, vilket gör styrkretsen dyrare att tillverkare och mer ovanlig.

Problemet är att det är NAND kretsarna som kostar.
Dvs fler nandkretsar, vare sig det är i en 2,5", 3,5", 5,25" eller i en lastbil, kommer bara kosta mer och mer, desto fler de blir, samt desto större skal du väljer att sätta den i (då skalet blir större och dyrare).

Så EN 8TB disk lär kosta ungefär vad 8st 1TB diskar kostar... varför då inte ha 8st och ha RAID prestandan på dem (då deras styrkretsar är optimerade för detta)

Den blir alltså DYRARE med 3,5", INTE billigare!

Har alla förstått?

Bra inlägg! Många här tänker alldeles för enkelspårigt vad ekonomin beträffar. Och det är ekonomin som faktiskt kommer avgöra striden mellan olika format, formfaktorer och lagringssystem. HDD och SSD skalar helt olika vad beträffar faktorer som komplexitet eller antal chip per volym, strömförbrukning per volym, osv, vilket gör att man inte kan stirra på en enda faktor och säga "det är är bättre/sämre än det andra".

På många områden där HDD skalar logaritmiskt (pris per GB, strömförbrukning per ytenhet), etc, skalar SSD linjärt. Och vice versa. SSD skalar mycket bättre i hastighet per chip (teoretiskt) än vad en HDD gör (jag gissar att hastigheten ökar något i stil med roten(yta) eller log(yta) för en HDD), men precis som du säger ökar också kostnaden linjärt (eller ännu mer på grund av mer komplext PCB).

Detta gör att HDD och SSD kommer ha helt olika områden för "optimum" av saker som pris per GB, prestanda per krona, effektförbrukning per GB eller krona, etc, etc, etc. Alltså, jämförelser blir svåra och ofta missvisande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns det några studier eller annan information om bitröta på SSD's? Jag har letat men hittar inget som skulle kunna tyda på att så är fallet.

Teorin lyder alltså att om man har sin SSD urkopplad så "läcker" elektronerna ur kvantbrunnen tills cellen tillslut blir oläsbar, men är det bevisat att det är så? För det har jag inte hittat något om?

Jag har dessutom kunnat läsa av data från 10 år gamla USB-minnen utan problem.

Dina gamla usb-stickor är knappast byggda i 20 nm eller mindre.
Angående läckage, se mitt inlägg i annan tråd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det är faktiskt ungefär samma pris i slutändan på EN 3,5" med 8x mer NAND och en svindyr enterprice styrkrets (som då motsvarande ska klara hög prestanda), som 8 st enkla 2,5" SSDer. Om du tittar på många recensioner, allt från Sandisk Ultra Plus till Samsung 850 Pro, så ser du att de inte ens fyller upp häften av dessa 2,5" diskars plats. 2,5" är bara en "platshållare". Så att göra det till 3,5" skulle bara öka priset.

Därför börjar M.2 komma, en SSD platform som saknar skal, har bättre optimeringar för prestandan och standard design för olika storlekar. Alltså perfekt för en SSD.
Sen ja, det blev lite dåligt skriver att 8 st 2,5" skulle ta mindre material än en 3,5", men det som du själv påpekar är, när något är nytt och ej standard, blir dyrare.
Många verkar tro (det jag syftar på myten) att det blir billigare att slänga in en massa skräp NAND kretsar i ett större skal... Billigaste är att slänga in högre kapacitet NAND kretsar i mindre fysiska storlek.

Du glömmer en viktig sak med din teorin.... bandbredden TILL ssdn(a). 8 st Sata 6.0Gbit eller PCI-E 3.0 4x är betydligt snabbare än EN sådan koppling, och redan där (på Sata 6.0Gb) är var dagens SSDer ofta flaskar.

Problemet är att vi skulle nästan behöva gå tillbaka till 5,25" hdd för att få vettiga utrymmen i dem, medan på SSDna är det massor med oanvänt utrymme i dessa 2,5" skal. Titta på bilden här:
http://images.anandtech.com/doci/8216/inside1.jpg
det är 1TB SSD i ett 2,5" skal... där är rätt gott om plats, eller hur?
Och detta är på de nya 3D Nand, värsting mainstream disken, som är en av de snabbaste på marknaden.

Du glömmer en viktig sak. Och det är att även om det är oanvänt utrymme, i ditt tycke. Så är detta utrymmer inte helt oanvänt. För det är luft som kyler kretsarna. Vissa kretsar drar mer, andra mindre. Men man kan inte alltid räkna med att disken är monterade på ett sådant sätt att disken kyls av chassi eller liknande. Därför behöver de ibland ett något större chassi även om själva kretsen är liten.