Permalänk
Medlem

Geforce GTX 970 strul

Hej!

Byggde ihop min nya burk igår med hjälp av en nära vän (jag är väldigt ny på det här med datorbygge) efter han lämnat så tänkte jag provstarta den för att kolla så allt fungerade korrekt utan OS då jag inte har något i min ägo än.

Den lät bra vid uppstart och kollade fläktar etc, allt funkade förutom grafikkortet. Fläktarna stod helt stilla och ingen bild på skärmen. Frågan är om grafikkortet ska dra igång utan ett OS i.. Vad tror ni? Tack på förhand.. mvh Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke_:

Hej!

Byggde ihop min nya burk igår med hjälp av en nära vän (jag är väldigt ny på det här med datorbygge) efter han lämnat så tänkte jag provstarta den för att kolla så allt fungerade korrekt utan OS då jag inte har något i min ägo än.

Den lät bra vid uppstart och kollade fläktar etc, allt funkade förutom grafikkortet. Fläktarna stod helt stilla och ingen bild på skärmen. Frågan är om grafikkortet ska dra igång utan ett OS i.. Vad tror ni? Tack på förhand.. mvh Henrik

vad har du för 970?

Msi och Asus har semi passiva. alltså om grafikkortet är under 50 grader så står fläktarna stilla

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar det står att den heter EVGA Geforce gtx 970 4gb 2.0 cooling

Det låter som att det n vara så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke_:

Hej!

Byggde ihop min nya burk igår med hjälp av en nära vän (jag är väldigt ny på det här med datorbygge) efter han lämnat så tänkte jag provstarta den för att kolla så allt fungerade korrekt utan OS då jag inte har något i min ägo än.

Den lät bra vid uppstart och kollade fläktar etc, allt funkade förutom grafikkortet. Fläktarna stod helt stilla och ingen bild på skärmen. Frågan är om grafikkortet ska dra igång utan ett OS i.. Vad tror ni? Tack på förhand.. mvh Henrik

Vad har du för övriga komponenter?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bara för att kolla, har du anslutit de extra strömkablarna till grafikkortet som det ska ha?? Alltså, du har inte "bara" satt i kortet i pcix slotten??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jag satte i dom två kablarna som ska in i grafikkortet, bara för att dubbekolla.. vad heter dom som ska in i kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke_:

Jag satte i dom två kablarna som ska in i grafikkortet, bara för att dubbekolla.. vad heter dom som ska in i kortet?

2st 6pins PCIe

edit: var har du skärmkabeln inkopplad? om du har satt i den i moderkortet kan det vara så att datorn hoppar över att sätta igång grafikkortet

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

VGA står det på kablarna.

Jag har samma PSU och ett ASUS 970.

Permalänk
Medlem

Jag har den inkopplad i hdmi

Permalänk
Medlem

HDMI? Har han en skärm med högtalare och inga andra? Annars är mig veterligen HDMI ett sämre gränssnitt än DVI, har han dessutom en skärm som har högre uppdateringsfrekvens än 60Hz så måste den gå via DVI-D eller DP.

Oavsett, det kan också vara så att moderkortet står inställt att köra den integrerade grafiken. Även om grafikkortet är passivt så brukar den ha en inbyggd blowout-funktion när man startar en dator. Kolla så att kortet verkligen sitter i PCI-E slotten ordentligt, var inte rädd för att ta i lite.

Som någon ovanför också skriver, dubbelkolla att alla strömkablar sitter i ordentligt samt att du verkligen stoppat in kabeln i grafikkortet och inte moderkortets port!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kortet sitter antagligen upp och ner i din dator jämfört med bilden men det är samma sida utåt.

Kolla om det går in 2st sladdar in i dem två hålen. Annars måste du sätta in sladdar från nätaggregatet in i grafikkortet tryck i dem ordentligt

Edit: Hittade denna reccensionen : recension
tl;dr:

Permalänk