Permalänk

PCn kopplar inte till mitt internet

Tjenare!
Har uppstått ett problem i uppkopplingen mellan min dator och internetet.
Stationära datorn hittar inte mitt internet, vilket andra datorer i huset gör.
Står att jag HAR internet åtkomst, men inget som kräver internet funkar.

Hade samma problem för några dagar sedan, då jag tröttnade efter en stunds googlande och stängde av datorn. Dagen efter så startade jag upp den och då gick allt som vanligt igen.

Har testat att starta om internet, starta om datorn och systemåterställning på datorn (bara någon dag, vet egentligen inte om det har någon betydelse).
Ingenting utan någon större lycka tyvärr.

Någon som haft liknande problem och/eller vet vad man ska göra?
Kanske inte låter som något stort problem, men satan vad tråkigt det är att komma hem efter en lång dag, och så kommer man inte in på internet..

Alla idéer och förslag på vad som kan/ska göras är varmt välkomna, om det är något som kan ha börjat bli slött i datorn så säg det gärna, kan ingenting om datorer.
Antar att det är allt jag har att säga om problemet och hoppas att någon kunnig här kan hjälpa till!

Snabb hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Kontrollera om nätverkskortet är igång.
Kontrollera så datorn får en IP-adress från routern.
Se om du får alla delar i IP-adressen (adress, mask, gateway, dns)
Kontrollera om du når routern från datorn.
Kontrollera om du kan från den datorn logga in på routern.
Öppna datorns logbok och läs igenom under kritiska och varningar om det verkar hänga ihop med nätverkskortet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har du satt en statisk IP på någon av dina maskiner? Du kan ju ha otur och bli tilldelad samma adress av din router (om du har DHCP påslaget) om du inte exkluderat denna IP-adress ur DHCP-poolen.

Kan du inte posta en "ipconfig" från cmd i denna tråden?

Visa signatur

Nätverkstekniker