Rykte: AMD Radeon R9 380X i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

För mig brukar smärtgränsen vara så länge jag kan köra naitive upplösning på min skärm, 1200p, i 60fps. Sen kan ja ställa ner ögongodis och allt ner till lägsta om det skulle vara så, tycker sällan det tillför speciellt mycket för spelkänslan. Men jag vägrar att sänka upplösningen, då börjar det verkligen se förjäkligt ut.

Ja med LCD-skärmar så ska man helst undvika andra upplösningar än native. Allt annat blir bara en suddig sörja. Annat var det med de gamla goda CRT-skärmarna. Då gick det att ha vilken upplösning man ville.

Som tur är så sitter jag än så länge bara på en 1080p display, vilket är en relativt lättdriven upplösning om man jämför med 1440p och 4K. Blir antagligen ett nytt kort nästa år, och tre år är ju ändå en helt okej livslängd för en gamer när det kommer till hårdvara

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja med LCD-skärmar så ska man helst undvika andra upplösningar än native. Allt annat blir bara en suddig sörja. Annat var det med de gamla goda CRT-skärmarna. Då gick det att ha vilken upplösning man ville.

Som tur är så sitter jag än så länge bara på en 1080p display, vilket är en relativt lättdriven upplösning om man jämför med 1440p och 4K. Blir antagligen ett nytt kort nästa år, och tre år är ju ändå en helt okej livslängd för en gamer när det kommer till hårdvara

Ja, lite darför jag brukar förespråka att man som gamer inte ska köpa högupplöst panel, om man nu enbart ska spela. Man kör ju hellre 1080P naitive, än 1080P på 1440P skärm. Den skalningen ser inte bra ut. Och kör man 1440p så måste man i princip ha high end prylar för att det ska funka bra. 4k ska vi inte ens prata om.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja, lite darför jag brukar förespråka att man som gamer inte ska köpa högupplöst panel, om man nu enbart ska spela. Man kör ju hellre 1080P naitive, än 1080P på 1440P skärm. Den skalningen ser inte bra ut. Och kör man 1440p så måste man i princip ha high end prylar för att det ska funka bra. 4k ska vi inte ens prata om.

Fast 4k har ju faktiskt fördelen att det går att köra perfekt skalning från 1080, så då kan man ju köra med 1080 upplösning utan att förlora kvalite pga skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Fast 4k har ju faktiskt fördelen att det går att köra perfekt skalning från 1080, så då kan man ju köra med 1080 upplösning utan att förlora kvalite pga skalning.

Första gången jag hör detta. På vilket sätt blir det perfekt skalning? Varje pixel spelet skickar ut i bildsignalen blir ju uppdelad i flera olika fysiska pixlar. (väldigt klumpigt uttryckt av mig men ni fattar)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Första gången jag hör detta. På vilket sätt blir det perfekt skalning? Varje pixel spelet skickar ut i bildsignalen blir ju uppdelad i flera olika fysiska pixlar. (väldigt klumpigt uttryckt av mig men ni fattar)

3840 x 2160 / 4 = 1920 x 1080. Till skillnad från 2560 x 1440 och ner till 1080 så blir det ingen "perfekt" skalning. För "perfekt" skalning nedåt från 1440 får du leta dig ner till 1280 x 720.

*edit*
nvm, jag tror jag inser vad du hakade upp dig på i hans tidigare kommentar.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

3840 x 2160 / 4 = 1920 x 1080. Till skillnad från 2560 x 1440 och ner till 1080 så blir det ingen "perfekt" skalning. För "perfekt" skalning nedåt från 1440 får du leta dig ner till 1280 x 720.

*edit*
nvm, jag tror jag inser vad du hakade upp dig på i hans tidigare kommentar.

Okej du menar så. Men i verkligheten lär det ändå inte se ut som en bild i naitive upplösning. Antar att det skiljer från tillverkare till tillverkare hur detta hanteras. När skärmen får en signal i 1080p om den lägger på någon interpoleringsalgoritm eller bara skalar det symetriskt eller vad man ska kalla det. Sen är ju inte alla "4k" skärmar som kör 3840x2160 tex.

Har googlat runt lite. Och det verkar som att alla som testat hittills visar på att skärmarna ändå lägger på någon form av skalning på signalen i 1080p. Så bilden blir suddigare än på en naitive 1080p. Kanske är något som blir bättre i framtiden.

EDIT: Blev massa OT nu i tråden

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Första gången jag hör detta. På vilket sätt blir det perfekt skalning? Varje pixel spelet skickar ut i bildsignalen blir ju uppdelad i flera olika fysiska pixlar. (väldigt klumpigt uttryckt av mig men ni fattar)

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Okej du menar så. Men i verkligheten lär det ändå inte se ut som en bild i naitive upplösning. Antar att det skiljer från tillverkare till tillverkare hur detta hanteras. När skärmen får en signal i 1080p om den lägger på någon interpoleringsalgoritm eller bara skalar det symetriskt eller vad man ska kalla det. Sen är ju inte alla "4k" skärmar som kör 3840x2160 tex.

Är så jag menar ja, finns säkert olika möjligheter i hur algoritmerna löser det men även i fallet med interpolering så blir resultatet mycket bättre än i fall med icke dubblering i höjd och bredd. Dessutom borde 4k skärmar vara smarta nog att när de får en 1080 signal resonera som att fyra pixlar är en pixel. Det är inte så svårprogrammerat och dessutom borde det kräva långt mindre bild processering och därmed vara snabbare. Vet inte om 4k skärmar redan gör så här eller inte, men det kanske finns någon här på forumet som vet?

Och majoriteten (alla?) 16:9 4k skärmar är 3840x2160...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Okej du menar så. Men i verkligheten lär det ändå inte se ut som en bild i naitive upplösning. Antar att det skiljer från tillverkare till tillverkare hur detta hanteras. När skärmen får en signal i 1080p om den lägger på någon interpoleringsalgoritm eller bara skalar det symetriskt eller vad man ska kalla det. Sen är ju inte alla "4k" skärmar som kör 3840x2160 tex.

Har googlat runt lite. Och det verkar som att alla som testat hittills visar på att skärmarna ändå lägger på någon form av skalning på signalen i 1080p. Så bilden blir suddigare än på en naitive 1080p. Kanske är något som blir bättre i framtiden.

EDIT: Blev massa OT nu i tråden

Krävs att skärmen stödjer 1080 till 2160 pixel mapping (2x2/4:1 eller liknande) och att man matar i 1920x1080, försöker man göra med grafikkortets egna funktion (de kan också skala) så lär det inte se så snyggt ut, men kan vara bättre än vad vissa skärmar klarar. Skiljer garanterat från modell till modell/tillverkare. Måste väljas i menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kan vara halvgenerationerna jag tänker på, där det visades ganska fina siffror över konkurrenten men som i slutändan hamnade ungefär lika.
Tar alltid dessa med stor nypa salt tills tillförlitliga tester visas

Det som man reagerade över är att man (jag) inte läst något om nästa generation AMD släpper och de första man ser så lägger sig det direkt över 980 med ganska bra marginaler.

Men jag hoppas faktiskt detta stämmer då AMD behöver lite marknadsandelar för att komma på ordentliga fötter

Håller med om allt, samma situation helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Inget fel på nVidia förutom att de är giriga.

Det jag menade var snarare "Jag hoppas AMD's modell ar sa javla mycket battre an Nvidias, sa det hander nagot pa GPU marknaden"

Jag stuntar absolut i vem som tillverkar mina delar - bara dem ar bra nog.

Blir riktigt trott pa "grona" och "roda" laget. USCH

Dold text
Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic