UppGradera Grafikkort på LapTop ?!

Permalänk
Medlem

UppGradera Grafikkort på LapTop ?!

HEJ

min undran e om det går att upgradera grafikkort på laptop ?

jag har en G750JX http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/180061-a...

Processor klockhastighet 2,4 GHz
Processorfamilj Intel Core i7
Processor i7-4700HQ
Turbo frekvens (max) 3,4 GHz
Processor antal kärnor 4
Processor antal trådar 8
Systembuss 5 GT/s
Processorns cache 6 MB
Processor cache level L3
Moderkort kretstyp Intel HM87

Minne
Internminne 16 GB
Typ av internminne DDR3-SDRAM
Minne klockhastighet 1600 MHz
Maximalt internminne 32 GB
Lagringsmedia
Total lagringskapacitet 750 GB
Lagringsmedia HDD
Antalet installerade hårddiskar 1
Hårddiskkapacitet 750 GB
Hårddisk gränssnitt SATA
Hårddisk storlek 6,35 cm (2.5")
Inbyggd kortläsare Ja
Typ av minneskort MMC, SD

Display
Storlek (tum) 43,94 cm (17.3")
Upplösning 1920 x 1080 pixlar
Pekskärm Nej
LED-bakgrundsbelysning Ja
Full HD Ja
3D kompatibilitet Ja
Bildförhållande 16:9
Grafiken
Ombord grafikkort modell Intel HD Graphics 4600
Diskret grafikkort modell NVIDIA GeForce GTX 770M
Diskret grafikminne 3072 MB
Diskret grafikminne typ GDDR5

jag har hört att man inte ska byta. eller att någon aldrig byter grafikkortet på sina laptops.
pågrund av modekortet. i dena sitter det ju en. Intel HM87 modekort

och jag ser på andra nya datorer att det oxå sitter samma typ HM87. med GTX970. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/206378-m...
typ som skulle detta vara helt omöjligt ?! vad är det värsta som kan hända ?

Permalänk
Medlem

Vill du uppgradera till ett "bättre" grafikkort ? Eller fungerar grafikkortet inte ? isåfall ungsbaka ? Det lär kosta en slant att köpa nytt och frågan är om det är värt det. Antar att ett GTX 770M kostar runt 3000: - ?

Jag har för ca 3 år sedan p g a artefakter, ungsbakat grafikkkortet på en Clevo W860CU ( http://www.notebookreview.com/notebookreview/avadirect-clevo-... ). Det fungerar perfekt fortfarande ...

Det var inte lönt att köpa nytt grafikkort för min del, då ett sådant då skulle kosta ca 4-5000:-

Permalänk
Medlem

Så gott som omöjligt. Det är förmodligen fastlött chip. Sen är det i det stora nära på omöjligt att hitta ett annat som passar om ditt skulle vara utbytbart.

EDIT! Jag kan självklart ha fel, bättre vetande får gärna rätta mig.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Nej,
Grafikkortet i asus gaming laptoppar (ja, i alla fall i 750 serien) är inte fastlött utan sitter som ett instickskort.
Problemet är att dessa kort är properiärteknik (inte MXM), med andra ord så måste du få tag i ett av dessa kort från asus,
Även om du skulle få tag på kortet i fråga så är jag osäker på hur det skulle fungera då det kan finnas begränsningar i BIOS som inte tillåter att du kör med en annan modell förutom de (tre?) modellerna av gpu som 750JX kan levereras med.
Problemet med detta är att asus inte säljer dessa kort löst, så som jag ser det finns det enbart två sätt en privatperson kan få tag på dessa.
1. Köpa en trasig laptop med fungernade gpu, i ditt fall en G750JY i den sitter det ett "980M gtx".
2. Du känner någon som jobbar på verkstaden för reparation av asus laptops i sverige (vet inte ens om det finns en sådan).

Enklast är nog helt enkelt att sälja iväg din nuvarande laptop och köpa den nya versionen.

Permalänk
Medlem

tack alla för insiktsfull information . mycket uppskattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av superwifibattler:

Alltså herregud jag vill inte veta vad du inte har på din laptop... Länka bara datorn och säg vad du har för grafikkort på och fråga "Kan man uppgradera?". Jag vill inte veta vad din AC adapter har för maxbelastning för att besvara den frågan. Om det är ett dedikerat grafikkort så borde det gå att byta ut det, jag är inte en expert inom ämnet men jag tror att det är så.
Google is your friend.
http://lmgtfy.com/?q=byta+grafikkort+laptop

bättre ?

Permalänk
Medlem

Inga problem kompis,

Hoppas informationen hjälpte dig.