Permalänk
Medlem

Ny router till hus med 250Mbit fiber

Hej!

Söker en router till min bror som precis fått 250Mbit via fiber. Det ska vara till ett hus, ca 180 kvm, med två våningar och de vill gärna ha så bra täckning som möjligt överallt.
Huset är ganska kvadratiskt och routern kommer stå ungefär i mitten längs ena ytterväggen på bottenplan. Det är ett lite äldre hus med mycket trä i väggar/tack/golv.

Vad jag sett så är de populäraste routrarna Asus RT-AC66U / Asus RT-AC68U.
Om det skulle vara dålig mottagning kan man då uppgradera antennerna eller hjälper inte det?
Är i så fall lösningen med en till AP på något lämpligare ställe? De vill helst undvika att dra kablar.

Vilken router skulle ni rekommendera för bästa täckning?

Tackar så mycket för alla förslag.

Permalänk
Inaktiv

Den bästa lösningen hade ju varit en kabel till en trådlös accesspunkt.

Permalänk
Medlem

De får ingen router utan måste skaffa en egen och då är lika bra att skaffa en bra på direkten.

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen router som kan ge täckning i hela huset på båda planen. Bäst blir att dra kabel till accesspunkter, annars kan man prova någon lösning med powerline/homeplug men det burkar vara allt annat än smärtfritt.

Beror lite på om han vill få ut 100Mbit trådlöst i hela huset eller om det räcker med <10Mbit med svajiga svarstider här och där.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Att byta antenner hjälper inte. Vill ni ha det så diskret som möjligt, rekommenderar jag valfri router + homeplugs med inbyggd acdcesspunkt, exempelvis http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

På vilket sätt, anser du det inte vara "smärtfritt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Hej!

Söker en router till min bror som precis fått 250Mbit via fiber. Det ska vara till ett hus, ca 180 kvm, med två våningar och de vill gärna ha så bra täckning som möjligt överallt.
Huset är ganska kvadratiskt och routern kommer stå ungefär i mitten längs ena ytterväggen på bottenplan. Det är ett lite äldre hus med mycket trä i väggar/tack/golv.

Vad jag sett så är de populäraste routrarna Asus RT-AC66U / Asus RT-AC68U.
Om det skulle vara dålig mottagning kan man då uppgradera antennerna eller hjälper inte det?
Är i så fall lösningen med en till AP på något lämpligare ställe? De vill helst undvika att dra kablar.

Vilken router skulle ni rekommendera för bästa täckning?

Tackar så mycket för alla förslag.

Kanske någon av dessa 2 kommer att funka :
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/a...
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/n...

Permalänk
Medlem

Så länge pluggarna i båda ändarna sitter på samma fas så har jag läst att det ska vara okej. Har en homeplug Ethernet i lägenhet och den har fungerat i alla fall fungerat när vi har spelat/lan'at lite.