Permalänk
Medlem

Första klockningsförsök, hjälp

Hej jag har en AMD Phenom II x4 960t (3,0GHz) som jag vill dra upp till 3,4Ghz. Kommer det räcka att bara ändra multipliern och lämna resten på auto?

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusv:

Hej jag har en AMD Phenom II x4 960t (3,0GHz) som jag vill dra upp till 3,4Ghz. Kommer det räcka att bara ändra multipliern och lämna resten på auto?

Det kommer att fungera. Men det som händer när du lämnar t.ex CPU Voltage på auto,
är att den oftast kommer ge processorn onödigt hög spänning.

Jag rekommenderar att kika lite på olika guider, t.ex Guide. Rekommenderar även en länk till en TRÅD där folk visar upp sina klock-resultat, där bl.a din processor finns med.

EDIT: Att överklocka på "rätt" sätt, är egentligen inga större svårigheter. All information du behöver finns på olika forum,
och allt detta är lättillgänglig via google.

Permalänk
Medlem

Vad har du för processorkylare och moderkort? fullt modellnamn på moderkortet samt vilken revision det är om du hittar det.
sedan processorkylaren om du köpt någon annan än att använda den som följde med processorn.

Skulle tro att du kan med rätt processorkylare och moderkort och om processorn klarar sig bra på låg spänning (under 1,5v) så kan du låsa upp 2 kärnor till och även få upp den så långt som 4.0 ghz.

vad har du för grafikkort förresten ?

3.0 till 3.4 kommer inte göra någon stor skillnad skulle jag tro men T ex 3.0 till 3.8 blir en skaplig skillnad. (fixa dock annan cpu kylare än stock om du inte har det redan) (skriv gärna vad det är för kylare såklart.)

Kika såklart upp guider på hur du ska överklocka innan du börjar med något. (3.0 till 3.4 ska nog inte vara några problem om du sätter spänningen på 1.4v)
spänningen kan vara bra att lämna på 1,450v och sedan jobba sig nedåt efter att ha gjort diverse stabilitetstest om du vill försöka ta dig en bit högre.
ligger själv på 3.9 ghz åp 1,450v

om du har stockkylaren och den går vid belastning över 60c så kanske den klockar ned sig för dig just nu och då kan du testa och sänka spänningen stegvis (1,375v och nedåt till 1,275 skulle jag tro du kan nå ned till på 3,0 ghz som quadcore.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Vad har du för processorkylare och moderkort? fullt modellnamn på moderkortet samt vilken revision det är om du hittar det.
sedan processorkylaren om du köpt någon annan än att använda den som följde med processorn.

Skulle tro att du kan med rätt processorkylare och moderkort och om processorn klarar sig bra på låg spänning (under 1,5v) så kan du låsa upp 2 kärnor till och även få upp den så långt som 4.0 ghz.

vad har du för grafikkort förresten ?

3.0 till 3.4 kommer inte göra någon stor skillnad skulle jag tro men T ex 3.0 till 3.8 blir en skaplig skillnad. (fixa dock annan cpu kylare än stock om du inte har det redan) (skriv gärna vad det är för kylare såklart.)

Kika såklart upp guider på hur du ska överklocka innan du börjar med något. (3.0 till 3.4 ska nog inte vara några problem om du sätter spänningen på 1.4v)
spänningen kan vara bra att lämna på 1,450v och sedan jobba sig nedåt efter att ha gjort diverse stabilitetstest om du vill försöka ta dig en bit högre.
ligger själv på 3.9 ghz åp 1,450v

om du har stockkylaren och den går vid belastning över 60c så kanske den klockar ned sig för dig just nu och då kan du testa och sänka spänningen stegvis (1,375v och nedåt till 1,275 skulle jag tro du kan nå ned till på 3,0 ghz som quadcore.)

grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII
moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3
och jag har stockkylaren, men blir väl att inhandla något bättre! Hur stor fps-ökning borde jag förvänta mig från 3,0GHz till 3.8GHz?:)

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Skrivet av pontusv:

grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII
moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3
och jag har stockkylaren, men blir väl att inhandla något bättre! Hur stor fps-ökning borde jag förvänta mig från 3,0GHz till 3.8GHz?:)

I grafiktunga spel kommer det nog inte bli någon ökning, i cpu tunga spel som skyrim några fps max skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

I grafiktunga spel kommer det nog inte bli någon ökning, i cpu tunga spel som skyrim några fps max skulle jag tro.

Om vi säger att jag ligger på 140 fps i csgo oavsett grafikinställningar, då antar jag att fps problemet ligger hos min processor, men hur mycke bättre processor behöver jag för att ligga på 200 fps stabilt?

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Har du testat ifall den går att låsa upp till en Phenom II X6?

Har låst upp den till 6 cores:)

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusv:

Har låst upp den till 6 cores:)

Nice. Då är det bara klocka lite, kanske inte kommer så högt med klockningen innan den drar iväg med för hög temp eftersom du kör med stockkylaren.
Men lite borde du kunna klocka, testa 3.4Gz

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Nice. Då är det bara klocka lite, kanske inte kommer så högt med klockningen innan den drar iväg med för hög temp eftersom du kör med stockkylaren.
Men lite borde du kunna klocka, testa 3.4Gz

Testade dra upp den till 3.4 genom att höja multipliern, datorn frös efter 2 timmar csgo.
Hittar inga guider till min cpu, utan bara black edition. Får väl komma tillbaka med nåt inlägg efter jag inhandlat en kylare

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusv:

Testade dra upp den till 3.4 genom att höja multipliern, datorn frös efter 2 timmar csgo.
Hittar inga guider till min cpu, utan bara black edition. Får väl komma tillbaka med nåt inlägg efter jag inhandlat en kylare

Ifall du kan ändra multipen i BIOS/UEFI så har du en s.k. Black Edition då kännetecknet med dessa är just olåst multipel.

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |