Permalänk

Namn på lagförslag?

Tjena!

Sitter nu och tänker på ämne till en satiriskt tal vi ska hålla i kursen svenska 2. Jag har då tänkt att förlöjliga lagförslag som gör tjänst-tillhandahållare ansvariga för användarnas görningar. Dock har jag svårt att hitta lagen efter någon timmes sökande på google. Jag vet att det var mycket debatt om detta under Pirate Bay-målet. Jag vet inte om jag gjort det tillräckligt tydligt men det jag letar efter är namnet på lagen/lagarna/lagförslagen som håller hemsidan ansvarig för användarnas handlingar och att skaparna av hemsidan kan fällas. Ett milt exempel av en sådan lag är Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_ansvar_f%C3%B6r_elektroniska_anslagstavlor

Denna lag är dock inte den jag letar efter, utan någonting grovare som var i debatt då Pirate Bay låg i stor debatt.

All hjälp uppskattas och tack på förhand!

PS. För dem som undrar är talet inte något som förskönar piratkopiering men snarare ett fritt internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.sjoberg:

Tjena!

Sitter nu och tänker på ämne till en satiriskt tal vi ska hålla i kursen svenska 2. Jag har då tänkt att förlöjliga lagförslag som gör tjänst-tillhandahållare ansvariga för användarnas görningar. Dock har jag svårt att hitta lagen efter någon timmes sökande på google. Jag vet att det var mycket debatt om detta under Pirate Bay-målet. Jag vet inte om jag gjort det tillräckligt tydligt men det jag letar efter är namnet på lagen/lagarna/lagförslagen som håller hemsidan ansvarig för användarnas handlingar och att skaparna av hemsidan kan fällas. Ett milt exempel av en sådan lag är Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_ansvar_f%C3%B6r_elektroniska_anslagstavlor

Denna lag är dock inte den jag letar efter, utan någonting grovare som var i debatt då Pirate Bay låg i stor debatt.

All hjälp uppskattas och tack på förhand!

PS. För dem som undrar är talet inte något som förskönar piratkopiering men snarare ett fritt internet.

Bara för att få det klarlagt, är det en faktisk lag eller ett lagförslag du söker? Undrar särskilt om nu "BBS-lagen" inte var det du avsåg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack för svar!

Det jag söker efter är en/flera lagar eller lagförslag. Alltså så spelar det ingen roll. Jag ska bara kritisera dem i allmänhet, men jag behöver ett namn för att kunna göra bättre research