Större mobiltelefoner ersätter surfplattor

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om iPads ändå, jag föredrar min dator, gör allt den kan fast bättre (finns säkert något som iPaden kan som inte windows kan) c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Surfplatta för mig är runt 10" så den går inte att ersätta med något som går ner i fickan. Annars är jag inte alls lockad av plattor hur bra de än blir, vill jag ha nåt bärbart är det laptop som gäller.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Telefon med whatever-OS, convertible på ca11" för resor/fältjobb, stationära datorer. Till och med vanliga människor som haft ett par bärbara kan tänka sig en mindre stationär med stor skärm igen.

Saknar mest en funktion i stil med att kunna lägga telefon på en smart-tagg så vips blir all telefondata/sms tillgängliga i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Går säkert knåpa ihop med Tasker på nåt sätt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av posyko:

En orsak är ju att flash player inte stöds på surfplatta vilket gör många sidor icke användbara

http://sv.wikipedia.org/wiki/HTML5

Permalänk
Medlem

Surfplattor är ypperliga för att anteckna föreläsningar om dem förses med tangentbord. Billigare, lättare och längre batteritid än laptops. Prestanda behöver man ju knappast för att skriva och surfa.

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag ogillar telefonerna i Star Destroyer storleken så tycker jag inte att en telefon kan ersätta en tablet.
Fråga igen när vikbara skärmar kommer till konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem

Min OnePlus One är helt perfekt i storlek tycker jag.

Men lite knäpp gämnförelse då alla tidigare Iphonar har varit på tok för små för att användas till surfande eller videor, enligt min egna personliga åsikt.

Vet inte alls vad jag skulle med en surfplatta till. Vill jag göra något mer än att enkelt läsa eller titta på någon video gör jag det på en dator då mobilversioner av webbplatser är 99,9% av fallen underlägsen den fulla versionen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fel info i artikeln av Sweclockers. Det förutspås inte negativ tillväxttakt av tablets, det är bara att ökningen i procent per år förutspås minska. Dvs det förutspås positiv tillväxt fram till 2018.

http://www.phonearena.com/news/IDC-Tablet-sales-growth-in-sin...

Permalänk

Bf4 commander appen funkar bara på surfplattor inte "telefoner", därför får paddan hänga med ett tag till... ☺

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk

surfplattor är bara en fluga.. lika fånigt som när alla slipsmiffon i tunnelbanan stod och glodde på sina monokroma hand-datorer, och klickade menlöst med pekpennan. ...eller innan dess när dom skrek högt i mobiltelefonerna som va stora som en tegelsten, och hade en 20kg väska i en axelrem, för att visa dom va viktiga personer... jävla stockholmare

jag har bara en fast telefon dessutom.
krävde pengarna tillbaks för assassins creed unity .. inte för det buggar och är segt, utan för man måste ha en äcklig app för att kunna spela det fullt ut.

Permalänk
Avstängd

Eller så kanske det är rättare att säga att större mobiltelefoner ersätter minisurfplattor?

Permalänk
Medlem

Har själv en Samsung Galaxy Tab Pro 12.2" vilken jag tycker är en lagom storlek. Lagom att använda som surfplatta och att läsa digitala tidningar på. Bytte upp mig från en 10" och det är ganska stor skillnad i storlek. Små plattor går bort.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Känns som att detta "problem" skulle gå att lösa ganska lätt om man bara gjorde surfplattorna lite större de med. Måste ju vara en viss skillnad till sin telefon för att man ska bry som om att skaffa en platta med.

Permalänk
Inaktiv

4,3" max i fickan och med mig. Hemma har man sin riktiga dator. Inte riktigt säker vad jag skulle göra med en platta men jag vet att jag hatar nuvarande trenden att telefoner växer.

Permalänk
Medlem

Tja jag sitter på en xperia ultra sedan mer än ett år så jag hoppade över det med platta. Fast jag är inte bekväm med den i jeansfickan precis

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide air 540 || i5 4670k @4.2 || Asus B-85 plus || Msi 970 4gb || 8 GB RAM 1600 MHz || Evga Supernova G2 750w ||
Tangentbord & Mus || Steelseries g6v2 || Razer Abyssus ||

Permalänk
Medlem

Själv kör jag konceptet surfplatta samt telefon och är väldigt nöjd med lösningen. Har en Alcatel One Touch Star som jag använder till att ringa, sms'a, chatta samt diverse nytto-appar. När det kommer till surfning, filmtittande, spelande och övrigt nöje (som är lite tyngre) använder jag min Nvidia Shield Tablet. Ekonomiskt sett är detta billigare för mig än att äga en flaggskeppsmobil 899kr + 2795kr. Och själva nöjesbiten utför surfplattan bättre än vilken mobil som helst.

Däremot känner jag personligen att syftet mobiltelefoni försvinner allt mer. I takt med ett folk använder alternativa kommunikationstjänster känns vanliga samtal som en legacy-grej som hänger kvar. Ifall jag hade fått välja hade jag använt google-hangouts vilken dag som helst. Betalt för mobilt bredband, skippat telefon-trafik helt och hållet. Och i samma veva suddat ut vad som är en "platta" och vad som är en "telefon", alla får gå under namnet "mobil (enhet)" där användaren väljer vilket format man trivs med.

För vad skiljer dem åt idag egentligen? idag är skiljelinjerna så fruktansvärt små, näst intill artificiella. Hårvarutillverkare försöker enbart producera säljbara produkter till en marknad. Samtidigt är de fullt medvetna om att kunder inte är villiga att släppa etablerade produktkoncept. Därav särskiljningen av olika enheter

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

"Jag använder inte en surfplatta, därför är det en meningslös produkt och bara en fluga."

"Jag skulle aldrig använda en mobiltelefon som är större än 4,3"..."

"Min OnePlus One är perfekt!"

"Min 27"-skärm är mycket bättre att spela spel på..."

Är det så Sweclockers?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se att Ipad/Android plattorna går mot 12-13" och försöker hålla ner vikten.

Använder plattan till netflix och surfning. Det skulle inte funka lika bra med 5".

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Tycker telefonerna blir på tok för stora.

Har en HTC One (4,7") och tycker det är övre gränsen, större än så är inte praktiskt.

Sen har frugan en Ipad i normalstorlek, ser inte riktigt varför man skulle använda en telefon för att ersätta detta, en telefon stor som ett dasslock som ändå inte är lika stor som en halvt avsågad surfplatta ?

Nä, jag tycker att:

Telefonerna skall inte bli större, det är opraktiskt, de kan aldrig ersätta ev plattor på ett bekvämt vis.

Surfplattorna kan vara tio tum eller där omkring, varför såga sönder ett bekvämt format ?

Min laptop är i 13" snåret (Thinkpad x220) vilket är ett bra format att ha i knäet eller när man jobbar rörligt, har svårt för "bärbara" datorer när de känns som att öppna tapetprovsboken hos färgaffären och väger som en verktygslåda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

LG 8.3 surfplattan på kollektivtrafiken och sedan max 5 tum skärm till telefon. Fungerar utmärkt eftersom de har olika syften. Med fortsatt framgång i viktreducering kan en större surfplatta bli aktuell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Tycker telefonerna blir på tok för stora.

Har en HTC One (4,7") och tycker det är övre gränsen, större än så är inte praktiskt.

Sen har frugan en Ipad i normalstorlek, ser inte riktigt varför man skulle använda en telefon för att ersätta detta, en telefon stor som ett dasslock som ändå inte är lika stor som en halvt avsågad surfplatta ?

Nä, jag tycker att:

Telefonerna skall inte bli större, det är opraktiskt, de kan aldrig ersätta ev plattor på ett bekvämt vis.

Surfplattorna kan vara tio tum eller där omkring, varför såga sönder ett bekvämt format ?

Min laptop är i 13" snåret (Thinkpad x220) vilket är ett bra format att ha i knäet eller när man jobbar rörligt, har svårt för "bärbara" datorer när de känns som att öppna tapetprovsboken hos färgaffären och väger som en verktygslåda.

Känns lite som att om man pallade att gå runt med den här så finns det ingen övre gräns på hur stor en mobiltelefon kan vara....

Permalänk
Inaktiv

Jag har lärt mig leva med storlekarna som kontinuerligt blir större men jag stör mig på batteritiden som brukade hålla i antal dagar snarare än antal timmar!

Permalänk

Min Sony Xperia Z Ultra är det bästa som finns, ingen j***a surfplatt är nödvändig. 6.4tum och glider ner i vilken ficka som helst! Guys, go big, or go not at all!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Större mobiltelefoner ersätter små surfplattor, inget annat.

Har själv tänkt skaffa en surfplatta men den ska isåfall vara 13" lr nåt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

"En surfplatta är som en stor mobiltelefon, fast utan ringfunktion" - En nära väns äldre släktning

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Sluta? Häromdagen såg jag en kvinna på bussen använda en 8"-platta som en telefon. Det kanske var en Asus FoneTab. Det såg jättelarvigt ut.

Jag skulle kunna tänka mig att använda en 8-tumsplatta som telefon men endast via handsfree som när man Skype'ar vid datorn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Jag är så mossig så jag äger ingen surfplatta. Utan bara en 22 tums 16:10 skärm med medföljande stationär. 14 tums laptop. 15 tums laptop, 4 tums Iphone 5c och två 3,5 tums mobiler. Jag lägger pengar på mode eftersom jag är modeslav men det suger att surfa på 4 tums mobil så jag funderar på surfplatta.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Känns lite som att om man pallade att gå runt med den här så finns det ingen övre gräns på hur stor en mobiltelefon kan vara....
http://www.3drivers.com/upload/iblock/e09/cellphone-c1.jpg

Sen brukar man höra på sweclockers att "utvecklingen" skall gå framåt.

Hur är det en utveckling att telefonerna kräver dokumentportfölj för att ta med ?

Jag tycker själv min mobil är gränsfall att ha i byxfickan, på jobbet har jag den alltid i benfickan..

Förr hade iaf mobilerna en respektabel batteritid, en vecka var något fullt normalt. Idag är det sci-fi..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skurtbert:

"Jag använder inte en surfplatta, därför är det en meningslös produkt och bara en fluga."

"Jag skulle aldrig använda en mobiltelefon som är större än 4,3"..."

"Min OnePlus One är perfekt!"

"Min 27"-skärm är mycket bättre att spela spel på..."

Är det så Sweclockers?

Jupp
tråkigt nog verkar industrin tro att alla vill ha samma gigantiska skit. Samsung släpper femtielva modeller men inte en enda lite mobil som faktiskt har bra hårdvara. Sony xperia z1 compact är den enda som finns att köpa. Så mycket för marknad och valmöjligheter.