Låta router koppla upp sig mot VPN anonymiseringstjänst.

Permalänk
Medlem

Låta router koppla upp sig mot VPN anonymiseringstjänst.

Hej!

I och med att Bahnhof erbjuder en gratis anonymiseringstjänst LEX integrity tänkte jag använda denna. Gratis är ju gott

Jag har en ASUS RT66U router och jag skulle vilja att alla datorer/suftplattor/mobiler som kopplar sig mot min router (via wifi:t hemma) går ut via VPN uppkopplingen.

Bahnhof skriver på sin sida att det är möjligt att använda deras tjänst på detta sätt med att de inte hjälper till att ställa in detta eller supporta detta.

Det jag undrar är om någon vänlig själ vet hur man ställer i detta i routern?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samael:

Hej!

I och med att Bahnhof erbjuder en gratis anonymiseringstjänst LEX integrity tänkte jag använda denna. Gratis är ju gott

Jag har en ASUS RT66U router och jag skulle vilja att alla datorer/suftplattor/mobiler som kopplar sig mot min router (via wifi:t hemma) går ut via VPN uppkopplingen.

Bahnhof skriver på sin sida att det är möjligt att använda deras tjänst på detta sätt med att de inte hjälper till att ställa in detta eller supporta detta.

Det jag undrar är om någon vänlig själ vet hur man ställer i detta i routern?

Har en AC66U men antar gränssnittet är likadant på din. I så fall är det under Advanced Settings -> VPN -> VPN Client och sedan väljer du Add profile och fyller i alla inloggningsuppgifter där.

Permalänk
Medlem

Jag teoe su kan glömma att det ska funka orginal i asus router. Jag har ac68u och det krävs custom firmware. Merlin är nog enklast för en mindre avancerad användare. Den jag kör. Finns även tomatoe och ddwrt. Googls runt o se vilken som passar men ja rekommenderar merlin för den är simpel

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack Robban! Då ska jag testa detta. Om det är som Nima säger så får det blir att ladda ner en custom firmware.
Men om det fungerar för dig Robban (utan att byta firmware) så kan man ju hoppas att det även ska fungera på min RT66U router

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar hur de som kör VPN på router-level har koll på om VPN:en går ner, eller inte kan koppla upp - utan att konstant kontrollera DNS leaks. Blockera all annan trafik?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samael:

Tack Robban! Då ska jag testa detta. Om det är som Nima säger så får det blir att ladda ner en custom firmware.
Men om det fungerar för dig Robban (utan att byta firmware) så kan man ju hoppas att det även ska fungera på min RT66U router

Jag kör Asus orginal firmware för tillfället så det borde fungera för dig. Annars kanske en uppdatering av firmware behövs. Bara att prova

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag underar också lite kring detta men Bahnhof VPN. Jag har precis kopplat mig mot Bahnhof Lex VPN och kör det i datorn hittills. Jag har en Asus RT-N56U med custom fw istallerad och kan skriva in alla min uppgifter under VPN Client-inställningarna. Men nu till min fundering!

Hur kan jag testa om jag är kopplad mot tjänsten på rätt sätt? I routern vid inställningarna efter att jag fyllt i allt så står det "connected" bredvid min DNS host. Men det känns inte som garanti nog. Kommer alla anslutna enheter i hushållet surfa vid VPN i och med detta?

EDIT: Såg nu att jag har samma IP utan uppkoppling alls eller om jag ansluter via min router. Däremot så ändras den om jag ansluter med VPN i datorn. Har någon tips på hur jag ställer in så att routern hanterar det hela?

R

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Hej!

Jag underar också lite kring detta men Bahnhof VPN. Jag har precis kopplat mig mot Bahnhof Lex VPN och kör det i datorn hittills. Jag har en Asus RT-N56U med custom fw istallerad och kan skriva in alla min uppgifter under VPN Client-inställningarna. Men nu till min fundering!

Hur kan jag testa om jag är kopplad mot tjänsten på rätt sätt? I routern vid inställningarna efter att jag fyllt i allt så står det "connected" bredvid min DNS host. Men det känns inte som garanti nog. Kommer alla anslutna enheter i hushållet surfa vid VPN i och med detta?

EDIT: Såg nu att jag har samma IP utan uppkoppling alls eller om jag ansluter via min router. Däremot så ändras den om jag ansluter med VPN i datorn. Har någon tips på hur jag ställer in så att routern hanterar det hela?

R

kolla www.whatismyipaddress.com t.ex. där ser du din host och ip. Verkar det oklart så koppla från din vpn och jämför host och ip.
värt att veta är att om vpn går ner så kommer inte ditt internet att funka tills du stänger av vpn i routern. Så den kommer inte läcka din ipadress om vpn går ner

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Verkar inte som jag har inställningen för VPN i min Router. VPN server är den enda inställningen jag har så det blir att byta firmware. Någon som har förslag på en bra firmware till rt-n66u routern som har VPN inställningarna jag behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samael:

Verkar inte som jag har inställningen för VPN i min Router. VPN server är den enda inställningen jag har så det blir att byta firmware. Någon som har förslag på en bra firmware till rt-n66u routern som har VPN inställningarna jag behöver?

Skrivet av Nima2001:

Jag teoe su kan glömma att det ska funka orginal i asus router. Jag har ac68u och det krävs custom firmware. Merlin är nog enklast för en mindre avancerad användare. Den jag kör. Finns även tomatoe och ddwrt. Googls runt o se vilken som passar men ja rekommenderar merlin för den är simpel

Stavat lite fel men borde gå o förstå. För kraftiga fingrar för mobilen.
ska stå "jag tror du"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en helt original Asus RT-N66U, och jag har fått det att fungera.

Avancerade inställningar i vänster kanten, klicka på VPN.
Klicka på fliken VPN Client.
Klicka på Add profile.

Välj PPTP.
VPN-server är lexvpn.integrity.st
Användarnamn och lösenord är de som du fått från Bahnhof.
Auto-reconnection har jag som ja, men vet inte ifall det spelar någon roll.

Klicka på Ok och sen på connect knappen bredvid din skapade profil.

Då har det hoppat igång för mig. Kollas enklast med att se att du fått en "grön tumme" på www.integrity.st

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Samael:

Verkar inte som jag har inställningen för VPN i min Router. VPN server är den enda inställningen jag har så det blir att byta firmware. Någon som har förslag på en bra firmware till rt-n66u routern som har VPN inställningarna jag behöver?

Säker på det? Har en RT-N66U precis som du, jag har både Server och Client i mina inställningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag har en Asus RT-N56U med senaste FW och försöker ansluta till Bahnhofs fria VPN-lösning.
Har testat och letat på nätet men hittar inte hur jag anger VPN-servern, så om någon vet hur jag gör för att lyckas sätta upp detta är jag tacksam. Eller är det så dumt att jag måste använda 3de part programvara? Vilken i så fall?

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Men du som frågar om tredjeparts programvara. Läs igenom tråden det står på 2 ställen.
För VPN på en router rekommenderas oftast OpenVPN snarare än PPTP. Jag är ingen expert så varför vet jag inte eller om det verkligen stämmer. Men har fått höra av en tekniker på strongVPN att openvpn är stabilare och säkrare på en router.
Om ni har fått alternativ från bahnhof så välj openVPN varianten. Den kommer dock med all sannolikhet kräva tredjeparts mjukvara på routern. Då rekommenderar jag merlin så bara googla merlin asus firmware. Enkel att installera och förstå jämfört med de andra alternativen.

Pptp verkar dock funka på orginal asus enligt nån som postat här i tråden men openvpn kommer inte att gå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den här guiden är nästan rätt.
https://www.expressvpn.com/tutorials/asus_router

Följ den punkt 2 till 6.
På punkt 7 så klickar du på PPTP och inte OpenVPN. Det är också där som du fyller anger server, username och password.
Hoppa över punkt 8.
Följ punkt 9 och 10.

Klart!

Permalänk
Medlem

Hmm då får jag kolla igen. Var lite trött när jag kolla i min routers inställningar samt att jag rätt grön på detta med vpn och routrar.

Permalänk
Medlem

Står väl i avtalet för LEX att endast en enhet får använda VPN uppkopplingen i taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Står väl i avtalet för LEX att endast en enhet får använda VPN uppkopplingen i taget?

Är inte en router en enhet då?
Skämt åsido, om man kör bakom en router som natar alla adresser, hur ska någon kunna avgöra om du kör en eller flera enheter?
Sen tror jag att det kanske kan vara så att man bara får använda VPNen på en IP åt gången?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

På Bahnhofs hemsida står det att man får installera LEX Integrity på routern, men att Bahnhof inte lämnar någon som helst support på detta. De hänvisar istället till tillverkaren av routern ifall man behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag det att fungera. Jag hade en gamal firmware så därför såg jag inte inställningarna för VPN client.

Dock får jag kass hastighet både upp och ner :\ Jag har en 10/10 lina men har 4/1 när jag mäter hastigheten (9.8/9.7 utan VPN). Finns det någon inställning som man kan göra eller är det bara att leva med detta?

Om det är en inställning i operativet kör jag Linux mint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samael:

Nu fick jag det att fungera. Jag hade en gamal firmware så därför såg jag inte inställningarna för VPN client.

Dock får jag kass hastighet både upp och ner :\ Jag har en 10/10 lina men har 4/1 när jag mäter hastigheten (9.8/9.7 utan VPN). Finns det någon inställning som man kan göra eller är det bara att leva med detta?

Om det är en inställning i operativet kör jag Linux mint.

Vad har du för inställningar i routern, om jag får fråga? Gör du allt under VPN Client fliken?

EDIT: Nu fungerar det! Läste att man kunde göra inställningarna på WAN fliken och nu har jag fått igång det ser det ut som! Har i normala fall 97/10Mbit men får med det aktiverat på routern till 73/5Mbit.

EDIT 2: Så här ser det ut i mina inställningar under "WAN" på min Asus RT-N56U som kör firmware 3.0.3.8-081 här ifrån. Hoppas det kan hjälpa någon mer.

R

Permalänk
Skrivet av DJHogi:

Vad har du för inställningar i routern, om jag får fråga? Gör du allt under VPN Client fliken?

EDIT: Nu fungerar det! Läste att man kunde göra inställningarna på WAN fliken och nu har jag fått igång det ser det ut som! Har i normala fall 97/10Mbit men får med det aktiverat på routern till 73/5Mbit.

EDIT 2: Så här ser det ut i mina inställningar under "WAN" på min Asus RT-N56U som kör firmware 3.0.3.8-081 här ifrån. Hoppas det kan hjälpa någon mer.

http://oi62.tinypic.com/2psm9au.jpg

R

Tack!
Nu tror jag att det fungerar. Gick från en 172... adress till en 94... adress enligt sidan "what's my ip address".
Kunde dock inte tänka mig att det låg under fliken WAN, jag letade och testade alternativen som fanns under fliken VPN.
Bara att testa mina övriga enheter, samt testa hastigheten.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

En fundering nu när jag har fått det att fungera (hoppas jag i alla fall). Hur vet jag att det fungerar och vad händer om VPN-kopplingen går ned i routern. Märks det och hur i så fall.
Datorerna har inställningen att bli tilldelad och routern har opendns angiven. Bör jag ändra något?

Hastigheten är det i alla fall inget fel på. Testade speedtest och fick 97/9 i Sverige, 89/7 till Hamburg. I bredbandskollen 103/11. Har 100/10 så jag är nöjd om det nu går över VPN.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Hur gör jag om jag vill tunnla specifik trafik(Internet, netflix osv) och låta annan trafik gå utan vpn(tex onlinespel)

Är det möjligt med bahnhofs vpn eller får jag söka mig någon annanstans för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag har en helt original Asus RT-N66U, och jag har fått det att fungera.

Avancerade inställningar i vänster kanten, klicka på VPN.
Klicka på fliken VPN Client.
Klicka på Add profile.

Välj PPTP.
VPN-server är lexvpn.integrity.st
Användarnamn och lösenord är de som du fått från Bahnhof.
Auto-reconnection har jag som ja, men vet inte ifall det spelar någon roll.

Klicka på Ok och sen på connect knappen bredvid din skapade profil.

Då har det hoppat igång för mig. Kollas enklast med att se att du fått en "grön tumme" på www.integrity.st

Detta har jag också fyllt i och fått conencted som status. Men hur funkar det sedan. Måste du ändå logga på med ett vpnkonto som du skapar under vpn server pptp? Eller profilen är för alla connections till routern och sedan ställer du själv in så att routern kör vpntunnel till alla i nätverket. Jag får i vart fall ingen annan ip och hastigheten är samma även om jag gör en vpnprofil.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Konstigt, för mig så fungerar det. Får du även den blåa bocken i vänsterkanten? I så fall så vet jag inte alls vad det kan vara som är fel.

För mig så krånglade det mycket i början, men jag tror att det hade något att göra med skilnaden på siffran ett och bokstaven L i användarnamnet. Hur som helst så gick det inte när jag skrev in uppgifterna med det fungerade när jag klipp-och-klistrade användarnamn och lösenord från Bahnhofs hemsida.

Permalänk
Medlem

Nu när jag fått mina VPN inställningar i Routern att fungera, funderade jag på om man kan surfa via sin hemma router från mobilen när man inte är hemma?

Mobil (utanför hemmet dvs 4G/3G/ect)-->router-->VPN--->Internet

Jag fixade OPEN VPN på telefonen och ställde in i Routern så jag kan koppla upp mig via den. Dock kan jag inte koppla upp mig mot min router om jag har vpn påslagen i routern.

Tanken är att min surfning via mobilen också ska kunna gå via Bahnhofs VPN tjänst, även när jag inte är hemma.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samael:

Nu när jag fått mina VPN inställningar i Routern att fungera, funderade jag på om man kan surfa via sin hemma router från mobilen när man inte är hemma?

Mobil (utanför hemmet dvs 4G/3G/ect)-->router-->VPN--->Internet

Jag fixade OPEN VPN på telefonen och ställde in i Routern så jag kan koppla upp mig via den. Dock kan jag inte koppla upp mig mot min router om jag har vpn påslagen i routern.

Tanken är att min surfning via mobilen också ska kunna gå via Bahnhofs VPN tjänst, även när jag inte är hemma.

Någon som vet?

Osäkert om detta fungerar, har inte testat LEX och inte kunnat testa detta ännu.
Men du kan testa med, sätta upp VPN Server i routern och koppla med mobilen via VPN till routerns vpn adress.
Vet inte om det går att ha både vpn server och vpn klient på samtidigt. Har inte testat detta ännu på min ac66.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Konstigt, för mig så fungerar det. Får du även den blåa bocken i vänsterkanten? I så fall så vet jag inte alls vad det kan vara som är fel.
https://www.expressvpn.com/assets/images/asus/010.png

För mig så krånglade det mycket i början, men jag tror att det hade något att göra med skilnaden på siffran ett och bokstaven L i användarnamnet. Hur som helst så gick det inte när jag skrev in uppgifterna med det fungerade när jag klipp-och-klistrade användarnamn och lösenord från Bahnhofs hemsida.

Har ett kryss istället för bock (close2.png heter bilder), hur kan man kolla så att det verkligen fungerar? (Här kollar man tydligen https://integrity.st/)

Edit, får en massa meddelande i loggen, misstänker det är relaterat:
Connect: ppp5 <--> pptp (94.254.51.235)
Dec 20 16:31:54 pptp[8861]: MS-CHAP authentication failed:
Dec 20 16:31:54 pptp[8861]: CHAP authentication failed
Dec 20 16:31:54 pptp[8861]: Connection terminated.

Edit 2: Yay, bytade lösenord och då blev det BOCK!

Permalänk

Jag kan ej få till det i min router.

Hur gör jag? Använder gratistjänsten bahnhof erbjuder och har en asus RT-N56U.

tacksam för hjälp

har testat att ansluta genom att lägga till VPN via windows men såfort jag rebootar datorn så försvinner den och jag måste göra om allt. - Skulle därför gärna lägga in allt i routern direkt :).

Måste jag ladda ner något program?

/M