Snabbtest: Grafikprestanda i Dragon Age: Inquisition

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marinlik:

Sen behöver du ju inte köpa alla DLC. DLC är i 95% av fallen saker som för 15 år sen inte skulle varit med i spelet alls. Nu finns de med om man köper dem. Ser ingen skillnad i det. Per definition så har företagen förtjänat dina pengar redan när du startar spelet. Men det är kul att du fortsätter vara väldigt girig medans du kallar företagen giriga. Ska du hålla på med någon principsak så ska du inte köpa spelen eller spela dem. Att spela utan att betala är ingen principsak, det är bara snålt.

Har aldrig sagt att jag inte är girig, "allt" jag gör skall göras på snabbast och billigast sätt som går så långt jag förmår. Och nej, bara för att jag spelar ett spel betyder inte det att företaget förtjänar mina pengar, inte någonstans.

Vi kan göra en referens istället;
Tänk dig att du köper en bil, men när du kommer hem så ser du att det finns en knapp för AC, du kan dock inte starta den fören du ringer upp bilfirman och pröjsar 1/3 av bilens pris för att de ska skicka dig en kod så knappen fungerar. AC fanns inte förut och är inte en väsentlig bit av bilen, men är något som förväntas idag. Du har nu även kört bilen i runt 1-2 timmar och märker att motorn lägger av ibland, kopplingen går inte i och hel ljuset går igång om du spammar knappen tillräckligt, kalas bra eller hur?

Enligt ditt resonemang är allt detta okej och företaget har "förtjänat" mina pengar så fort jag satt mig i denna bil. Personligen är allt detta saker som skulle få mig att gå tillbaka till bilfirman med bilen och kräva 100% pengar tillbaka, dock funkar det inte så med spel då sekunden du fått din digitala nyckel/brutit förseglingen på förpackningen har du ingen ångerrätt.

(För att klargöra; Bil = Bas spel. AC = On-Disc DLC. Bil problem = in-game buggar och diverse strul (ex. DRM))

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har aldrig sagt att jag inte är girig, "allt" jag gör skall göras på snabbast och billigast sätt som går så långt jag förmår. Och nej, bara för att jag spelar ett spel betyder inte det att företaget förtjänar mina pengar, inte någonstans.

Vi kan göra en referens istället;
Tänk dig att du köper en bil, men när du kommer hem så ser du att det finns en knapp för AC, du kan dock inte starta den fören du ringer upp bilfirman och pröjsar 1/3 av bilens pris för att de ska skicka dig en kod så knappen fungerar. AC fanns inte förut och är inte en väsentlig bit av bilen, men är något som förväntas idag. Du har nu även kört bilen i runt 1-2 timmar och märker att motorn lägger av ibland, kopplingen går inte i och hel ljuset går igång om du spammar knappen tillräckligt, kalas bra eller hur?

Enligt ditt resonemang är allt detta okej och företaget har "förtjänat" mina pengar så fort jag satt mig i denna bil. Personligen är allt detta saker som skulle få mig att gå tillbaka till bilfirman med bilen och kräva 100% pengar tillbaka, dock funkar det inte så med spel då sekunden du fått din digitala nyckel/brutit förseglingen på förpackningen har du ingen ångerrätt.

(För att klargöra; Bil = Bas spel. AC = On-Disc DLC. Bil problem = in-game buggar och diverse strul (ex. DRM))

Tips: Bilar har ofta många funktioner som man får betala extra för och som kan delvis finnas i bilen, men som inte går att använda om man inte betalat för dem. Precis som det kan vara med DLC i spel. Bara för att ett spel har day one DLC så betyder det inte att det DLC har utvecklats under samma budget som spelet du betalar för. Ofta är det från en annan budget och är något du inte betalar för. Hade DLC inte funnits så hade det som kommer som day 1 DLC inte existerat.

Återigen med problem. Vänta ett tag med att köpa spelet. Läs vad folk skriver. Om det har en massa problem så strunta i att köpa och spela det. Men om det inte har en massa problem och du är sugen på att spela det så köp spelet. Bara för att ett spel har problem så har inte du rätt att ta det och köra det gratis. På samma sätt som att du inte har rätt att gå in på en bilhandel och ta en bil bara för att du vet att den har problem. Har bilen massa problem så undviker man att köpa den.

Mitt resonemang är att du inte behöver köra alla spel och att du kan utnyttja de tusentals användarintryck som existerar för att se om spelet är värt att spela(köpa), eller om det har en massa problem som gör att du ska undvika att spela det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har aldrig sagt att jag inte är girig, "allt" jag gör skall göras på snabbast och billigast sätt som går så långt jag förmår. Och nej, bara för att jag spelar ett spel betyder inte det att företaget förtjänar mina pengar, inte någonstans.

Vi kan göra en referens istället;
Tänk dig att du köper en bil, men när du kommer hem så ser du att det finns en knapp för AC, du kan dock inte starta den fören du ringer upp bilfirman och pröjsar 1/3 av bilens pris för att de ska skicka dig en kod så knappen fungerar. AC fanns inte förut och är inte en väsentlig bit av bilen, men är något som förväntas idag. Du har nu även kört bilen i runt 1-2 timmar och märker att motorn lägger av ibland, kopplingen går inte i och hel ljuset går igång om du spammar knappen tillräckligt, kalas bra eller hur?

Enligt ditt resonemang är allt detta okej och företaget har "förtjänat" mina pengar så fort jag satt mig i denna bil. Personligen är allt detta saker som skulle få mig att gå tillbaka till bilfirman med bilen och kräva 100% pengar tillbaka, dock funkar det inte så med spel då sekunden du fått din digitala nyckel/brutit förseglingen på förpackningen har du ingen ångerrätt.

(För att klargöra; Bil = Bas spel. AC = On-Disc DLC. Bil problem = in-game buggar och diverse strul (ex. DRM))

Men det har kostat företaget en massa pengar att utveckla spelet, och du tycker tydligen att det är värt att spela. Då får du betala, hur ska företaget annars utveckla spel hade du tänkt? Oavsett så får man köpa produkten som den är, eller låta bli. Allt annat är bara hyckleri. Skaparen har satt upp villkoren och så får man acceptera dem eller låta bli.

När du köpte den där bilen så visste du att AC inte skulle finnas. Då får du antingen köpa bilen som den är, eller låta bli. Enligt ditt resonemang så kan man tänka så här: "Den här bilen är så bra att jag vill använda den, men eftersom att man måste betala extra för en extrafunktion så stjäler jag bilen".

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marinlik:

Tips: Bilar har ofta många funktioner som man får betala extra för och som kan delvis finnas i bilen, men som inte går att använda om man inte betalat för dem. Precis som det kan vara med DLC i spel. Bara för att ett spel har day one DLC så betyder det inte att det DLC har utvecklats under samma budget som spelet du betalar för. Ofta är det från en annan budget och är något du inte betalar för. Hade DLC inte funnits så hade det som kommer som day 1 DLC inte existerat.

Återigen med problem. Vänta ett tag med att köpa spelet. Läs vad folk skriver. Om det har en massa problem så strunta i att köpa och spela det. Men om det inte har en massa problem och du är sugen på att spela det så köp spelet. Bara för att ett spel har problem så har inte du rätt att ta det och köra det gratis. På samma sätt som att du inte har rätt att gå in på en bilhandel och ta en bil bara för att du vet att den har problem. Har bilen massa problem så undviker man att köpa den.

Mitt resonemang är att du inte behöver köra alla spel och att du kan utnyttja de tusentals användarintryck som existerar för att se om spelet är värt att spela(köpa), eller om det har en massa problem som gör att du ska undvika att spela det.

Dock när jag handlar en bil så ser jag samtliga funktioner som ingår vid olika prissummor och kan få paketpris vid köp av allt extra så som farthållare osv. Day1 DLC's sneakas oftast in i samband med Day1-patches och om man inte lusläst varenda leak så är chansen nästintill 0 att man vet om att de existerade innan köp.

Men som du säger, man kan avvakta, läsa recensioner och kolla tex. Let's plays, det har du helt rätt i!
Men jag föredrar att Demo'a spel och få känna själv hur det är att sitta vid spakarna, och finns det inte något demo så är TPB det närmsta jag kommer - Köper sedan spelet om jag är 100% nöjd och känner att jag vill stödja utvecklingen av spel från företaget i framtiden.

Vet inte hur mycket du själv spelar, men efter jag personligen lagt ner lika mycket pengar på spel som min dator har kostat ny, för att sedan få bita i det sura äpplet, så är jag förbannat jävla less på de flesta utvecklare idag..

Skrivet av MakeCoke:

Men det har kostat företaget en massa pengar att utveckla spelet, och du tycker tydligen att det är värt att spela. Då får du betala, hur ska företaget annars utveckla spel hade du tänkt? Oavsett så får man köpa produkten som den är, eller låta bli. Allt annat är bara hyckleri. Skaparen har satt upp villkoren och så får man acceptera dem eller låta bli.

När du köpte den där bilen så visste du att AC inte skulle finnas. Då får du antingen köpa bilen som den är, eller låta bli. Enligt ditt resonemang så kan man tänka så här: "Den här bilen är så bra att jag vill använda den, men eftersom att man måste betala extra för en extrafunktion så stjäler jag bilen".

Du är ute på rätt spår faktiskt, om jag inte är 100% nöjd med något eller känner att skenet har bedragit så betalar jag inte för det heller - Gäller även när jag handlar mat på restaurang eller annat. Brukar kallas nöjd kundgaranti i vanliga fall.

Sedan om folk vill kalla det girigt eller snålt, det är upp till dem. Men jag betalar inte för en tjänst som är under min förväntan (pris möter kvalité).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är väl inte så konstigt att man i ett RPG inte vill byta karaktär? Kan inte tänka mig något mer "immersion breaking" än att vara the Herald of Andraste en alvkvinna, för att sedan ...
Att i single player RPGer egentligen spela någon slags hydra är ett kass designbeslut.

Håller inte med alls, att ha tillgång till flera karaktärer är så mycket roligare, du kan bygga upp historier och upplevelser ur flera perspektiv istället för att begränsa dig till ett, går att utveckla vidare men slutsatsen är att folk gillar olika. Personligen ser jag på just denna olika smaken som flertrådade hjärnor vs enkeltrådade hjärnor.

Det är inte ett kasst designbeslut bara för att det inte är ämnat för dig, vilket självklart gäller åt andra hållet också. DA:2 och vad jag hittills upplevt av DA:I är att de inte var byggda för samma människor som DA:O var, vilket är ok även fast det är en personlig besvikelse. Divinity finns för sådana som mig nu iaf och skall bli intressant att se hur Project Eternity knyter ihop sin säck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock när jag handlar en bil så ser jag samtliga funktioner som ingår vid olika prissummor och kan få paketpris vid köp av allt extra så som farthållare osv. Day1 DLC's sneakas oftast in i samband med Day1-patches och om man inte lusläst varenda leak så är chansen nästintill 0 att man vet om att de existerade innan köp.

Men som du säger, man kan avvakta, läsa recensioner och kolla tex. Let's plays, det har du helt rätt i!
Men jag föredrar att Demo'a spel och få känna själv hur det är att sitta vid spakarna, och finns det inte något demo så är TPB det närmsta jag kommer - Köper sedan spelet om jag är 100% nöjd och känner att jag vill stödja utvecklingen av spel från företaget i framtiden.

Vet inte hur mycket du själv spelar, men efter jag personligen lagt ner lika mycket pengar på spel som min dator har kostat ny, för att sedan få bita i det sura äpplet, så är jag förbannat jävla less på de flesta utvecklare idag..

Du är ute på rätt spår faktiskt, om jag inte är 100% nöjd med något eller känner att skenet har bedragit så betalar jag inte för det heller - Gäller även när jag handlar mat på restaurang eller annat. Brukar kallas nöjd kundgaranti i vanliga fall.

Det står ofta(alltid) väldigt tydligt på typ steam vad för DLC som finns att köpa. Du behöver inte lusläsa en ända leak utan det räcker att du kollar produktsidan en gång så ser du vad som säljs. Extremt sällan de "sneakas in" då folk inte skulle köpa DLC om de inte visste att de existerade. Season packs är paketpriset du letar efter.

Om du endast betalar om du är 100% nöjd så gissar jag att du aldrig betalar då det är närmast omöjligt att skapa en produkt där det inte finns något negativt eller neturalt(inte bra inte dåligt) att påpeka. Verkar ju som att ett spel kan vara helt perfekt förutom en liten obetydande sak, och då väljer du att inte betala för det. Kan förstå att du laddar ner ett spel för att pröva det som ett demo. Men att då spela något mer än första banan och sen antingen sluta spela, eller köpa spelet, går inte direkt att rättfärdiga.

Jag spelar väldigt, väldigt mycket. Jag betalar för alla spel jag kör. Men jag väntar och kollar recensioner och vad folk tycker om spelet innan jag köper det. Det gör att jag väldigt sällan blir besviken på ett spel jag köper, för att jag vet vad jag kan förvänta mig av det. Återigen, förhandsboka inte spel utan vänta och läs vad folk tycker.

Nöjdhetsgarantin du letar efter finns förövrigt på Origin.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Djup besviken att jag måste pirata spelet. Hade gärna köpt det om inte det krävts "Origin" och ett bioware konto.

Edit: Köper det på skiva av nån spelhandlare och använder en piratad installer och crack för att komma runt originkravet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marinlik:

Det står ofta(alltid) väldigt tydligt på typ steam vad för DLC som finns att köpa. Du behöver inte lusläsa en ända leak utan det räcker att du kollar produktsidan en gång så ser du vad som säljs. Extremt sällan de "sneakas in" då folk inte skulle köpa DLC om de inte visste att de existerade. Season packs är paketpriset du letar efter.

Om du endast betalar om du är 100% nöjd så gissar jag att du aldrig betalar då det är närmast omöjligt att skapa en produkt där det inte finns något negativt eller neturalt(inte bra inte dåligt) att påpeka. Verkar ju som att ett spel kan vara helt perfekt förutom en liten obetydande sak, och då väljer du att inte betala för det. Kan förstå att du laddar ner ett spel för att pröva det som ett demo. Men att då spela något mer än första banan och sen antingen sluta spela, eller köpa spelet, går inte direkt att rättfärdiga.

Jag spelar väldigt, väldigt mycket. Jag betalar för alla spel jag kör. Men jag väntar och kollar recensioner och vad folk tycker om spelet innan jag köper det. Det gör att jag väldigt sällan blir besviken på ett spel jag köper, för att jag vet vad jag kan förvänta mig av det. Återigen, förhandsboka inte spel utan vänta och läs vad folk tycker.

Nöjdhetsgarantin du letar efter finns förövrigt på Origin.

Spoiler för ranting ~

Nu köper jag aldrig spel via officiella direkt kanaler, utan är sajter så GOG, g2play, g2a osv. Och Steam listar inte DLC's fören de faktiskt är ute, så kommer det en D1-DLC så ser man inte det fören spelet redan är ute. Season packs är dock långt ifrån allt på många titlar (Bordelands 2 är ett exempel där man lär köpa DLC's för över 50€ UTÖVER season pass..), och jag tvivlar på att utvecklare som tar 5-10$ för ett skin/short-mission pack kan rättfärdiga det lika mycket som man kan rättfärdiga 'piracy' egentligen, speciellt med tanke på vad utvecklarna som faktiskt gör produkten har betalt i lön.

Nu tycker jag du tar det lite bokstavligt här, men ja om vi ska vara så nogranna så kan nog minsta lilla bugg faktiskt få mig att backa ur ett spel, bara det att 'Far Cry 3' kraschade 2 gånger på mig fick mig att aldrig starta spelet igen. Men tog i lite extra i uttrycket "100%" för att statuera en poäng, självfallet finns det inte en perfekt produkt, men köper jag ett spel som har bokstäverna A-O, då vill jag inte få spelet utan E-H för de antingen sket i att fixa det eller inte hade tid pga. release datum.

Jag blir överlycklig om företag började släppa riktiga demo's igen, under förutsättningen att demo't visar EXAKT vad spelet innebär - Man får alltså en känsla för alla mechanics och dylikt från det, annars är ett demo i mitt tycke helt meningslöst om det inte representerar spelets helhet.

Brukar läsa recensioner och dylikt, dock är vissa recensenter så otroligt biased känns det som. Tror jag aldrig sett tex. Eurogamer satt något AAA-spel lägre än 7/10 oavsett antalet buggar som skeppats med spelet. Enda sajten jag känner mig kunna lita på är PCgamer och Giantbomb, och båda dem tar ett tag på sina recensioner. Sedan ibland vill man inte vänta på recensioner, spelar tex. WoW och nu med senaste WoD expansion så har man inget val än att sitta uppe på release om man vill spela med sin guild och raida. Nu är MMO-spel ett relativt unikt scenario, likaså de flesta multiplayer titlar, fullt medveten om det.
Vet inte hur dina kretsar ser ut, men bland mitt umgänge lär man vara med från start, för så fort nästa stora sak kommer, då är allt annat gammalt skräp som inte ska nämnas igen.

Dold text

---

Blev en massa off-topic ranting här vilket jag ber om ursäkt för. Men poängen jag vill få fram är att jag inte betalar företag för att slarva mer än det behövs. Det som händer med spel som Battlefield, AC:Unity, Watch Dogs osv. är saker som inte får hända, speciellt inte när miljoner människor lägger ner relativt stora summor pengar på det. Och jag vill inte stödja multi-miljon företag som gör ett sämre jobb på optimering än vad många indie-utvecklare gör.

Så det är egentligen inte så mycket som att inte ha råd eller känna sig 100% nöjd, som en ren protest mot företag som släpper ofärdiga produkter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Spoiler för ranting ~

Nu köper jag aldrig spel via officiella direkt kanaler, utan är sajter så GOG, g2play, g2a osv. Och Steam listar inte DLC's fören de faktiskt är ute, så kommer det en D1-DLC så ser man inte det fören spelet redan är ute. Season packs är dock långt ifrån allt på många titlar (Bordelands 2 är ett exempel där man lär köpa DLC's för över 50€ UTÖVER season pass..), och jag tvivlar på att utvecklare som tar 5-10$ för ett skin/short-mission pack kan rättfärdiga det lika mycket som man kan rättfärdiga 'piracy' egentligen, speciellt med tanke på vad utvecklarna som faktiskt gör produkten har betalt i lön.

Nu tycker jag du tar det lite bokstavligt här, men ja om vi ska vara så nogranna så kan nog minsta lilla bugg faktiskt få mig att backa ur ett spel, bara det att 'Far Cry 3' kraschade 2 gånger på mig fick mig att aldrig starta spelet igen. Men tog i lite extra i uttrycket "100%" för att statuera en poäng, självfallet finns det inte en perfekt produkt, men köper jag ett spel som har bokstäverna A-O, då vill jag inte få spelet utan E-H för de antingen sket i att fixa det eller inte hade tid pga. release datum.

Jag blir överlycklig om företag började släppa riktiga demo's igen, under förutsättningen att demo't visar EXAKT vad spelet innebär - Man får alltså en känsla för alla mechanics och dylikt från det, annars är ett demo i mitt tycke helt meningslöst om det inte representerar spelets helhet.

Brukar läsa recensioner och dylikt, dock är vissa recensenter så otroligt biased känns det som. Tror jag aldrig sett tex. Eurogamer satt något AAA-spel lägre än 7/10 oavsett antalet buggar som skeppats med spelet. Enda sajten jag känner mig kunna lita på är PCgamer och Giantbomb, och båda dem tar ett tag på sina recensioner. Sedan ibland vill man inte vänta på recensioner, spelar tex. WoW och nu med senaste WoD expansion så har man inget val än att sitta uppe på release om man vill spela med sin guild och raida. Nu är MMO-spel ett relativt unikt scenario, likaså de flesta multiplayer titlar, fullt medveten om det.
Vet inte hur dina kretsar ser ut, men bland mitt umgänge lär man vara med från start, för så fort nästa stora sak kommer, då är allt annat gammalt skräp som inte ska nämnas igen.

Dold text

---

Blev en massa off-topic ranting här vilket jag ber om ursäkt för. Men poängen jag vill få fram är att jag inte betalar företag för att slarva mer än det behövs. Det som händer med spel som Battlefield, AC:Unity, Watch Dogs osv. är saker som inte får hända, speciellt inte när miljoner människor lägger ner relativt stora summor pengar på det. Och jag vill inte stödja multi-miljon företag som gör ett sämre jobb på optimering än vad många indie-utvecklare gör.

Så det är egentligen inte så mycket som att inte ha råd eller känna sig 100% nöjd, som en ren protest mot företag som släpper ofärdiga produkter.

Inte spelföretagens fel att du köper dina nycklar från företag som köper nycklar i Ryssland och sen säljer dem billigt, eller köper dem med stulna kreditkort. Informationen om day 1 DLC existerar och är väldigt lätt att hitta om man kollar på officiella kanaler. Sen finns recensioner i stort sätt alltid ute före spelet är släppt. Även från PCGamer. Du kan få bra intryck om vad privatpersoner redan första dagen spelet kommit ut och sen köpa det dag 2 om det är något att ha. Annars strunta i att köpa det.

Ladda ner spel om du vill. Men försök inte förklara det som något annat än att du är för snål och girig för att betala för någons jobb.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hjälpsam

Jag lägger spelet på hyllan tills vidare, för mycket konsol över hur man styr spelet, hoppas att det fixas via en patch, och ja jag har köpt spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marinlik:

Inte spelföretagens fel att du köper dina nycklar från företag som köper nycklar i Ryssland och sen säljer dem billigt, eller köper dem med stulna kreditkort. Informationen om day 1 DLC existerar och är väldigt lätt att hitta om man kollar på officiella kanaler. Sen finns recensioner i stort sätt alltid ute före spelet är släppt. Även från PCGamer. Du kan få bra intryck om vad privatpersoner redan första dagen spelet kommit ut och sen köpa det dag 2 om det är något att ha. Annars strunta i att köpa det.
Ladda ner spel om du vill. Men försök inte förklara det som något annat än att du är för snål och girig för att betala för någons jobb.

Du har säkerligen hört det här uttrycket, speciellt runt EA/Ubisoft relaterade artiklar; "rösta med plånboken".
Det är exakt vad jag gör, det är ren idioti att betala för något som inte fungerar som utlovat. Som sagt, kommer pirata varenda spel som Ubisoft/EA släpper den väsentligt överskådliga framtiden då jag inte vill falla i massorna av folk som sponsrar skit bolag och deras "investerare och pengar är allt!!"-attityd.

Om de släpper mot förmodan ett spel som inte är totalt trasigt på release, då kan jag överväga om det kommer en Steam sale på 50-75%. Förstår faktiskt inte varför du försvarar anti-pirater, skulle lika gärna kunna tro att du faktiskt jobbar inom den övre ledningen för något investment bolag

Sedan skulle sajter som g2play inte behöva existera om spel hade vettiga prislappar från början hos retailers så som GameStop.

Jag önskar jag inte behövde pirata, eller någon för den delen. Jag tycker synd om alla underhuggare så som programmerare, designers och dess like för allt jobb de lägger ned. Det är ledningens fel med tighta deadlines och investerare som piskar i arslet för snabba utkast. EA gjorde en vinst på drygt 40 miljarder senaste investment utkastet, skulle hellre se att folket som faktiskt gjort jobbet fick bättre löner. Men tills det att bolagen lägger om sina policies och börjar säga ifrån till sina investerar så finns det ingen anledning för mig att kasta pengar på dem, oavsett hur mycket jag uppskattar skaparnas verk.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tänk på att dra ner MSAA till minimum, det ger en rejäl prestandaboost och ingen märkbar skillnad alls i kvalitet.
Jag kör på Ultra utan problem med ett 970 med MSAA och post processing på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Håller inte med alls, att ha tillgång till flera karaktärer är så mycket roligare, du kan bygga upp historier och upplevelser ur flera perspektiv istället för att begränsa dig till ett, går att utveckla vidare men slutsatsen är att folk gillar olika. Personligen ser jag på just denna olika smaken som flertrådade hjärnor vs enkeltrådade hjärnor.

Det är inte ett kasst designbeslut bara för att det inte är ämnat för dig, vilket självklart gäller åt andra hållet också. DA:2 och vad jag hittills upplevt av DA:I är att de inte var byggda för samma människor som DA:O var, vilket är ok även fast det är en personlig besvikelse. Divinity finns för sådana som mig nu iaf och skall bli intressant att se hur Project Eternity knyter ihop sin säck.

Man kan naturligtvis tycka olika. Men.

Party-baserade RPGer har sina rötter i papper och penna role-playing. Jag är gammal nog att ha varit med på D&D/AD&D tiden, när cRPGer inte fanns. Spelandet var i grupp per definition, och man hade klasser mycket för att alla skulle ha en funktion. Också en lite tystlåten kille kunde spela cleric och "vara med" och fylla en nödvändig funktion, en tjuv var nödvändig för att kolla fällor och öppna lås och så vidare. Om inte alla utility-klasser fanns representerade anpassade dungeon mastern helt enkelt innehållet efter gruppsammansättningen (färre låsta dörrar...)

När man började spela RPG-liknande spel på dator var de första spelen, (rogue, Moria) single player, men väldigt snart dök mer D&D inspirerade spel upp, såsom t.ex. Might&Magic och Wizardry. Det fanns två anledningar till att dessa var party baserade.
1. De grundade sig ide-mässigt på papper och penna spel som var multi-player per definition.
2. Eftersom man hade alla utility klasser i gruppen man kontrollerade förenklades speldesignen enormt, jämfört med om man bara kontrollerat en karaktär. Desarmera fällor, dispel magic, neutralize poison - alla funktioner fanns garanterat i gruppen, och speldesignen slapp ta hänsyn till att något kanske saknades, såsom en mänsklig DM kunde.

Nackdelen är å andra sida uppenbar. Identifikationen saknas, och identifikation är kärnan i vad RPG handlar om. Man måste uppleva sin karaktär som "jag". Ju svagare den upplevelsen är, desto längre distanserar man sig från role playing, och man ägnar sig åt att administrera sitt party. "Ammen vaffan, nu dog min klena magiker IGEN!".

Det är intressant att se hur datorbaserade MMO-klyschor som aggrohanteringsskills (yuck) hos klasserna har sökt sig in i DA:I, förutom gruppspelsparadigmen från papper och penna. Jag skulle vilja säga att detta är exempel på kass speldesign i ett single player spel, därför att de här elementen försvagar identifikation och inlevelse, och motiven för att de alls existerar är hämtade från ett annat sammanhang.

Spel har flera sidor, och DA:I har en del positivt att komma med. Men BioWares rötter i D&D-traditionen, oavsett genre, är inte bara av godo.

(Senaste divinity försöker vara både single-player och cooperative, vilket är anledningen till att det ser ut som det gör, och alla som spelat båda varianterna verkar föredra co-op. Divinity är bra, men det hade varit ett bättre single-player spel om co-op inte funnits.)

Permalänk

Tips om man vill ha bra prestanda med ultra, stäng av msaa helt. Jag har allting på högsta i 1920x1080 med ett GTX 670 utan problem. Har inte mätt fps men inget märkbart lagg pga låg fps iallafall.

Visa signatur

Jag kan data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Du har säkerligen hört det här uttrycket, speciellt runt EA/Ubisoft relaterade artiklar; "rösta med plånboken".
Det är exakt vad jag gör

Nix, rösta med plånboken innebär att du avstår från att köpa produkten. Du väljer att inte betala för en produkt som du nyttjar, det är något helt annat.

Skrivet av phoenixdisciple:

Jag önskar jag inte behövde pirata, .

Grattis, det behöver du inte! Ingen tvingar dig att spela något spel över huvud taget. Du väljer att pirata av grumliga anledningar som du försöker rättfärdiga för dig själv för att rädda din nattsömn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Du har säkerligen hört det här uttrycket, speciellt runt EA/Ubisoft relaterade artiklar; "rösta med plånboken".
Det är exakt vad jag gör, det är ren idioti att betala för något som inte fungerar som utlovat. Som sagt, kommer pirata varenda spel som Ubisoft/EA släpper den väsentligt överskådliga framtiden då jag inte vill falla i massorna av folk som sponsrar skit bolag och deras "investerare och pengar är allt!!"-attityd.

Om de släpper mot förmodan ett spel som inte är totalt trasigt på release, då kan jag överväga om det kommer en Steam sale på 50-75%. Förstår faktiskt inte varför du försvarar anti-pirater, skulle lika gärna kunna tro att du faktiskt jobbar inom den övre ledningen för något investment bolag

Sedan skulle sajter som g2play inte behöva existera om spel hade vettiga prislappar från början hos retailers så som GameStop.

Jag önskar jag inte behövde pirata, eller någon för den delen. Jag tycker synd om alla underhuggare så som programmerare, designers och dess like för allt jobb de lägger ned. Det är ledningens fel med tighta deadlines och investerare som piskar i arslet för snabba utkast. EA gjorde en vinst på drygt 40 miljarder senaste investment utkastet, skulle hellre se att folket som faktiskt gjort jobbet fick bättre löner. Men tills det att bolagen lägger om sina policies och börjar säga ifrån till sina investerar så finns det ingen anledning för mig att kasta pengar på dem, oavsett hur mycket jag uppskattar skaparnas verk.

Varför skulle jag försvara folk som är för snåla för att betala för andras jobb?

Om du röstar med plånboken så väljer du att inte spela spelet. Att piratkopiera spelet och köra det gratis är inte att rösta med plånboken, det är att vara snål och girig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SID 6.7:

Nix, rösta med plånboken innebär att du avstår från att köpa produkten. Du väljer att inte betala för en produkt som du nyttjar, det är något helt annat.

Grattis, det behöver du inte! Ingen tvingar dig att spela något spel över huvud taget. Du väljer att pirata av grumliga anledningar som du försöker rättfärdiga för dig själv för att rädda din nattsömn.

Skrivet av Marinlik:

Varför skulle jag försvara folk som är för snåla för att betala för andras jobb?

Om du röstar med plånboken så väljer du att inte spela spelet. Att piratkopiera spelet och köra det gratis är inte att rösta med plånboken, det är att vara snål och girig.

Det är en sak att inte vilja betala för en produkt för man inte tycker om den, och sedan en helt annan sak att inte vilja betala för man inte vill stödja företaget. Dock är resultatet detsamma, en röst med plånboken.

Jag kanske vill spela Far Cry 4, men jag vill inte stödja Ubisoft som företag. Hur går jag till väga? Jo jag piratar spelet. Och det har inte med snålhet att göra, betalar jag för en produkt ska den fungera helt enkelt, vilket inte något Ubisoft spel gjort på år - Dock om spelet inte kostat mig något, då kan man ha överseende för potentiella buggar på ett helt annat sätt.

Och ännu en gång, har inte ett dugg med snålhet att göra. Även om jag skulle ha lust att betala 600kr per trasigt spel på release, så är det iaf inte utvecklarna som får pengarna. Utan det är de fina kostym-nissarna på Wall street.

-------

Det blir lite rant också, men i mitt tycke ska alla spel vara 100% gratis med donations funktion. Utopia tänk, jag vet, men på detta vis så får alla chansen att syna ett spel och inte känna sig lurade och kan betala vad de rättmätligen anser att spelet är värt.
Alt. ett Netflix för spel, där man betalar en månadskostnad och sedan får man spela alla spel hur mycket man vill, när man vill, så länge man har en subscription. Detta skulle kunna delas upp i sektioner som tex. "FPS genre - 69:99/mon", eller "All-EA/All-Bethesda - 129:-/mon each. Sedan har man en Steam-liknande klient på det bara, där man kan få köpa spel till sitt library för rabatterat pris (säger att jag har EA access pass, och det märker att min subscription är på väg att ta slut, då kan de erbjuda rabatt om det märks att jag nött ett specifikt spel - Targeted Sales). Man kan antingen hyra eller köpa ett specifikt spe till bra pris, lite som PSN+ idag från Sony (vilket jag tycker funkar skitbra på min PS3a!).

Ännu en gång, bara tankar och ideér. Tycker bara att nuvarande modell för hur spel levereras är bortom skit och tänker inte stödja det för fem öre, tackar gudarna för Netflix/HBO/Spotify bara, sparar en massa disk-utrymme hemma

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av mudde:

Jag håller med att spelen ska optimeras och inte kräva mer än vad som behövs, men det är lite en annan fråga än var man lägger högsta nivån. Dåligt programmerade spel gör ingen glad. Spelens grafik bör jämföras mellan hur de ser ut på ett "vanligt" system och inte hur de ser ut maxat som inte ens 4x värstingkort kan klara av. Det finns många spel som sett halvrisiga ut men ändå gått segt på bra system och det är riktigt illa.

Ändå kommer regelbundet klagomål då riktigt snygga spel inte kan spelas i ultra i hög upplösning med singelkort.

Vad sen speltillverkarna sätter som högsta grafiknivån är en lite annan sak och där bör de lägga sig lite över vad dagens vanliga grafikkort klarar så man kan få ett spel som blir snyggare med tiden. Att tillåta lite extra ögongodis för framtida system kan väl inte vara helt omöjligt att programmera in.

Jo precis, tycker om när spel ger det de lilla extra i längden, tråkigt nog är det få företag som lyckas med det på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Man kan naturligtvis tycka olika. Men.

Party-baserade RPGer har sina rötter i papper och penna role-playing. Jag är gammal nog att ha varit med på D&D/AD&D tiden, när cRPGer inte fanns. Spelandet var i grupp per definition, och man hade klasser mycket för att alla skulle ha en funktion. Också en lite tystlåten kille kunde spela cleric och "vara med" och fylla en nödvändig funktion, en tjuv var nödvändig för att kolla fällor och öppna lås och så vidare. Om inte alla utility-klasser fanns representerade anpassade dungeon mastern helt enkelt innehållet efter gruppsammansättningen (färre låsta dörrar...)

När man började spela RPG-liknande spel på dator var de första spelen, (rogue, Moria) single player, men väldigt snart dök mer D&D inspirerade spel upp, såsom t.ex. Might&Magic och Wizardry. Det fanns två anledningar till att dessa var party baserade.
1. De grundade sig ide-mässigt på papper och penna spel som var multi-player per definition.
2. Eftersom man hade alla utility klasser i gruppen man kontrollerade förenklades speldesignen enormt, jämfört med om man bara kontrollerat en karaktär. Desarmera fällor, dispel magic, neutralize poison - alla funktioner fanns garanterat i gruppen, och speldesignen slapp ta hänsyn till att något kanske saknades, såsom en mänsklig DM kunde.

Nackdelen är å andra sida uppenbar. Identifikationen saknas, och identifikation är kärnan i vad RPG handlar om. Man måste uppleva sin karaktär som "jag". Ju svagare den upplevelsen är, desto längre distanserar man sig från role playing, och man ägnar sig åt att administrera sitt party. "Ammen vaffan, nu dog min klena magiker IGEN!".

Det är intressant att se hur datorbaserade MMO-klyschor som aggrohanteringsskills (yuck) hos klasserna har sökt sig in i DA:I, förutom gruppspelsparadigmen från papper och penna. Jag skulle vilja säga att detta är exempel på kass speldesign i ett single player spel, därför att de här elementen försvagar identifikation och inlevelse, och motiven för att de alls existerar är hämtade från ett annat sammanhang.

Spel har flera sidor, och DA:I har en del positivt att komma med. Men BioWares rötter i D&D-traditionen, oavsett genre, är inte bara av godo.

(Senaste divinity försöker vara både single-player och cooperative, vilket är anledningen till att det ser ut som det gör, och alla som spelat båda varianterna verkar föredra co-op. Divinity är bra, men det hade varit ett bättre single-player spel om co-op inte funnits.)

Måste erkänna att jag avundas dig, personligen hade jag inte tillgång till pen&paper i mer än ett år mellan 13-14, efter det var det för mycket av en stämpel för att folk skulle vilja ge sig i kasst med det. Så det naturliga att göra var att sitta och spela med sig själv vilket innebar att sätta restriktioner på sig själv för att undvika metagaming och att ta inspiration och bygga karaktärer baserade på människor i verkligheten och utgå ifrån vad man trodde deras perspektiv skulle vara. Det är disruptivt till en början men man blev van och det fick ett naturligt flöde. (Wow, detta låter ganska "illa" svart på vitt! ).

Är det inte så enkelt som en "DM upplevelse" kontra "Spelar upplevelse"?
Båda parter rollspelar, den ena parten har en karaktär medan den andra har tillgång till flera.

Började med BG -> BG2 -> (titlar jag försökt googla fram förgäves =/) -> NWN -> NWN2 -> DA: O -> Witcher -> DA2(suck) -> IWD -> IWD2 -> Skyrim -> Divinity(120h+ i solo ej provat co-op tror inte jag vill det heller, när det kommer till rpg-datorspel så spelar jag hellre själv för inlevelsens skull D: ).

Så jag kan tyvärr inte relatera till Rogue,Might&Magic(visste om det då jag spelade Heroes3, men var en för liten snoryers för att köpa egna spel på den tiden) och liknande spel, då de enda enkelkaraktär spelen jag spelat fullt ut är Witcher och Skyrim.

Håller med om att MMO-element(som egentligen bara är en "förstärkning" av roller/rollkombinationer från rpgs) är *** och är definitivt inget jag vill se i "mina" spel. Dock så betyder det inte att en s.k hydra är en dålig design ifall den är öppen, samtliga sådana spel som nämnts ovan är öppna, man är inte låst till någon trinity kombination även om man kan välja att spela en.

tl: dr DMs är också rollspelare. Hydradesigner är bra så länge de är öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Det är en sak att inte vilja betala för en produkt för man inte tycker om den, och sedan en helt annan sak att inte vilja betala för man inte vill stödja företaget. Dock är resultatet detsamma, en röst med plånboken.

Jag kanske vill spela Far Cry 4, men jag vill inte stödja Ubisoft som företag. Hur går jag till väga? Jo jag piratar spelet. Och det har inte med snålhet att göra, betalar jag för en produkt ska den fungera helt enkelt, vilket inte något Ubisoft spel gjort på år - Dock om spelet inte kostat mig något, då kan man ha överseende för potentiella buggar på ett helt annat sätt.

Och ännu en gång, har inte ett dugg med snålhet att göra. Även om jag skulle ha lust att betala 600kr per trasigt spel på release, så är det iaf inte utvecklarna som får pengarna. Utan det är de fina kostym-nissarna på Wall street.

Frågan är väl varför du inte vill stödja Ubisoft som företag om de gör spel som du vill spela. Alternativt, varför du vill spela Far Cry 4 om det verkligen är så trasigt.

Jag tycker att det verkar finnas någon form av hål i resonemanget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Som någon annan i tråden noterar jag att testet utfördes med idel färska/halvfärska kort. Så... vem vill ge en prognos för ett stackars HD 6850...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silent Warrior:

Som någon annan i tråden noterar jag att testet utfördes med idel färska/halvfärska kort. Så... vem vill ge en prognos för ett stackars HD 6850...?

Du vil ha en "prognos" på ditt kort? En må da håpe du også vil ha noe mer enn kun ditt HD 6850 til å spille på? Altså hva er det for hardvare der sitter i din burk?

DAI bygger på Frostbite, samme motor som BF4 bygger på fra det jeg fått frem gjennom å henge her på SC, så disse tallene burde gi deg en indikasjon på hvor mye kraft ditt kort vil ha for drive et lignende spill.

http://www.guru3d.com/articles_pages/battlefield_4_vga_graphi...

Fra denne graf vil jeg tro at du må skue ned de grafiske detaljene fra Ultra, dersom du vil holde en oppløsning på 1920 x 1080. I BF 4 gjør et HD 6850 kun 20 FPS i motsetning til R9 290X (der ligger på 92 FPS: se tilsvarende test så havner 290 serien og GTX 970 i område 40-60 i DAI), så det er ikke mye å gå på her. Fra andre steder på nettet er det rapporter om at spillet funker også på medium nivå, uten en vil gå glipp av alt for mye billede kvalitet (utseendet på håret er vel det største problemet her).

Det er viktig å være klar over utviklingen for respektive spill og driv rutiner for grafikk kort vil forandre seg over tid og gjøre at denne graf ikke riktig avspeiler forholdet for hvordan ditt kort vil forholde seg hvordan et 290X eller GTX 970 fra i dag ville prestere under eksakt samme betingelse på hardvare siden. DAI vil også få patcher pga alle bugger, så de benchmark du vil finne er også bare indikasjoner på hvordan ditt kort vil kunne fungere i visse situasjoner og siden må en huske på forskjell mellom ulike frekvenser (over klokking) på prosessor (resp. forskjell på AMD vs Intel) i de benchmark der er blitt publisert.

ERGO: Du vil nok kunne spille DAI, dersom du er villig å gå ned i oppløsning, ta i bruk de minst krevende variantene av AA eller velge å slå det helt av og tilpasse øvrige grafiske innstillingene til noe der gjør at du vil fortsatt oppleve et flyt i spillet. Dersom du vill ha en relativ ny Intel prosessor i ditt system, så kan den integrerte grafikk del (f.eks. intel graphics hd 4600) være et bedre alternativ til å spille på enn ditt diskrete videokort der nå har et par år på nakken. Kraften i den ligger vel på nivå med HD 6850 og litt bedre ville jeg kunne tro og med nok med RAM (helst 8 GB, visse fra YT (f.eks. laptop) kjør DAI i 4 GB, men da er det på grensen). Jeg kan i hvert fall spille DA Origin på ca 15-20 FPS i 2560 x 1080 med alt på ultra og uten AA. Spes. på mitt system kan du lese i signaturen.

Permalänk

Visst ja, tänkte inte på att man kunde kolla upp övriga spel som använder samma spelmotor. Men då drar jag en lättnadens suck och sänker både upplösning och annat, och hoppas på det bästa.

(CPU är en Core i7-870 om jag inte minns fel. HT av, 8 Gb RAM. Relativt utdaterade komponenter, om än fullt tjänliga för vad jag använder dem till idag. Witcher 2 flyter skapligt i 1600x900 med blygsamma inställningar.)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av evil penguin:

Frågan är väl varför du inte vill stödja Ubisoft som företag om de gör spel som du vill spela. Alternativt, varför du vill spela Far Cry 4 om det verkligen är så trasigt.

Jag tycker att det verkar finnas någon form av hål i resonemanget.

Okej jag formulerar om mig;

Jag vill spela spelet, men inte betala för det om det inte fungerar som utlovat

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >