Sorry, men ännu en 970 GTX flaskhalsfråga :)

Permalänk
Medlem

Sorry, men ännu en 970 GTX flaskhalsfråga :)

Hejsan!

Jag är sjukt sugen på att köpa en 970 GTX men undrar om resten av datorn kommer flaska kortet eller ej!

Min nuvarande dator:

Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3
CPU: Intel i5 750 @ stock (2.67ghz) (Det är förövrigt en quad-core)
Minne: 12GB Corsair dominator 1600MHZ
Grafikkort: Nvidia 570 GTX

Som ni ser så håller ju inte mitt nuvarande grafikkort måttet för de senaste krävande spel. Assassins creed unity är t.ex totalt ospelbart även på det lägsta, Ryse var på gränsen men även det på det lägsta. Osv...

Det enda jag tänker göra med datorn är att spela spel såklart!

All hjälp upskattas, helst innan kompletts black friday 970GTX kort tar slut

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryze:

Hejsan!

Jag är sjukt sugen på att köpa en 970 GTX men undrar om resten av datorn kommer flaska kortet eller ej!

Min nuvarande dator:

Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3
CPU: Intel i5 750 @ stock (2.67ghz) (Det är förövrigt en quad-core)
Minne: 12GB Corsair dominator 1600MHZ
Grafikkort: Nvidia 570 GTX

Som ni ser så håller ju inte mitt nuvarande grafikkort måttet för de senaste krävande spel. Assassins creed unity är t.ex totalt ospelbart även på det lägsta, Ryse var på gränsen men även det på det lägsta. Osv...

Det enda jag tänker göra med datorn är att spela spel såklart!

All hjälp upskattas, helst innan kompletts black friday 970GTX kort tar slut

CPU kommer nog flaska i CPU intensiva spel. Men du kommer ju få en riktigt lyft i prestanda ändå. Överklocka processorn med om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Hedersmedlem

Något exakt svar har jag inte.
Det du vill se är ett test med olika processorer där samma grafikkort använts för alla processorer och prestandan för grafikkortet motsvarar GTX 970 typ.

Så bra att sweclockers då har gjort tester för just det här ;). (eller nästan iaf. Inte extakt din processor men en som är ganska lik iaf)
Deras test av Haswell refresh har med core i7 870 i testet vilken är i7-versionen av din i5 750.
Nu har de inte använt GTX 970 i detta test utan ett R9 290X, men det bör inte påverka allt för mycket då dessa kort är rätt lika i prestandan när man gör den här typen av processorjämförelse.

Det du vill jämföra är speltesterna med hög upplösning och se var i7 870 placerar sig i testerna i förhållande till de processorer som finns ute idag.

Här är testet:
http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Något exakt svar har jag inte.
Det du vill se är ett test med olika processorer där samma grafikkort använts för alla processorer och prestandan för grafikkortet motsvarar GTX 970 typ.

Så bra att sweclockers då har gjort tester för just det här ;). (eller nästan iaf. Inte extakt din processor men en som är ganska lik iaf)
Deras test av Haswell refresh har med core i7 870 i testet vilken är i7-versionen av din i5 750.
Nu har de inte använt GTX 970 i detta test utan ett R9 290X, men det bör inte påverka allt för mycket då dessa kort är rätt lika i prestandan när man gör den här typen av processorjämförelse.

Det du vill jämföra är speltesterna med hög upplösning och se var i7 870 placerar sig i testerna i förhållande till de processorer som finns ute idag.

Här är testet:
http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...

Mycket bra svar! tack! Jag kör i7 860 överklockad till 3,5ghz. Funderar på att uppgradera från GTX 680 till GTX970. Det verkar vara värt det. I annat fall får man köpa ny cpu+mb senare

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Enligt dom testerna så verkar det inte vara en tillräckligt stor flaskhals för min standard, vilket är ganska låg med tanke på jag spelade igenom Ryse son of rome med min 570 GTX :).

Så det blev ett 970 från Komplett, med black friday rabatt.. MSI kortet

Permalänk
Skrivet av Ryze:

Enligt dom testerna så verkar det inte vara en tillräckligt stor flaskhals för min standard, vilket är ganska låg med tanke på jag spelade igenom Ryse son of rome med min 570 GTX :).

Så det blev ett 970 från Komplett, med black friday rabatt.. MSI kortet

Nice! Jag åkte till netonnet och köpte ett gigabyte 970 för 2999kr

Ett tips för att leva längre på processorn är att överklocka den, till typ 3,5ghz, det ger mycket! Bytte rätt nyligen från i5 750 till i7 860 då jag skrotade en annan dator, har inte märkt någon större skillnad måste jag säga.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Nice! Jag åkte till netonnet och köpte ett gigabyte 970 för 2999kr

Ett tips för att leva längre på processorn är att överklocka den, till typ 3,5ghz, det ger mycket! Bytte rätt nyligen från i5 750 till i7 860 då jag skrotade en annan dator, har inte märkt någon större skillnad måste jag säga.

Nice för oss!

Fast nu är jag ju tyvärr totalt jävla usel och clueless när det gäller överklockning...

Permalänk
Medlem

Själv satt jag på ett 680 som flaskade den processorn och även faktiskt samma moba som du har under spel som battlefield 4 och även farcry 3. Men eftersom jag spelar med 120 hz skärms så sänker man grafiknivån för att få högre fps och det är där processorn flaskhalsar vad jag förstått. På högre grafikinställningar fick jag högre GPU-usage.

Permalänk

Satt på en i5 760 fram tills jag nyligen skaffade 4690k, det flaskade rejält med mitt 280x som är sämre än 970.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 750 i lan burken och i 4GHz så tuffar dom på rätt så bra även i dagens spel

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ph0gelbice:

Satt på en i5 760 fram tills jag nyligen skaffade 4690k, det flaskade rejält med mitt 280x som är sämre än 970.

Oklockad då? Isf är det ju fullt förståeligt då dessa inte är högt klockade från början.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Oklockad då? Isf är det ju fullt förståeligt då dessa inte är högt klockade från början.

Hade den OC'ad till 4.2GHz men det blev fortfarande en stor skillnad.