Permalänk
Medlem

Asus Z97-A drivrutiner

Hej,

Jag införskaffade ett Asus Z97-A igår. Efter att jag installerat Windows och och startar upp har jag ingen internetanslutning. Jag upptäckte att det inte fanns någon nätverksadapter installerad, och i enhetshanteraren är det ett uttropstecken framför Ethernet Adapter, drivrutinen är inte installerad står det.

Eftersom jag inte har någon cd-läsare har jag inte möjlighet att installera drivrutiner från den medföljande skivan. Jag lyckades dock ladda ned dem på en annan dator och installera från usb.

Egentligen inget konstigt att jag behöver drivrutiner, men med mitt tidigare moderkort har jag aldrig behövt installera några drivrutiner alls egentligen. Speciellt inte för nätverksanslutnigen, det har fungerat automatiskt.

Ska det vara så här eller har jag missat något väsentligt? Det är ju ganska konstigt att man ska behöva använda sig av en annan dator för att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för OS du kör då?

Kan mycket väl tänka mig att det uppstår en del sådana här problem med tex Windows 7 och äldre (ny hårdvara med gammalt OS)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det ska vara så, installera bara nätverksdrivrutinen. De förutsätter att man har en optisk läsare.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kör du win 8.1 borde det inte vara ett problem. Det var det inte för mig iaf.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Det ska vara så, installera bara nätverksdrivrutinen. De förutsätter att man har en optisk läsare.

Varför skulle man behöva en optisk löäsare för det Det är väl ändå lite utdaterat. Lättare med USB, jag tror fler datorer idag har USB än som har en optisk läsare av något slag.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Kör Windows 8 (8.1), har även testat med Windows 10 TP. Med tanke på att mitt gamla Gigabyte kort har en sisådär 5-6 år på nacken känns det konstigt att det fungerade smärtfritt där utan optisk enhet, men inte på ett helt nytt MB.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju fråga sig vad prisskillnaden skulle vara att gå över till att inkludera ett litet usbminne med drivrutiner istället för som i dagsläget använda cdskivor.
Högst sannolikt är det enklare hanteringsmässigt och billigare med skivor, men skillnaden borde inte vara så stor ändå.

Alla datorer har ju USB i dagsläget och långt ifrån alla har optiska läsare. Låter rimligt att överväga iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Deemlin:

Hej,

Jag införskaffade ett Asus Z97-A igår. Efter att jag installerat Windows och och startar upp har jag ingen internetanslutning. Jag upptäckte att det inte fanns någon nätverksadapter installerad, och i enhetshanteraren är det ett uttropstecken framför Ethernet Adapter, drivrutinen är inte installerad står det.

Eftersom jag inte har någon cd-läsare har jag inte möjlighet att installera drivrutiner från den medföljande skivan. Jag lyckades dock ladda ned dem på en annan dator och installera från usb.

Egentligen inget konstigt att jag behöver drivrutiner, men med mitt tidigare moderkort har jag aldrig behövt installera några drivrutiner alls egentligen. Speciellt inte för nätverksanslutnigen, det har fungerat automatiskt.

Ska det vara så här eller har jag missat något väsentligt? Det är ju ganska konstigt att man ska behöva använda sig av en annan dator för att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte det moderkortet för ca en månad sen och hade exakt samma problem. Ingen dvd-läsare så fick ladda ner på usb från annan dator.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Köpte det moderkortet för ca en månad sen och hade exakt samma problem. Ingen dvd-läsare så fick ladda ner på usb från annan dator.

Skönt att höra att jag inte är ensam i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan ju fråga sig vad prisskillnaden skulle vara att gå över till att inkludera ett litet usbminne med drivrutiner istället för som i dagsläget använda cdskivor.
Högst sannolikt är det enklare hanteringsmässigt och billigare med skivor, men skillnaden borde inte vara så stor ändå.

Alla datorer har ju USB i dagsläget och långt ifrån alla har optiska läsare. Låter rimligt att överväga iaf.

Varför bara inte ta en enda USB kanal och löda på ett usb chip på kortet. Problem solved.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Har fått ett liknande problem själv. Körde windows 8 och efter att jag hade installerat LAN drivers så funkade nätet som det skulle, men nu efter jag uppdaterade till win 8.1 så funkar inte nätet längre, trots att jag har uppdaterat bios och installerat nya LAN drivrutiner, vad ska jag göra?

Permalänk
Skrivet av Deemlin:

Kör Windows 8 (8.1), har även testat med Windows 10 TP. Med tanke på att mitt gamla Gigabyte kort har en sisådär 5-6 år på nacken känns det konstigt att det fungerade smärtfritt där utan optisk enhet, men inte på ett helt nytt MB.

Men som sakt det är inte mobon som är problemet utan win7. Ts skjut in win8.1 så har du ett snabbt, stabilt os ! Den där start menyn glömer du ganska fort också
Om du nu verkligen måste ha ett os från stenåldern så ladda ner drivrutinerna på en usb från en annan dator och kör dom på din egen.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garp:

Har fått ett liknande problem själv. Körde windows 8 och efter att jag hade installerat LAN drivers så funkade nätet som det skulle, men nu efter jag uppdaterade till win 8.1 så funkar inte nätet längre, trots att jag har uppdaterat bios och installerat nya LAN drivrutiner, vad ska jag göra?

LÖST

var tvungen att avinstallera drivrutinerna innan jag installerade om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Varför skulle man behöva en optisk löäsare för det Det är väl ändå lite utdaterat. Lättare med USB, jag tror fler datorer idag har USB än som har en optisk läsare av något slag.

Jo men ingen tillverkare skickar med ett usbminne med drivrutiner (ännu).

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |