Permalänk
Medlem

Asus Z97-A hur styra fläktar?

Har byggt en dator med ett Fractal Design R4-chassi samt moderkort Asus Z97-A.

I BIOS finns en manuell fläktstyrning där man kan peta på kurvorna eller välja några olika presets. Det muppiga är att man aldrig kan dra ner powern lägre än 60% på fläktarna (runt 770 rpm). Nu pratar jag bara mina två chassifläktar btw.
Det går på ETT sätt att få dom lägre, men det är att man sätter att dom ska stängas av helt och hållet när tempen är 40 grader eller lägre (CPU i detta fall).

Jag har googlat lite och hittade nån engelsk diskussion om att Asus-boardsen har nån inbyggd spärr på just 60%.

Mitt problem: 60% är för högljutt. 0% är för varmt.
Jag vill hitta ett värde jag väljer själv som ger max blås med acceptabelt ljud.

Har provat SpeedFan lite kort men fattar inte om det inte funkar eller om jag gör fel. Ändrar på %-siffrorna för fläktarna men inget händer.

Hur gör ni om ni vill fixa sånt här? Jag funderar på att byta till chassits egna fläkt-controller och sen sätta Zalman Fan-mates mellan för att tweaka till rätt volym, men det vore samtidigt trevligt att kunna höja automatiskt vid högre system-temp.

Permalänk
Medlem

för mig funkar fläktkontrollen i AI SUITE 3 bra. Har valt RPM läge o kan ställa dem som jag vill.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

för mig funkar fläktkontrollen i AI SUITE 3 bra. Har valt RPM läge o kan ställa dem som jag vill.

// LZ

Tack, det tog ned en fläkt till 40% och en till 31%, vilket var lågt nog.

Det var struligt att installera programmet, gick inte med det man laddade ner bara från skivan. Bra o veta om nån annan råkar ut för samma.