Microsoft Windows 10 Consumer Preview presenteras i januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast scenariot var ju gammal kod på ett företag och då sitter de väl med själva programmet som de försöker flytta över till en ny dator med en ny version av Java varpå det skulle kunna bli problem om programmet helt plötsligt får för sig att det kör på Windows 95 istället. Man lär ju inte köra en ny installation av Windows och sedan en gammal version av Java på den eller?

Fast det låter som en rätt långsökt anledning till namnvalet.

Kör du en gammal Java-version får du helt enkelt ingen namnsträng att göra sådana missar med. Har varit samma med Vista, 7, 8 och 8.1. Kör du en gammal programvara kan du helt enkelt klicka i kompatibilitetsläget så det rapporterar t.ex. XP eller Windows 7 i vilket fall som helst. Det är vid större saker du behöver patcha egenskrivna program eller köpa nya programpaket för. Sedan om du kör Windows egna APIer så kommer den rapportera att det är Windows NT-baserat i vilket fall som helst, så det ska vara väldigt lustigt för att den ska tro något annat. Det bör i sådan if-satser helt enkelt bara bli okänt NT. Då finns kompatibilitetsläget om de skrivit programmet så det ställer till problem, eller så ändrar du bara if-satsen.

Permalänk
Medlem

Men hur blir det med övervakningen i denna version? I TP loggas ju i princip allt. Längtar till att börja använda Windows 10 pga de virtuella skrivborden men har då inte lust med att Microsoft sitter och ser allt man gör på datorn.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Kul att den kommer så pass fort. Det känns som man kan vänta sig ett stabilt system med fler av funktionerna hos den slutgiltiga produkten så det kan nog bli när jag testar att köra det i vardagsbruk.

Blir också intressant att se om Win10 i slutändan enar användar skaran mer. Iofs kommer det ju bli lite tråkigare om det gör det för Win8-motståndarna kommer ofta med så roliga påståenden. Allt från försök till att presentera sina åsikter som statistiska observationer, eller hur de säger att man inte ska behöva använda tredjepartsprogram för grundläggande funktioner medan de säkert har t ex mounting-program installerade.

Permalänk
Medlem

Min Windows 8.1 börjar kännas lite väl långt efter teknikfronten vad gäller gränssnittet. Den åker ut fortare än kvickt.

Min burk med Windows 7 får kanske vara kvar ett tag, tills jag kan motivera mig att skaffa ny hårdvara.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kul köpte just windows 8.1 kommer ju få 10an gratis känns som ett hyckleri eftersom jag fick det för 220 kr

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async