Grafen kan massproduceras

Permalänk

Very najs! Grafen lär ju bli ett enormt hopp inom kretsarna, elektronikindustrin eller vad man nu vill säga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Tror knappast att utvecklingen blir snabb eller billig efteråt, grafen är säkert 1000gånger+ dyrare än guld.

Kommer Robbaz FX tillverkas i grafen också??!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kram
Förvisso men det blir lite missvisande då starkare ström inte innebär att information förmedlas fortare...

[...]

En annan stor är att man kommer kunna switcha transistorerna snabbare. I och med att elektronerna måste färdas ut ur kanalen respektive in i kanalen varje gång du slår av/på transistorn kommer den processen (i teorin) snabbas upp 100 gånger. I praktiken är det nog lite annars, men man kan räkna med att den blir snabbare i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundkula
Ursäkta mitt okunnande, men om man t.ex skulle tillverka nån av de processorer som finns på marknaden idag i detta material istället för kisel, utan nån annan ändring, skulle den verkligen bli snabbare än kiselvarianten?

Processorn blir varm när elektroner krockar med materialet de går igenom, eftersom de kan gå mycket snabbare i grafen betyder det väl att de krockar mindre = kallare?
Dvs kallare pga att lägre resistans->lägre spänning behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Very najs! Grafen lär ju bli ett enormt hopp inom kretsarna, elektronikindustrin eller vad man nu vill säga

Kommer Robbaz FX tillverkas i grafen också??!

Så klart har i hemlighet listat ut ett sätt att tillverka grafen grafikort på dasset.

Permalänk
Medlem

En trevlig nyhet som man hoppas att det leder till något gott av i framtidens teknik och det ser man fram emot.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan bli ett riktigt stort kliv när grafen börjar användas, frågan är ju som sagt när... 5-10 år innan de kan produceras till 2-4kkr cpu tror jag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Skulle tro att det är mer lönsamt för dom att köpa tekniken istället

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Go, go, go! Kom igen grafen-baserade processorer!

En grej jag kom att tänka på, det är ju konstigt att det inte är Intel eller AMD själva som leder denna forskning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Kommer bli ett förbannat stort steg i utvecklingen, enklare teknik kan man fortsätta göra i kisel.

Slår vad om att alla som har med hårdvara att göra försöker få in en fot. I alla fall hoppas jag det.

Ofta så sam finansierar diverse olika företag och stater forskningsgrupper och projekt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Är det jag som räknat för mycket matte på sistone eller har fler missuppfattat ordet grafen som bestämd form av ordet graf? Grafén borde det heta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Känns som att det kan bli ett riktigt stort kliv när grafen börjar användas, frågan är ju som sagt när... 5-10 år innan de kan produceras till 2-4kkr cpu tror jag.

Äntligen lite hårda siffror!

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Processorn blir varm när elektroner krockar med materialet de går igenom, eftersom de kan gå mycket snabbare i grafen betyder det väl att de krockar mindre = kallare?
Dvs kallare pga att lägre resistans->lägre spänning behövs?

Om jag inte minns helt fel så är en av grafens ovanliga egenskaper att det är supraledande, det vill säga, det i princip saknar resistans. Alltså kommer man inte behöva ha nästintill någon spänning alls.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakuni
Om jag inte minns helt fel så är en av grafens ovanliga egenskaper att det är supraledande, det vill säga, det i princip saknar resistans. Alltså kommer man inte behöva ha nästintill någon spänning alls.

Det stämmer bra detta. Blev nyfiken själv inte bara över prestandavinst utan över effektivitetsvinst och framförallt den värme som förhoppningsvis inte kommer alstras.. Står att resistiviteten är i storleken 10^-6 Ohm-centimeter i rumstemp. Att jämföra med rent kisel som har 10^3 Ohm-meter. Det betyder i sådana fall lägst resistivitet som man hittills känner till. Spännande!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Sälj era aktier i företag som sysslar med chipsetkylning i god tid

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

men va spännande! Jag som läst om grafen nu i veckorna.
Det är tydligen bestämt att det är så det ska stavas förresten. Utan accent alltså, men uttalas som att det var med accent.
Är förresten inte alls svårt att framställa. Blyertspenna mot en bit tejp! Den grå fläcken som blir är grafen! Helt sant!
Men som sagt. Stor skala...

Gör ju inget alls förresten om prollarna blir stora, eftersom det inte lär bli någon direkt värmeutveckling med den låga resistansen ändå va?
Klä gärna hela baksidan av moderkortet med en stor processor för min del asså.

Kul att nån hade lyckats göra snabba halvledare i grafen också. Så inte den biten blir flaskhals.

Väntar med spänning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weppe
..., vilket säkerligen kommer att sjunka när efterfrågan går upp.

Inte för att vara en besserwisser men om efterfrågan ökar brukar priset gå upp om det rör sig om en normal vara. Om tillgången ökar däremot, då går priset ner.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Dags att ta fram blyertspennan igen då när det vankas överklockning

haha! old school:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Go, go, go! Kom igen grafen-baserade processorer!

En grej jag kom att tänka på, det är ju konstigt att det inte är Intel eller AMD själva som leder denna forskning?

Grundforskning på den här nivån är ytterst sällan ledd aller sponsrad av industrin (vissa militära områden undantagna). Detta sker på universitet och högskolor och utförs av, till stor del, av slavar...jag menar doktorander. Den våta drömmen för forskare är ju att komma så långt i sin forskning att applikationer av forskningsobjektet kan börja anas. Kan man då övertala något företag att sponsra vidare forskning. Om resultaten är kommersielt gångbara, ja då är lyckan gjord. Men det händer sällan och de ekonomiska riskerna är höga.

Det fanns företag som pysslade med grundläggande forskning, typ Bell labs och några andra. Men de försvinner för det är för dyrt i dagens profithungriga industrimiljö.

Ett exempel,

Kolnanotuber (en form av grafen) upptäcktes 1980 någon gång (om jag inte mins fel). 2006 blev forskargruppen som jag gjorde mitt exjobb vid tillfrågade av en känd mobiltillverkare om gruppen kunde bygga en specifik krets med kolnanotuber samt på ett sätt som lämpar sig för massproduction. Nu vet jag inte hur det gjick eftersom jag avslutade mitt exjobb långt innan några resultat producerade, men min lilla historia visar de långa tidsperspektiven som man måste beakta när man pysslar med grundforskning. 30 år från upptäckt till kommersiell applikation är inte ovanligt, ibland är det mycket kortare ibland längre (fusionskraft någon?). Detta innebär stora ekonomiska risker för företag att hålla på med så det är inte attraktivt...

Mina femtioelva cent.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiG|ISbit
Gör ju inget alls förresten om prollarna blir stora, eftersom det inte lär bli någon direkt värmeutveckling med den låga resistansen ändå va?
Klä gärna hela baksidan av moderkortet med en stor processor för min del asså.

Du får väldigt stora problem om du ska göra en stor processor.

Dels får du mycket lägre yield vid tillverkningen (andelen processorer som faktiskt fungerar) vilket gör att priset skenar iväg ordentligt.

Ett annat problem är att signalerna inte propageras oändligt fort så med "stora" avstånd så måste du hålla god koll på hur långd tid det tar för signalerna att komma fram i olika scenarion (det måste man även idag men med en betydligt större processor blir problemen givetvis värre).

Men visst, grafen ändrar antagligen förutsättningarna för tillverkningen en del (till en början antar jag att det blir till det sämre) och även om låg resistans och snabbare elektroner förenklar tillverkningen av större processorer så lär inte skillnaden i storlek bli riktigt såå stor.

Permalänk

Intressant nyhet!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Känns som att det kan bli ett riktigt stort kliv när grafen börjar användas, frågan är ju som sagt när... 5-10 år innan de kan produceras till 2-4kkr cpu tror jag.

Fantasisiffror. Lär väl ta åtminstone 10-15 år innan dessa kommer ut på marknaden skulle jag gissa.

Permalänk

Yay! Grafen till alla!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Hmm, intressant må jag säga. Sen får man ju ha i åtanke att en transistor som är 150% snabbare inte processorn lika snabb.

Dagens snabbaste kiselprocessor var väl runt 40GHz. Det betyder ju som sagt inte att dagens processorer är i de hastigheterna. Och även om de var det så är ju inte klockfrekvensen avgörande. Core i7 @2,66GHz är snabbare än Pentium 4 @ 4GHz.

Det lär ju ta ett tag innan man får till en bra tillverkningsteknik, som dagens 45/32nm i CPU och 40nm i GPU.

Så räkna med en drös år innan entusiaster har grafenprocessorer i sina datorer. Lär väl finnas för servrar och liknande ett tag innan dess, vi andra kommer helt enkelt inte ha någon användning av det innan tekniken är tillräckligt etablerad.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Är det jag som räknat för mycket matte på sistone eller har fler missuppfattat ordet grafen som bestämd form av ordet graf? Grafén borde det heta!

Varför skulle det heta grafén?
Heter det bensén?
Etén?
Ta en titt på alkener och se om någon av dom stavas med akut accent.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Varför skulle det heta grafén?
Heter det bensén?
Etén?
Ta en titt på alkener och se om någon av dom stavas med akut accent.

Taget från wikipedia.. "Grafen (uttalas med betoning på "e" [grafeːn])"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafen så ja det uttalas Grafén även om det stavas grafen

edit: citerade fel person..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Varför skulle det heta grafén?
Heter det bensén?
Etén?
Ta en titt på alkener och se om någon av dom stavas med akut accent.

Finns ju inte ens något som heter bens så varför skulle det då stavas bensén? Samma med eten.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ironiker
Antar att jag kommer att anses aningen dryg när jag säger detta men.... Borde ni inte kalla ämnet "grafén". Känns lite som om "grafen" är upptaget av substantivet "graf" i bestämd form singular ;D

http://open.spotify.com/track/6OEPN6ARHqa39xfmOctkks

Ohh snap! Made my monday! Här sitter man och lyssnar på lite soft musik medan man jobbar och sen får man höra det där. Lysande!

Also; jag håller med om att grafen är upptaget, därmed borde det 2-dimensionella kolämnet kallas grafén så +1.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Finns ju inte ens något som heter bens så varför skulle det då stavas bensén? Samma med eten.

Det skulle stavas så för att det uttalas så med eran logik.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Finns ju inte ens något som heter bens så varför skulle det då stavas bensén? Samma med eten.

Du har fél!

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axne^^:

Finns ju inte ens något som heter bens så varför skulle det då stavas bensén? Samma med eten.

Du behöver nog läsa lite kolkemi innan du säger det där. Antalet kolväten är fler än 20 miljoner. Det borde då finnas något kolväte som heter eten och bensen. Eten är tex C2 H4 och bensen C4 H8.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv