Permalänk
Medlem

Behöver passande moderkort!

Tjenare, nu ska en Intel processor inhandlas! Har för tillfället en AMD processor och måste därmed skaffa ett nytt moderkort, Så datorkunnig som jag är så vänder jag mig till forumet för hjälp om mina delar passar. Och ni får jättegärna rekommendera ett billigt moderkort som inte är värdelöst !
kan väl tänka mig lägga ut runt 500-700kr på moderkortet, men vill inte köpa fel!

Saker jag kommer att ha:
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII

Processor: Intel Core i5-4690K

RAM: 2st 4GB RAM-minne

SSD: Samsung SSD 840

Frågan: Vilket moderkort passar?

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Avstängd

vad du skulle haft är något z97 mobbo men tror billigaste ligger på 750kr ska man har nått lite flashigt 1000kr +

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pontusv:

Tjenare, nu ska en Intel processor inhandlas! Har för tillfället en AMD processor och måste därmed skaffa ett nytt moderkort, Så datorkunnig som jag är så vänder jag mig till forumet för hjälp om mina delar passar. Och ni får jättegärna rekommendera ett billigt moderkort som inte är värdelöst !
kan väl tänka mig lägga ut runt 500-700kr på moderkortet, men vill inte köpa fel!

Saker jag kommer att ha:
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII

Processor: Intel Core i5-4690K

RAM: 2st 4GB RAM-minne

SSD: Samsung SSD 840

Frågan: Vilket moderkort passar?

Då du ska ha en K-CPU så bör du även ha ett moderkort som klarar överklockning vilket i princip är de kort med Z97-chipsetet. Dessa är inte inte så billiga men man får ju det man betalar för. Det kort som fanns i sommardatorn är ett gott exmpel. ASUS Z97-A tror jag det heter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då du ska ha en K-CPU så bör du även ha ett moderkort som klarar överklockning vilket i princip är de kort med Z97-chipsetet. Dessa är inte inte så billiga men man får ju det man betalar för. Det kort som fanns i sommardatorn är ett gott exmpel. ASUS Z97-A tror jag det heter.

Om jag skaffar Intel Core i5-4690 istället, vad ligger priset på moderkort då? och kan du rekommendera nåt specifikt moderkort?:)

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

vad du skulle haft är något z97 mobbo men tror billigaste ligger på 750kr ska man har nått lite flashigt 1000kr +

Inser nu att jag kanske inte borde skaffa "K" varianten på processorn? vad ligger moderkort på för Intel Core i5-4690 tro?:)

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pontusv:

Inser nu att jag kanske inte borde skaffa "K" varianten på processorn? vad ligger moderkort på för Intel Core i5-4690 tro?:)

Nej jag tycker inte du ska ta icke K-varianten då denna sätter käppar i hjulet i framtiden så var inte dumsnål nu. Men kolla på kort med Z97-kretsen och om du kan komma över tröskeln pengamässigt. Som sagt snåla inte nu då du bara ångrar dig i framtiden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är någon direkt prisskillnad på K och inte K modeller så skulle jag satsa på en K modell och lite överklock. Det här kortet är prisvärt och det går att klocka. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571629

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej jag tycker inte du ska ta icke K-varianten då denna sätter käppar i hjulet i framtiden så var inte dumsnål nu. Men kolla på kort med Z97-kretsen och om du kan komma över tröskeln pengamässigt. Som sagt snåla inte nu då du bara ångrar dig i framtiden.

Okej tack för din åsikt! Om jag nu tar k-varianten, passar den här mina prylar? MSI Z97M-G43, Socket-1150

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Eftersom det inte är någon direkt prisskillnad på K och inte K modeller så skulle jag satsa på en K modell och lite överklock. Det här kortet är prisvärt och det går att klocka. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571629

Får intrycket av att det är är ett mer "flashigt" moderkort? skulle gärna spara någon hundralapp för att slippa de dära "extra" sakerna!
vad tycker du om MSI Z97M-G43, Socket-1150

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle inte köpa ett MSI kort, pga att det är de enda kort som gått sönder för mig. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650073 kanske detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Jag personligen skulle inte köpa ett MSI kort, pga att det är de enda kort som gått sönder för mig. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650073 kanske detta?

De där var väldigt bra förslag, tack! Och alla mina delar passar till det där?:)

Visa signatur

Professionell amatör

Permalänk
Medlem

Eller ett z87 kort? Dom är väl lite billigare. Skillnaden mellan z97 och z97 märker inte en konsument i vilket fall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av pontusv:

De där var väldigt bra förslag, tack! Och alla mina delar passar till det där?:)

Vad för nätagg har du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontusv:

De där var väldigt bra förslag, tack! Och alla mina delar passar till det där?:)

Om du har ddr3 minnen så funkar de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Eller ett z87 kort? Dom är väl lite billigare. Skillnaden mellan z97 och z97 märker inte en konsument i vilket fall.

Med 4690k så måste det vara ett nytt bios till z87 och det är inte alltid uppdaterat. Z97 funkar out of the box.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eparaggare:

Eller ett z87 kort? Dom är väl lite billigare. Skillnaden mellan z97 och z97 märker inte en konsument i vilket fall.

Skrivet av The Mutt:

Med 4690k så måste det vara ett nytt bios till z87 och det är inte alltid uppdaterat. Z97 funkar out of the box.

Precis som The Mutt skriver så kan det bli en del klydd med ett Z87 kort då detta inte har stöd för Haswell refresh out of the box så nej du sparar pengar men inte frustration.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

jag skulle med sikta på z97 och slippa krångla med bios trams men jag hade tagit gigabyte kortet som länkades tidigare eller det här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651033 och pga motsatt erfaranhet att flera gigabyte dött och har haft bättre erfarenhet av msi kort som strulat mindre ...men ska man vara ärlig är det sameshit med olika märke typ och hade samma val när jag själv köpte men då modellen dyrare och hade msi aller gigabyte som vara billigast och körde msi och är nöjd ...kostar dock 749 så några kr extra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag skulle med sikta på z97 och slippa krångla med bios trams men jag hade tagit gigabyte kortet som länkades tidigare eller det här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651033 och pga motsatt erfaranhet att flera gigabyte dött och har haft bättre erfarenhet av msi kort som strulat mindre ...men ska man vara ärlig är det sameshit med olika märke typ och hade samma val när jag själv köpte men då modellen dyrare och hade msi aller gigabyte som vara billigast och körde msi och är nöjd ...kostar dock 749 så några kr extra

Det ska tydligen inte ha 8-fasers strömförsörjning, bättre med det du har då. (kikar själv på det eller sli plus)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Det ska tydligen inte ha 8-fasers strömförsörjning, bättre med det du har då. (kikar själv på det eller sli plus)

stämmer bra och 8 är trevligt om man skulle få ett infall och vilja ha en i7 med tung oc tex men billiga modellerna är rätt ok kort aldrahelst för i5 med oc duger dom bra så på en budget är det helt ok kort och sånt jag har och gigabytes och asus liknande modeller känns gyllene medelvägen som orkar med en bra oc vad man än stoppar i dom

Kan rekommendera modellen jag kör och ha gott samvete för har varit ett sånt kort där allt rullar på och inge driver problem eller nått som krånglat .. var msi command center men kom en updatering efter någon dag så det funkade igen och är riktigt nöjd med det och efter gått igenom drivor med moderkort igenom åren när jag fått infall och köper nytt och har arbetat med och haft datorer som hobby sen 90 talet och har haft minst problem med msi då både asus och gigabyte som jag haft i flera datorer har krånglat mer som tex buggiga bios på asus och gigabyte med dåliga drivers till lan och ljud och tycker msi är underskattade då dom i min mening är minst lika bra som gigabyte och asus

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd