Permalänk

GTX 770 volt problem!

Hej vet inte riktigt vad som är problemet men mitt nya kort verkar ha för låg voltage, stannar på 0.9 V

Kortets core voltage ska tydligen vara 1.2 V. Har kollat med ett par program, HWmonitor, MSI afterburner, EVGA precision, men mitt kort är runt 0.865 V i idle och efter jag startar ett 3d program (spel) höjs den till 0.9 V men inte ett millivolt högre!!

Har googlat alltför många sidor men hittar inte svaret, men 90% av de sidor jag hittade nämner att 1.2 volt är den nominala för detta kort, dvs. den ska vara 1.2 ur boxen.

Är det drivrutiner det är fel på eller är det möjligen någon inställning i BIOS jag måste ändra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronaldo_gbg:

Hej vet inte riktigt vad som är problemet men mitt nya kort verkar ha för låg voltage, stannar på 0.9 V

Kortets core voltage ska tydligen vara 1.2 V. Har kollat med ett par program, HWmonitor, MSI afterburner, EVGA precision, men mitt kort är runt 0.865 V i idle och efter jag startar ett 3d program (spel) höjs den till 0.9 V men inte ett millivolt högre!!

Har googlat alltför många sidor men hittar inte svaret, men 90% av de sidor jag hittade nämner att 1.2 volt är den nominala för detta kort, dvs. den ska vara 1.2 ur boxen.

Är det drivrutiner det är fel på eller är det möjligen någon inställning i BIOS jag måste ändra?

Det viktigaste är ju inte spänningen utan om ditt kort kommer upp i de hastigheter som det är tänkt? Har du kört några tester på kortet typ Unigine Heaven/Valley?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hej, tack för ditt svar. Jag håller just nu på med evga och klockar, mäter temps osv.

Ska prova Unigine Heaven/Valley om jag hinner idag. Är det något specifikt poäng jag kan få? dvs får jag ett visst poäng (utan att överklocka) och då kan se i någon tabell ifall kortet presterar rätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronaldo_gbg:

Hej, tack för ditt svar. Jag håller just nu på med evga och klockar, mäter temps osv.

Ska prova Unigine Heaven/Valley om jag hinner idag. Är det något specifikt poäng jag kan få? dvs får jag ett visst poäng (utan att överklocka) och då kan se i någon tabell ifall kortet presterar rätt?

Du kan alltid posta dina resultat här så kan vi se om de ser ut att stämma.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Du kan alltid posta dina resultat här så kan vi se om de ser ut att stämma.

Ok volten verkar visas fel i hwmonitor men rätt i de andra programmen så det är ingen fel på den

Unigine Heaven - DirectX 11, Quality High, Tessellation off, AA off, 1920x1080

Oklockat:

FPS: 50.0
Score: 1259
Min FPS: 23.4
Max FPS: 60.4
Max temp 62 C

Klockat:

EVGA Precision

Power target 105%
gpu temp target 80 C
gpu clock offset +80
mem clock offset +160

FPS: 58.7
Score: 1480
Min FPS: 8.7
Max FPS: 61.9
Max temp 72 C

Några specifika inställningar i heaven som jag bör ställa in eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronaldo_gbg:

Ok volten verkar visas fel i hwmonitor men rätt i de andra programmen så det är ingen fel på den

Unigine Heaven - DirectX 11, Quality High, Tessellation off, AA off, 1920x1080

Oklockat:

FPS: 50.0
Score: 1259
Min FPS: 23.4
Max FPS: 60.4
Max temp 62 C

Klockat:

EVGA Precision

Power target 105%
gpu temp target 80 C
gpu clock offset +80
mem clock offset +160

FPS: 58.7
Score: 1480
Min FPS: 8.7
Max FPS: 61.9
Max temp 72 C

Några specifika inställningar i heaven som jag bör ställa in eller?

Kör med Extreme inställningen istället då detta är mer "mainstream" när det gäller testning. Vi har en del trådar med test av detta, speciellt nu när den nya GTX9X0 serien kommit.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Kör med Extreme inställningen istället då detta är mer "mainstream" när det gäller testning. Vi har en del trådar med test av detta, speciellt nu när den nya GTX9X0 serien kommit.

Ungine Heaven - Extreme

EVGA Precision

Power target 105%
gpu temp target 80 C
gpu clock offset +80
mem clock offset +180

FPS: 43.2
Score: 1087
Min FPS: 8.0
Max FPS: 60.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronaldo_gbg:

Ungine Heaven - Extreme

EVGA Precision

Power target 105%
gpu temp target 80 C
gpu clock offset +80
mem clock offset +180

FPS: 43.2
Score: 1087
Min FPS: 8.0
Max FPS: 60.1

Ta en liten titt i denna tråd: http://linustechtips.com/main/topic/32029-who-has-a-gtx-770-w...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Tack för den, bra sida!

Nu är jag trött i planeten trevlig helg på dig