Permalänk
Medlem

Problem med cpu kylare. Blir varm direkt.

Tjena.
Köpte en Arctic Freezer 7 till min htpc igår. Tyvärr var den lite för hög, så jag kapade av koppar rören som sticker ut över lamellerna. (kapade ca 10mm)
Innehåller dessa rör någon gas/vätska? Det var inget jag märkte av när jag kapade dem.
Efter att jag kapade dem så pluggade jag igen rören med lödkolv och tenn.

Nu när jag monterat den så går varningen igång efter 15-20 sekunder. (varningen är ställd på 70C).
Stoppade tillbaka den dåliga gamla stock kylaren och med den ligger idle på 38-40C.

Har provat att montera om den flera gånger men med samma resultat
Funderar nu på om rören innehöll något för bättre ledningsförmåga.

Processorn är en AMD X4 9850 Black Edition.

Här är länk till kylaren: http://www.arctic.ac/eu_en/freezer-7-pro-rev-2.html

Tack på förhand.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, rören innehåller gas/vätska, så genom att kapa rören har du sabbat kylaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hahahahah!
En av de bästa failsen jag sett på länge!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Aaa.. vilket skit..
Kan man fylla dem med vatten och plugga igen..

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Ja du har nog sabbat kylaren, men att den skulle bli så ineffektiv trodde jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Aaa.. vilket skit..
Kan man fylla dem med vatten och plugga igen..

Jag rekommenderar inte det, inte ifall du ska plugga med tenn.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt googla fram om man kan fylla och i så fall är ju sen frågan om rören ska fyllas fulla eller bara lite.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xciso:

Jag har försökt googla fram om man kan fylla och i så fall är ju sen frågan om rören ska fyllas fulla eller bara lite.

Det är inte vatten i rören. Det är en vätska som förångar och kondenserar vid lämpliga temperaturer (nära rumstemperatur). Trycket spelar också in. Så det är förmodligen helt kört att laga detta själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!