Permalänk
Medlem

TP-link Range Extender krånglar

Hej!
Jag har en ASUS ROUTER ( RT-ACC66U) samt en TP-link TLWA860RE (http://www.tp-link.com/lk/Products/details/?model=TL-WA860RE)
och det har funkat bra men på senare tid har den krånglat konstant!

Rätt som det är, efter den varit ikopplad i någon timme, så krånglar hela det trådlösa nätverket. Alla som är ansluta till WIFI får endast lokal åtkomst.
Jag har varit i kontakt med TP-link's support men det hjälper ju ingenting...

Det jag har försökt för att lösa problemet:
Reset till fabriksinställningar på både router & Range Extendern.
Uppdaterat firmware till den senaste på både router & Range Extendern.

Någon som kan hjälpa ?

Permalänk
Rekordmedlem

Ansluter alla till extendern eller ansluter någon till Asusen direkt ?
Måste du ha en extender, du kan inte använda en accesspunkt i stället ?
Hur ser det ut med andra nät runt dig, har du skannat av med Inssider ?
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Range extender är inte den bästa lösningen. Accesspunkt är att föredra. Men ett mellanting är ju Home plugg med WIFI. Inte så dyrt och man slipper dra TP kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ansluter alla till extendern eller ansluter någon till Asusen direkt ?
Måste du ha en extender, du kan inte använda en accesspunkt i stället ?
Hur ser det ut med andra nät runt dig, har du skannat av med Inssider ?
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Det vet jag faktiskt inte.
Jag måste ha någonting som gör wifi bättre på övervåningen då min router sitter inne i en garderob på nedevåningen (Kan inte ändra, inte jag som bestämmer).
Har några nät runt om mig, ca 3 st andra. Alla WPA2 skyddade.

Skrivet av stigw:

Range extender är inte den bästa lösningen. Accesspunkt är att föredra. Men ett mellanting är ju Home plugg med WIFI. Inte så dyrt och man slipper dra TP kabel.

Tips på bra accesspunkt ? Har nämligen en switch på mitt rum på övervåningen så kan väl koppla in en AP i switchen då eller ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av critaL:

Det vet jag faktiskt inte.
Jag måste ha någonting som gör wifi bättre på övervåningen då min router sitter inne i en garderob på nedevåningen (Kan inte ändra, inte jag som bestämmer).
Har några nät runt om mig, ca 3 st andra. Alla WPA2 skyddade.

Tips på bra accesspunkt ? Har nämligen en switch på mitt rum på övervåningen så kan väl koppla in en AP i switchen då eller ?

Har du en kabel dragen mellan våningarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en kabel dragen mellan våningarna ?

Svar ja, ligger under lister och skit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av critaL:

Svar ja, ligger under lister och skit.

Ok det var ju bra,tyvärr går inte TPlinken att köra som AP enligt manualen
Supports one operating modes: Range Extender men om du skaffar en AP och ansluter den via kabeln så kan det ju bli så bra som du kan få det. Har du nån router du kan konfa om till AP ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok det var ju bra,tyvärr går inte TPlinken att köra som AP enligt manualen
Supports one operating modes: Range Extender men om du skaffar en AP och ansluter den via kabeln så kan det ju bli så bra som du kan få det. Har du nån router du kan konfa om till AP ?

Nej har ingen router över tyvärr.
Har noll koll på Access punkter, några tips ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av critaL:

Nej har ingen router över tyvärr.
Har noll koll på Access punkter, några tips ?

Beror på budget, det dök upp en rea-router i en annan tråd som kan vara vettig om du ska ha nått billigt
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/TP-LINK-AC750-Archer-C2-...
Den går att konfa om och köra som AP och 802.11 ac 750 för 400 kr är prisvärt. det finns värre prylar men det beror ju som sagt på budgeten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk