Permalänk

BBB vs. Bahnhof (100mb/s)

Halloj!

Kikat lite på BBB's sida idag och såg att jag kunde få 100 mb/s från dem (100-60), har hört mycket bra om dem tidigare och är lite nyfiken.

Ni som har BBB nu, hur är deras support och bredbandet?

Ville höra lite med andra som har BBB nu innan jag väljer att bli kund hos dem.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Permalänk

Bahnhof alla dagar i veckan !

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Bahnhof utan tvekan. Skulle absolut inte lita på BBB.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof i flera år och jag skulle aldrig vilja ha något annat. Ett schysst företag som verkligen behandlar sina kunder bra

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Kör Bahnhof i Opennet och är mycket nöjd. Har väl i princip inte haft någon nertid på de dryga två år jag kört med dem, och jag tycker också om deras inställning i integritetsfrågor, även om jag givetvis fattar att det är salespitch mer än något annat. Har inte haft något med kundtjänst att göra så kan inte säga något om den, men att inte behovet uppstått får man väl se som positivt.

Hade ADSL från BBB ett tag, och även om det förstås inte går att jämföra det med det du tänkte skaffa då det är helt olika tekniker, så finns det ju andra aspekter av det hela. Deras kundtjänst var exempelvis inget vidare, det var ett jävla krångel bara för att få dem att konfigurera det där crappiga modemet/routern man fick som bridge. Dessutom tycker jag det var rent snålt av dem att ha abonnenten att stå för returkostnaden för modemet vid uppsägning.

Har haft en del olika ISP:s genom åren, och de enda jag tyckt var bättre än Bahnhof var Ownit, och det endast för att de erbjöd en likvärdig tjänst till ett väsentligt lägre pris. Nu lär det väl dock vara en annan femma, sedan Telenor tagit över. Det brukar aldrig bli bra när drakarna assimilerar en mindre verksamhet.

Kort sagt, min erfarenhet är att Bahnhof är top notch, BBB duger om man inte har så mycket annat att välja på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sitter på VDSL2 Telia och har inte funderat så mycket över fiber.. Men om jag skulle ha fiber så skulle det helt klart bli Bahnhof utan tvekan.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Jag har BBB 250/100 får ut 319/99 funkar kanon aldrig behövt ha kontakt med deras support. Men skulle iaf valt Bahnhof före BBB

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypan:

Jag har BBB 250/100 får ut 319/99

Riiiiiiiiight...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft strul med supporten hos BBB. De har varit trevliga och hjälpsamma, samt i vissa stunder överraskat mig positivt med att ta ett extra steg för mig som kund.

Hastigheten på linan är det inga problem med. Sitter på 250/100, och snittar på 600 Mbit/s ned, och 115 Mbit/s upp. Med torrents blir det ännu häftigare hastigheter, uppemot 800 Mbit/s ned.

Permalänk
Medlem

Jag har BBB och har aldrig haft något problem med tjänsten i sig. Jag får bra hastigheter, ping, uptid och 5 publika ip adresser. Jag betalar för 100/10 men får 100/100 i praktiken. Hur deras support är vet jag inte för jag har aldrig haft behov av det. Vad jag inte gillar är att deras säljare ringer flera gånger per år för att sälja deras telefoni och annan skit. Nästan varje gång jag får samtal från nummer jag inte känner igen är det BBB. Deras förmåga att hantera säkerhetsproblem är uppenbarligen inget vidare och BBB är mycket dyrare än Bahnhof.

Folk gillar att lovprisa Bahnhof för deras stand mot övervakning. Det är något man borde stödja men i praktiken tror jag inte det gör så mycket skillnad. Bahnhof verkar sitta och leka med tjänsten mer än BBB. För ett tag sedan började de byta till privata ip adresser utan att informera kunder om bytet i förväg. Folks servrar slutade funka om man inte själv gjorde opt-out. Om man kan få mer än en publik ip adress vet jag inte men i vilket fall som helst måste man kontakta support för det. En annan grej de gjorde var att redirekta alla DNS resolves till adresser som inte existerade till en spam domän för att tjäna pengar på reklamen. Även detta rullades ut utan att informera kunderna. "Vi har låga marginaler" var den undanflykt som gavs och kunder kan själva göra opt-out. De fick så mycket kritik för det att de lade ner "experimentet". Om man vill ha ett pålitligt nät som inte går sönder för att operatören sitter och leker så bör man inte ha Bahnhof. Men de är ändå ganska mycket billigare så vilken är bäst kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof börjat dela ut Pingvinstänger dom med?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tuvok:

Riiiiiiiiight...

Det behöver inte vara något omöjligt. Jag hade 100/10 från BBB enligt avtal men den verkliga hastigheten låg snarare runt 110/110 och då är det ju dumt att klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Riiiiiiiiight...

Skrivet av Ballistic:

Det behöver inte vara något omöjligt. Jag hade 100/10 från BBB enligt avtal men den verkliga hastigheten låg snarare runt 110/110 och då är det ju dumt att klaga.

tydligen vet han bäst jag skrev bara dom siffrorna jag ser men men han vet bäst

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Skulle valt Bahnhof om du väljer mellan BBB och Bahnhof men mitt förstahandsval av ISP är annars T3 lite mindre bolag med väldigt trevlig och bra support var kontakt med dem innan köp av tjänst samt vid leverans av tjänst då den ej kom igång pga trasig fiberkonverter i lägenheten snabbt skickades en tekniker ut från stadsnätet.

Dock har jag nu flyttat och är låst till Bredbandsbolaget visst det fungerar men de tar ordentligt betalt för sina tjänster.
Sitter på 250/10 får ut 270/100

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Betalar för 250/100. Har aldrig mätt under den hastighet jag betalar för, har fått över 300 ner och 120 upp som mest. Har aldrig haft med deras kundtjänst att göra så jag kan inte svara för det. Har fungerat problemfritt i strax över 2 år nu.

Skulle valt Bahnhof om de kunde erbjuda bättre hastigheter, kommer dock gå över till dem av ren princip om BBB viker ner sig och blockerar Piratebay.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I