Permalänk

Har processon rätt temp??

Hej hopp, satte precis in en ny cpu fläkt och kollade vilken temp processorn (en AMD FX-8350 Black Edition 4.0GHz, 8-Core) hamnade på när jag körde igång Farcry 4, avast "systemvirusskanning" o lite vanliga program i bakrunden som Firefox o skype.

Tempen hamnade på 58 grader som max, och undrar nu om det är normalt eller på tok för högt??

Permalänk
Medlem

Normalt, dock skulle det kanske hjälpa att nämna vad för cpu kylare du har istället för en Fläkt?.... prollar klarar upp till 90 grader, körde du allt det där så är det nog säkert bra.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Jo de är klart. Ja köpte en:
CoolerMaster Hyper 212 Evo
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/coolerma...

Permalänk

En sak till. Det stod att fläkten (CoolerMaster Hyper 212 Evo) skulle ha 4 pin anslutning men när jag öppnat förpackningen så va det bara 3 pin anslutning till den. Är det någon fara med det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordrana:

Normalt, dock skulle det kanske hjälpa att nämna vad för cpu kylare du har istället för en Fläkt?.... prollar klarar upp till 90 grader, körde du allt det där så är det nog säkert bra.

Söta rara.. första resultatet när man googlar säger ju att dessa klockar ner sig vid 61grader.

TS, har du verkligen haft på kylpasta/rengjort och bytt ut den? Den kylaren bör inte ha problem, om du nu inte har tokhög spänning.

Edit, nej 3 och 4 pin till fläktar har med fläktstyrning att göra, dvs om den inte behöver snurra på max så gör den ej det osv.
Edit2, han nedanför hade en bra poäng, jag som har intel brukar inte tänka på att amd inte funkar så bra med program som hwmonitor medflera.

Permalänk
Medlem

Vilket program kollar du tempen med? Hw monitor med flera kan du kasta i soptunnan när det gäller tempen på amd. Tanka ner AMD overdrive det visar rätt på amd prollar.

Tänk på att amd overdrive visar thermal margin. Dvs hur mycket du har kvar till max tempen för processorn. Så visar den 40 grader så betyder det inte att processorna är 40 grader varm utan att du har 40 graders marginal till maxtempen.

Jag ligger på 28-30 grader thermal margin vid full load i AMD overdrive och HW monitor visar då 90-95 grader!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Smurgidurg:

Hej hopp, satte precis in en ny cpu fläkt och kollade vilken temp processorn (en AMD FX-8350 Black Edition 4.0GHz, 8-Core) hamnade på när jag körde igång Farcry 4, avast "systemvirusskanning" o lite vanliga program i bakrunden som Firefox o skype.

Tempen hamnade på 58 grader som max, och undrar nu om det är normalt eller på tok för högt??

Lite högt om det stämmer, kolla med AMD overdrive och läs av thermal margin.

Skrivet av Mordrana:

Normalt, dock skulle det kanske hjälpa att nämna vad för cpu kylare du har istället för en Fläkt?.... prollar klarar upp till 90 grader, körde du allt det där så är det nog säkert bra.

Sanning med modifikation, CPU:n har kisel i sig som klarar 94+°C, den har #Thermtrip @90°C och den klockar ned sig vid 62°C.

Att det är lugnt upp till 90°C är dock helt fel, man skall hålla sig under 62°C, annars ligger CPU:n på 800MHz....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Vilket program kollar du tempen med? Hw monitor med flera kan du kasta i soptunnan när det gäller tempen på amd. Tanka ner AMD overdrive det visar rätt på amd prollar.

Tänk på att amd overdrive visar thermal margin. Dvs hur mycket du har kvar till max tempen för processorn. Så visar den 40 grader så betyder det inte att processorna är 40 grader varm utan att du har 40 graders marginal till maxtempen.

Jag ligger på 28-30 grader thermal margin vid full load i AMD overdrive och HW monitor visar då 90-95 grader!

Jag körde testet med "Core Temp", ska testa med AMD overdrive nu med.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Vilket program kollar du tempen med? Hw monitor med flera kan du kasta i soptunnan när det gäller tempen på amd. Tanka ner AMD overdrive det visar rätt på amd prollar.

Tänk på att amd overdrive visar thermal margin. Dvs hur mycket du har kvar till max tempen för processorn. Så visar den 40 grader så betyder det inte att processorna är 40 grader varm utan att du har 40 graders marginal till maxtempen.

Jag ligger på 28-30 grader thermal margin vid full load i AMD overdrive och HW monitor visar då 90-95 grader!

Skrivet av Smurgidurg:

Jag körde testet med "Core Temp", ska testa med AMD overdrive nu med.

Ok gjorde samma test med "AMD overdrive" och som lägst va Thermal Margin nere på 15 grader.

Jag har inte fixat med kylpasta många gånger så antar att det är där skon klämmer. Men vad tror ni, borde jag göra om det en gång till för att de ska bli bättre? Eller kan jag vara nöjd med resultatet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Smurgidurg:

Ok gjorde samma test med "AMD overdrive" och som lägst va Thermal Margin nere på 15 grader.

Jag har inte fixat med kylpasta många gånger så antar att det är där skon klämmer. Men vad tror ni, borde jag göra om det en gång till för att de ska bli bättre? Eller räcker det att jag lösgöra fläkten lite och vrida lite på den fram och tillbaka för att jämna ut kylpastan ytterligare?

Thermal Margin 15°C betyder:
MaxTemp till Throttle -(minus) Margin = CPU temperatur

Alltså:
62°C - 15°C = 47°C.

Alltså lugna puckar, förutsatt att detta är vid belastning, är det IDLE så betyder det inte något.

Som sagt, processorn stänger av sig vid 90°C och mellan 62°C och 90°C så kommer du ha runt 20% av den totala prestandan då processorn throttlar(klockar ned sig) till 800MHz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Thermal Margin 15°C betyder:
MaxTemp till Throttle -(minus) Margin = CPU temperatur

Alltså:
62°C - 15°C = 47°C.

Alltså lugna puckar, förutsatt att detta är vid belastning, är det IDLE så betyder det inte något.

Som sagt, processorn stänger av sig vid 90°C och mellan 62°C och 90°C så kommer du ha runt 20% av den totala prestandan då processorn throttlar(klockar ned sig) till 800MHz.

Skönt att höra då slipper jag tänka på det mer.
Tackar så jättemycket för svaren ^^