Använda gamla gatewayen som modem för en ny router?

Permalänk
Medlem

Använda gamla gatewayen som modem för en ny router?

Planen är att snart skaffa en ny ASUS router och installera dd-wrt på den för att kunna köra en vpn direkt på routern. Idag har jag en gateway (dvs modem och router i samma) där själva router delen funkar dåligt, har knappt täckning osv.

Dock känns det dumt att köpa en ny gateway då jag snart antagligen ska flytta till ett ställe med fiber och behöver därför enbart en router, inget modem. Då skulle jag ju behöva byta grejer igen.

Så jag tänkte använda min nuvarande gateway, Netgear DGN 2200 enbart som modem och bara köpa en ny router till. Det jag undrar är om det kommer funka bra? Samt att all trafik lär väl bli krypterad ändå och allting? Så modemet inte blir en svag länk så att säga?

Permalänk
Relik 📜

Det beror väl på vilken operatör du har, men generellt är det inga problem att brygga gateway:en. Det som i princip händer är att den blir transaprent och skickar vidare all internettrafik till en förbestämd LAN-port. Om du inte använder tv, telefon eller annat finns det även möjliget att du kan skippa gateway:en helt. Hör med operatören!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det beror väl på vilken operatör du har, men generellt är det inga problem att brygga gateway:en. Det som i princip händer är att den blir transaprent och skickar vidare all internettrafik till en förbestämd LAN-port. Om du inte använder tv, telefon eller annat finns det även möjliget att du kan skippa gateway:en helt. Hör med operatören!

Jag har Telia DSL, jag har inget modem från dem, detta är en gammal gateway bara, har inte behövt brygga något innan. Min gateway har en grej i inställningar, "Device Mode" som man kan sätta till "Modem" eller "Router+Modem". Har haft en Gateway bara för att det varit mer bekvämt, har varken telefon, tv elller annat trams, bara internet. Dock behöver jag Wifi och vore skönt att kunna köra vpn direkt.

Permalänk
Inaktiv

Du behöver inte ens installera dd wrt för att få VPN på routern. Det finns i Asus orginal firmware.
Och precis som du sa, sätt gatewayen i "modem mode" så agerar den ju just bara modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Du behöver inte ens installera dd wrt för att få VPN på routern. Det finns i Asus orginal firmware.
Och precis som du sa, sätt gatewayen i "modem mode" så agerar den ju just bara modem.

Aa, vad smidigt. Vet dock inte om jag litar på Asus firmware att inte NSA har plantat något. Är det lätt att reverta till original firmware om man har lagt in en annan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Aa, vad smidigt. Vet dock inte om jag litar på Asus firmware att inte NSA har plantat något. Är det lätt att reverta till original firmware om man har lagt in en annan?

Asus är ju från Taiwan så vet inte hur mycket NSA har att göra med deras grejer Har faktiskt inte kört dd wrt på min ac66u. Har bara kört Merlins (moddad orginal FW) och då var det inga problem att byta tilbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Asus är ju från Taiwan så vet inte hur mycket NSA har att göra med deras grejer Har faktiskt inte kört dd wrt på min ac66u. Har bara kört Merlins (moddad orginal FW) och då var det inga problem att byta tilbaka.

Nej jag vet, men Asus är ju såpass stora. Hade inte NSA ett tag beslagtagit routrar fårn diverse företag och installerat skit i dem och sedan skickat dme till konsumenter? XD

Okej, får kolla upp det då, kanske är från modell till modell.