Permalänk

Ping i CS:GO

Tjena grabbar nu e de såhär att jag har telias 100/100 internet som jag får ut 130mb/s både upp och ner med 2ms till bredbandskollen. Alltid i CS så har jag runt 20 ping. Min granne med exakt samma internetuppkoppling, samma fiber, får 5 ping ingame. Då undrar jag, varför får inte jag så låg ping? Routern jag har är den man får med telia nån Thomson skit. Jag använder sladd och inte trådlöst, skulle vara jättetacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_sten:

Tjena grabbar nu e de såhär att jag har telias 100/100 internet som jag får ut 130mb/s både upp och ner med 2ms till bredbandskollen. Alltid i CS så har jag runt 20 ping. Min granne med exakt samma internetuppkoppling, samma fiber, får 5 ping ingame. Då undrar jag, varför får inte jag så låg ping? Routern jag har är den man får med telia nån Thomson skit. Jag använder sladd och inte trådlöst, skulle vara jättetacksam för svar!

Spelar ni på samma servrar?
Har du några upp/ner-laddningar igång? Typ torrents

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Spelar ni på samma servrar?
Har du några upp/ner-laddningar igång? Typ torrents

Skickades från m.sweclockers.com

ja, vi spelar på samma server på cs, nej har inte några nedladdingar igång även mina kompisar när dom är här och lanar har de aldrig under 15 ping på spelet :s

Permalänk
Medlem

Och vad har du för riktig ping (icmp) mote t.ex ping.sunet.se?

Permalänk
Medlem

Ta en titt på dina rates i cs, vad jag vet så kan felaktiga rates i bl.a. cs:s och 1.6 ge en " fake " ping, som inte alls stämmer mot det du egentligen har.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Vad har din kompis som får 5 ping för router?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av madtop:

Och vad har du för riktig ping (icmp) mote t.ex ping.sunet.se?

vad menar du? kanske bara jag som är efterbliven men länken funkar inte.

Skrivet av Pamudas:

Ta en titt på dina rates i cs, vad jag vet så kan felaktiga rates i bl.a. cs:s och 1.6 ge en " fake " ping, som inte alls stämmer mot det du egentligen har.

brukar har runt 23-30ms i consollen

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Vad har din kompis som får 5 ping för router?

han har ingen speciell skulle tro att det är den man får med telia.

Permalänk
Skrivet av calle_sten:

Tjena grabbar nu e de såhär att jag har telias 100/100 internet som jag får ut 130mb/s både upp och ner med 2ms till bredbandskollen. Alltid i CS så har jag runt 20 ping. Min granne med exakt samma internetuppkoppling, samma fiber, får 5 ping ingame. Då undrar jag, varför får inte jag så låg ping? Routern jag har är den man får med telia nån Thomson skit. Jag använder sladd och inte trådlöst, skulle vara jättetacksam för svar!

Finns en hel del faktorer som spelar in en kan vara att servern du spelar på från telia har dålig peering mot den destinationen du spelar emot antar med att du menar matchmaking från valve och inga publika servrar så som publiclir/brutalcs ?

testa även några av de mer kända communitys servrar så ser du om du får lägre ping en de 20 som du upplever på matchmaking.

testa även köra net_graph 3 i console för att se hur många ms du har mot servern istället för att kolla dig blind på pingen.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_sten:

vad menar du? kanske bara jag som är efterbliven men länken funkar inte.

Eftersom du lagt tråden i "nätverk och uppkoppling" undrar jag om du kollat om ditt problem beror på din uppkoppling.

Vad har du för ping mot t.ex ping.sunet.se?
Eller ännu hellre: tanka hem pingplotter så kan man enkelt se var eventuella fördröjningar uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Eftersom du lagt tråden i "nätverk och uppkoppling" undrar jag om du kollat om ditt problem beror på din uppkoppling.

Vad har du för ping mot t.ex ping.sunet.se?
Eller ännu hellre: tanka hem pingplotter så kan man enkelt se var eventuella fördröjningar uppstår.

Eftersom han inte fattade ping.sunet.se och trodde att det skulle vara en länk, så kanske du istället ska förklara vad kommandot gör för personen.

Till Trådskaparen: Tryck på startknappen ----> Skriv cmd i körfältet, som kommer öppna kommandotolken. ------> skriv där sedan "ping ping.sunet.se -t" utan ". Den kommer då pinga adressen och du kan därifrån se vad för svarstid du får.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_sten:

Tjena grabbar nu e de såhär att jag har telias 100/100 internet som jag får ut 130mb/s både upp och ner med 2ms till bredbandskollen. Alltid i CS så har jag runt 20 ping. Min granne med exakt samma internetuppkoppling, samma fiber, får 5 ping ingame. Då undrar jag, varför får inte jag så låg ping? Routern jag har är den man får med telia nån Thomson skit. Jag använder sladd och inte trådlöst, skulle vara jättetacksam för svar!

Antar att du testat starta om routern?
Har du ställt in egna DNS servar på datorn? Du skulle kunna testa att byta till
Google DNS:
Prim. 8.8.8.8
Sec. 8.8.4.4

Alt denna, aldrig kört den, men fick riktigt bra ping till den (Hittade den här):
194.71.109.237
194.71.109.238

Om du behöver hjälp hur man byter dns, kolla här.

Notera att du behöver inte sätta en statiskt-ip, utan du kan välja att bara byta till en egen dns.
IP skall fortfarande vara dynamisk.

Edit: DNS-servarna som börjar på 194 ägs tydligen av KeFFNET, http://www.keffnet.com/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.