Permalänk
Medlem

Fläktbyte på CM Hyper EVO 212 [i7 4790K]

Hej!
Vill inleda med att skriva att jag läst 50+ trådar på detta forum och flertalet på andra men inte hittat svaret på mina funderingar, min hårdvara står i min signatur.

Köpte i fredags en i7 4790K med CM Hyper Evo 212 och MX-4 pasta, ligger i idle på 30-35° och under spelande ca 57-65°. Dvs inte farligt högt alls och inte lever burken om speciellt mycket heller. Men likväl så finns funderingen om det går att komma ner lite grann i temperatur under last.

Min fråga är alltså om det finns någon som bytt ut den medföljande fläkten mot 1/2st andra och vilka resultat de har sett? Tom's hardware antyder att det gör 1-4° i skillnad med en andra fläkt tillagd. Frågan är då om man kan se 5-9° skillnad om man sätter dit 2st av "rätt" modell? Annars kan jag alltid sälja Evo 212 kylaren och dra dit en Phanteks PH-TC14PE

Sidnotis: Nej jag har inte dubbelkollat vilken volt moderkortet ger processorn, kollar det efter jobbet ikväll. Oavsett kvarstår frågan då jag gärna sänker temperaturen under last några grader till.

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

Jag har satt två http://www.inet.se/produkt/5322355/corsair-air-series-af120-q... och det blir ju såklart bättre luftflöde, och tystare. Hur mycket vet jag inte.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag har satt i två noctuafläktar med 900rmp vardera. Viktigt att man sätter dem "rätt" så att man får tunneleffekten ut ur chassit. Dock så tror jag att de är lite för klena egentligen, då jag inte får tillräckligt låga temps. Jag ska byta ut den "indragande" fläkten till en betydligt kraftigare, då temperaturerna inte blir tillräckligt bra.

När jag först monterade fläktarna råkade jag sätta flödet åt fel håll, men när jag fixade det tappade jag typ 15°. Ligger nu runt 60 i load (vilket jag tycker är alldeles för högt), ganska graftigt överklockad, men tror att tempsen kommer gå ner ännu mer när jag skaffar mig en ordentlig fläkt som indragare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hittade följande forumtråd med rätt intressanta resultat: http://www.overclock.net/t/1199135/hyper-212-testing-push-vs-.... Med tanke på hur nära Pull-fläkten hamnar den bakre chassifläkten i de flesta chassin är kanske det bästa att helt enkelt ha kvar fläkten som kommer med evo 212 kylaren och sätta 2st Corsair AF140 fram och en AF140 bak för att på så sätt öka luftflödet från fram till baksida och samtidigt få en slags push-pull effekt vid cpu-kylaren där bakre chassifläkten då agerar Pull. Jag behöver inte desperat få ner mina temperaturer men kan man komma ner 5+ grader med EVo 212 kylaren så är det önskvärt.

Flygman: Bra att du fått ner ljudnivån, tycker dock CPU-fläkten är rätt tyst i sig utan jag är mer intresserad av att veta om man kan öka kylningen med ett fläktbyte. Som sidnotis har jag beställt 3st Corsair AF140 quiet, 2 hamnar i fronten på NZXT H440 och en baktill, de 120mm som följde med chassit låter lite för mycket i min smak i idle.

Fler åsikter/erfarenheter mottages tacksamt från er med evo 212 kylaren

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Avstängd

Hmm..varför tycker ni runt 60° i full load är för mycket?
Ger den temperaturen er några problem? Har mycket svårt att se det. Jag ligger snarare runt 70-80 grader i stresstest. Inte alls oroad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cambora:

Jag behöver inte desperat få ner mina temperaturer men kan man komma ner 5+ grader med EVo 212 kylaren så är det önskvärt.

retro123: Nej jag har inga problem med datorn på nuvarande temperaturer. Men jag vill ända ta ner temperaturen lite till om så är möjligt. Förbättrat luftflöde = lägre temperaturer i chassit = lägre temperaturer för alla komponenter = bättre livslängd och nöjd ägare

Det är inte bara cpu-tempen som är intressant men det är den enskilt största värmekällan i chassit, får jag ner cpu-tempen 5-10 grader till så vore jag kalasnöjd, sedan återstår att se om det ändrar luftflödet i burken så andra komponenter blir varmare och om jag kanske får lägga till en fläkt eller två i taket på chassit.

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cambora:

retro123: Nej jag har inga problem med datorn på nuvarande temperaturer. Men jag vill ända ta ner temperaturen lite till om så är möjligt. Förbättrat luftflöde = lägre temperaturer i chassit = lägre temperaturer för alla komponenter = bättre livslängd och nöjd ägare

Det är inte bara cpu-tempen som är intressant men det är den enskilt största värmekällan i chassit, får jag ner cpu-tempen 5-10 grader till så vore jag kalasnöjd, sedan återstår att se om det ändrar luftflödet i burken så andra komponenter blir varmare och om jag kanske får lägga till en fläkt eller två i taket på chassit.

Så länge inga komponenter ligger oroväckande högt i temp kommer det inte göra någon skillnad på livslängden att sänka ytterligare.
Innan du byter cpukylare eller lägger till fläktar på denna bör du kolla hur mycket den nuvarande fläkten jobbar för att hålla den tempen du har, jag skulle tro att den inte jobbar för fullt utan kan öka om det finns behov.

Permalänk
Medlem

Har kollat volten, den kör auto men verkar ligga rätt stadigt på 1.1.

MacAllan: Nej kanske det är så, har oavsett beställt 3 Corsair AF140 till chassit och de kanske gör den skillnaden jag vill. De som följer med NZXT H440 lever om lite för mycket i min smak i idle

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Skrivet av cambora:

Hej!
Vill inleda med att skriva att jag läst 50+ trådar på detta forum och flertalet på andra men inte hittat svaret på mina funderingar, min hårdvara står i min signatur.

Köpte i fredags en i7 4790K med CM Hyper Evo 212 och MX-4 pasta, ligger i idle på 30-35° och under spelande ca 57-65°. Dvs inte farligt högt alls och inte lever burken om speciellt mycket heller. Men likväl så finns funderingen om det går att komma ner lite grann i temperatur under last.

Min fråga är alltså om det finns någon som bytt ut den medföljande fläkten mot 1/2st andra och vilka resultat de har sett? Tom's hardware antyder att det gör 1-4° i skillnad med en andra fläkt tillagd. Frågan är då om man kan se 5-9° skillnad om man sätter dit 2st av "rätt" modell? Annars kan jag alltid sälja Evo 212 kylaren och dra dit en Phanteks PH-TC14PE

Sidnotis: Nej jag har inte dubbelkollat vilken volt moderkortet ger processorn, kollar det efter jobbet ikväll. Oavsett kvarstår frågan då jag gärna sänker temperaturen under last några grader till.

Fattar inte varför, ska du klocka den max eller?
Mycket bra temp med billig kylare tycker jag.
Varför några grader mindre?

Phanteks PH-TC14PE 350:- betalade jag när komplett sålde ut den (orange) grym kylare men hade inte betalat fullpris för några grader mindre.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Nu är de tre Corsair AF140 på plats och har körts ett dygn. Två hamnade högst upp i fronten och en vid utblåset baktill, samtliga fläktar som följde med NZXT H440 chassit är nu utplockade. I idle gick cpu-tempen ner 2° vilket jag antar beror på det ökade luftflödet från de främre chassifläktarna. I lådan gick tempen ner en grad.

Har dessutom skruvat upp minimivarvtalet till 50% (cpu-fläkten hörs ändå inte), ligger i idle 28-30°. Under last lär tempen vara ungefär samma på CPU, men idle har jag fått ner den en del och är därmed nöjd. Datorn idlar ju mer än man spelar (i alla fall nuförtiden). Min frågeställning om att byta fläkten på kylaren är därmed avklarad, den byts inte

Visa signatur

Jodå så att..