Permalänk
Medlem

Fiber via Lunet ger dålig hastighet.

Gör ett inlägg här för att ev hitta felkällan. Lunet är mer än måttligt intresserad av att felsöka.
Problemet uppstod när de bytte fiberkonverter i mitt hus. Innan dess fick jag bra värden.
De skyller på min trådlösa utrustning men som ni ser på filmen här http://youtu.be/M6XzQOZVgi4
så tycker jag att jag bevisat att det inte är fallet. Båda har lunet och Bahnhof. Samt att jag testat utrustning på flera hus på vår gata med samma dåliga resultat. Men hus som ligger på gatan jag drog kabel till ger bra resultat. Tar tacksamt emot tips på vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem

Först av allt... ta dit en laptop och gör samma sak med KABEL i.

Leverantörerna säger alltid att de inte garanterar någon hastighet över trådlöst.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är gjort och det är här det blir konstigt. Trådat fick jag vid samma tillfälle 60 ned 90 upp. I fredags gjorde de en omkoppling till några andra portar då öka farten till 47/92 trådlöst. Utan att jag ändra min utrustning. Men det ökade med motsvarande hastighet även trådat ca 100/92. Även om de inte garanterar hastigheten så borde jag få de hastigheter jag hade innan de var och fippla i min utrustning. Samt att det inte borde vara någon större skillnad mot vilken gatan man bor på. Vi betalar ju samma pris.

Permalänk
Medlem

Koppla in dig direkt i leverantörens mediakonverterare och gör ett test där. Ser allt OK ut kan du börja kolla på dina prylar istället för att lägga skulden på leverantören..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Koppla in dig direkt i leverantörens mediakonverterare och gör ett test där. Ser allt OK ut kan du börja kolla på dina prylar istället för att lägga skulden på leverantören..

Men han har ju testat sina prylar ju, förutom att kanske prova att byta kabel. För felet blir när han kopplar in kabeln från sin konverter till routern och då kan man ju dra slutsatsen att det är fel på kanske kabeln, konvertern eller ISP:n. För routern fungerar ju när grannens kabel kopplas in.

Permalänk
Medlem

Båda kablarna går direkt in fiberkonvertern. Routern borde inte märks om den kommer från ena gatan eller andra. Jag har ju haft motsvarande värden som min granne har innan de bytte min fiberkonverter. Efter detta får jag de hastigheter som visas på filmen. Det konstiga är om det skulle vara fel på min utrustning hur kommer det sig att jag plötsligt fick 40 mbit till i download när det koppla om mina portar. Och som jag sa jag har testat i 5 hus på våran gata och alls visar samma men så fort jag går till parallel gatan så blir det bra värden, med samma utrustning. Jag tycker att det känns som det sitter i nån kopplingststion på vår gata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskimo:

Det är gjort och det är här det blir konstigt. Trådat fick jag vid samma tillfälle 60 ned 90 upp. I fredags gjorde de en omkoppling till några andra portar då öka farten till 47/92 trådlöst. Utan att jag ändra min utrustning. Men det ökade med motsvarande hastighet även trådat ca 100/92. Även om de inte garanterar hastigheten så borde jag få de hastigheter jag hade innan de var och fippla i min utrustning. Samt att det inte borde vara någon större skillnad mot vilken gatan man bor på. Vi betalar ju samma pris.

Du har 100/92 men tycker du har dålig hastighet?

Permalänk
Medlem

Se filmen så förstår du vad jag menar. Konvertern sitter på ett dåligt ställe vilket gör att jag är beroende av trådlöst. Så får jag bara ut 20 mbit trådlöst med en familj på 4 så blir det lite snålt på en 100/100

Permalänk
Medlem

I samband med omkopplingen att du fick 100/92 trådat bör anses att "problemet" är fixat. Allt bakom detta är ju din utrustnings "fel" att du får ut lägre hastigheter.

Permalänk
Medlem

Jo men routern står på samma ställe med samma störning ändå olika resultat. Det enda som ändras är fiberkabeln. Jag är tacksam för alla synpunkter. Men jag tycker att vi på vår gata borde få samma resultat trådlöst som med parallelgatans lina. Vi betalar ju för samma tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskimo:

Jo men routern står på samma ställe med samma störning ändå olika resultat. Det enda som ändras är fiberkabeln. Jag är tacksam för alla synpunkter. Men jag tycker att vi på vår gata borde få samma resultat trådlöst som med parallelgatans lina. Vi betalar ju för samma tjänst.

Ni får säkert samma resultat om förutsättningarna är lika. Dvs att alla använder samma router, har exakt likadana lägenheter och har exakt samma bakgrundsbrus.

Du har INTE problem med din uppkoppling, du har problem med ditt wifi.
Flytta routern, byt kanal, skaffa 5G-wifi, skaffa bättre antenner, skaffa en extra AP, dra kabel, homeplugs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ni får säkert samma resultat om förutsättningarna är lika. Dvs att alla använder samma router, har exakt likadana lägenheter och har exakt samma bakgrundsbrus.

Du har INTE problem med din uppkoppling, du har problem med ditt wifi.
Flytta routern, byt kanal, skaffa 5G-wifi, skaffa bättre antenner, skaffa en extra AP, dra kabel, homeplugs...

Kolla på videon så förstår du problemet

Verkar som du säger vara något problem med konvertern/fel hastighet skickad till dig. Men mät upp med kabel för trådlöst lyssnar de inte på.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Rekordmedlem

Först o främst mät alltid med kabel om du inte specifikt vill testa wifi, att klaga på "uppkopplingen" och mäta via wifi är inte lämpligt.
Varför byttes fiberkonvertern ?
Kan det finnas nån skada på fibern ?
Vad får du för hastighet om du mäter direkt mot fiberkonvertern ? Det är ju denna fart som är det som ispn levererar till dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft fungerande internet med samma utr i 9 år. Efter att de uppdaterat med en ny fiberkonverter samt gjort arbete i ett skåp. Får jag dåligt fart. Jag har i 9 år haft den farten trådlöst som jag får när jag dra kabel, hem till mej från gatan parallelt. Men alla hus vi testat i på vår gata ger samma dåliga resultat. Trådat får alla bra men så fort man går via en router stryps farten men det gäller inte när kabeln kommer från den andra gatan. Att det funkat tidigare samt att det funkar på andra gatan samt att det är alla hus på vår gatan som har samma problem, får mej att tror att problemet inte är hos mej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eskimo:

Jag har haft fungerande internet med samma utr i 9 år. Efter att de uppdaterat med en ny fiberkonverter samt gjort arbete i ett skåp. Får jag dåligt fart. Jag har i 9 år haft den farten trådlöst som jag får när jag dra kabel, hem till mej från gatan parallelt. Men alla hus vi testat i på vår gata ger samma dåliga resultat. Trådat får alla bra men så fort man går via en router stryps farten men det gäller inte när kabeln kommer från den andra gatan. Att det funkat tidigare samt att det funkar på andra gatan samt att det är alla hus på vår gatan som har samma problem, får mej att tror att problemet inte är hos mej.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ingen vettig förklaring till varför wifi skulle gå långsammare bara för att det ansluts från ena sidan gatan och inte den andra samtidigt som farten är densamma med kabel, endera så borde all wifi gå långsammare eller så borde anslutningen i sig påverkats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskimo:

Jag har haft fungerande internet med samma utr i 9 år. Efter att de uppdaterat med en ny fiberkonverter samt gjort arbete i ett skåp. Får jag dåligt fart. Jag har i 9 år haft den farten trådlöst som jag får när jag dra kabel, hem till mej från gatan parallelt. Men alla hus vi testat i på vår gata ger samma dåliga resultat. Trådat får alla bra men så fort man går via en router stryps farten men det gäller inte när kabeln kommer från den andra gatan. Att det funkat tidigare samt att det funkar på andra gatan samt att det är alla hus på vår gatan som har samma problem, får mej att tror att problemet inte är hos mej.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör så att du ringer till Lunet ingen och hoppas på att någon annan svarar än den du pratade med och se om de får prata med någon vettigare, om inte det funkar be dina grannar ringa och klaga också om det är ett globalt problem. För någon tekniker måste ju ut och kolla det i alla fall. Det har hänt mig att man ringt till leverantören och så säger dem att det är inge fel och likt förbannat så när en tekniker kommer ut och kollar ops det var visst fel.

Permalänk
Medlem

Håller med. Men när de flyttade om min uppkoppling till nya portar fick jag plötsligt 30 mbit till i download medans grannen som de inte ändrat på ligger kvar på det dåliga jag hade från början. Dvs att ändrar de hos sig och det blir bättre hos mej så ligger problemet inte hos mej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som någon tekniker konfigurerat hastighetsbegränsningen bakvänt. För grannen över gatan har inte fått någon ny fiberkonverter? men grannarna bredvid har och får samma dåliga?

Permalänk

Jag har kollat på videon och förstått problemet, du får ut max 20 ned hemma hos dig och med grannens kabel får du närmare det du ska få ut så att säga. Gissar på att detta är 100/100 mbit/s.

Be leverantören (i detta fallet Bahnhof) koppla ned och på tjänsten igen hos dig? Om det kanske ligger någon "pekning" mot den gamla hårdvaran i något system någonstans som inte jag har en aning om

Sen att referenstesta flera gånger mot bredbandskollen brukar inte jag iaf anse vara av värde alls vid felsökning, utan då är det bättre att köra sidor som speedtest punkt net och andra (googla connection test).

Du nämner också att du testat med din kabel inne hos grannen och får liknande värden som du får hemma hos dig med hans kabel, och utesluter den kabeln helt då. Jag såg inte exakt i videon för det var lite mörkt men finns det exempelvis element, microvågsugnar, andra trådlösa apparater, någon TV-parabol eller antenn och stör?

Kan testet göras med grannens långa kabel inifrån dig till din router? Blir det samma värden då?
Kan du även testa starta om routern när du byter tillbaka till din och även stänga av och slå på wifi på mobilen innan testet? Har du ingen laptop du kan göra testet med ifall det är din mobils wifiantenn som buggar ur temporärt?

Försöker bara hjälpa till
Kan bli lite stavfel då datorn här autokorrigerar text till engelska och jag är trött
// Aura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Jag har kollat på videon och förstått problemet, du får ut max 20 ned hemma hos dig och med grannens kabel får du närmare det du ska få ut så att säga. Gissar på att detta är 100/100 mbit/s.

Be leverantören (i detta fallet Bahnhof) koppla ned och på tjänsten igen hos dig? Om det kanske ligger någon "pekning" mot den gamla hårdvaran i något system någonstans som inte jag har en aning om

Sen att referenstesta flera gånger mot bredbandskollen brukar inte jag iaf anse vara av värde alls vid felsökning, utan då är det bättre att köra sidor som speedtest punkt net och andra (googla connection test).

Du nämner också att du testat med din kabel inne hos grannen och får liknande värden som du får hemma hos dig med hans kabel, och utesluter den kabeln helt då. Jag såg inte exakt i videon för det var lite mörkt men finns det exempelvis element, microvågsugnar, andra trådlösa apparater, någon TV-parabol eller antenn och stör?

Kan testet göras med grannens långa kabel inifrån dig till din router? Blir det samma värden då?
Kan du även testa starta om routern när du byter tillbaka till din och även stänga av och slå på wifi på mobilen innan testet? Har du ingen laptop du kan göra testet med ifall det är din mobils wifiantenn som buggar ur temporärt?

Försöker bara hjälpa till
Kan bli lite stavfel då datorn här autokorrigerar text till engelska och jag är trött
// Aura

Om det är som du säger förstår jag nu, hade svårt med TS beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Jag har kollat på videon och förstått problemet, du får ut max 20 ned hemma hos dig och med grannens kabel får du närmare det du ska få ut så att säga. Gissar på att detta är 100/100 mbit/s.

Be leverantören (i detta fallet Bahnhof) koppla ned och på tjänsten igen hos dig? Om det kanske ligger någon "pekning" mot den gamla hårdvaran i något system någonstans som inte jag har en aning om

Sen att referenstesta flera gånger mot bredbandskollen brukar inte jag iaf anse vara av värde alls vid felsökning, utan då är det bättre att köra sidor som speedtest punkt net och andra (googla connection test).

Du nämner också att du testat med din kabel inne hos grannen och får liknande värden som du får hemma hos dig med hans kabel, och utesluter den kabeln helt då. Jag såg inte exakt i videon för det var lite mörkt men finns det exempelvis element, microvågsugnar, andra trådlösa apparater, någon TV-parabol eller antenn och stör?

Kan testet göras med grannens långa kabel inifrån dig till din router? Blir det samma värden då?
Kan du även testa starta om routern när du byter tillbaka till din och även stänga av och slå på wifi på mobilen innan testet? Har du ingen laptop du kan göra testet med ifall det är din mobils wifiantenn som buggar ur temporärt?

Försöker bara hjälpa till
Kan bli lite stavfel då datorn här autokorrigerar text till engelska och jag är trött
// Aura

Först gick jag med routern till grannen för att se om routern fungera hos honom. När jag konstaterat att det funka så ville jag påvisa att jag inte har någon störning hos mej. Så jag drog kabel hem till mej. Om något borde bli dåligt så är det den 40m skarvade kabeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan vara skitig fiber, det kan vara sunkigt WDM-filter i fiberlådan från Lunet. Dom måste skicka ut en tekniker och verifera, jag tycker du har gjort mer än vad man kan begära av en konsument när det gäller felsökning.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Skrev igår ett brev till VD'n och beskrev hela händelsen. Idag på eftermiddagen fick jag ett sms där de skrev att de gjort uppdateringar och bad mej göra nya tester. Nu funkar allt som tidigare
100/87 trådlöst. Så stor eloge till VD'n som tog mej på allvar. Konstigt fel ,men som jag kände på mej, låg inte felet hos mej. Har ännu inte få svar vad felet var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskimo:

Skrev igår ett brev till VD'n och beskrev hela händelsen. Idag på eftermiddagen fick jag ett sms där de skrev att de gjort uppdateringar och bad mej göra nya tester. Nu funkar allt som tidigare
100/87 trådlöst. Så stor eloge till VD'n som tog mej på allvar. Konstigt fel ,men som jag kände på mej, låg inte felet hos mej. Har ännu inte få svar vad felet var.

Är glad att du fick svar från företaget och att dem erkände att det var fel hos dem själva, gillar att alla var så snabba att skriva att det var din utrustning det var fel på. Det är inte alltid kundens fel må jag säga.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Plus || AMD Ryzen 7 5800X || ASUS ROG STRIX RTX3070 OC White Edition || ASUS ROG STRIX LCII 360 White Edition || be quiet! Dark Base 700 White Limited Edition || Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W || Logitech G513 Carbon Lightsync Tactile || ZOWIE EC1 Gaming Mouse || Corsair Vengeance 4x8GB CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzeexte:

Är glad att du fick svar från företaget och att dem erkände att det var fel hos dem själva, gillar att alla var så snabba att skriva att det var din utrustning det var fel på. Det är inte alltid kundens fel må jag säga.

Det kan nog bero på att det i de flesta fall är så också, att det är något i ens bostad som strular. Att överhuvudtaget ta med siffrorna från att man testade trådlösa säger en del. Personligen förstod jag inte TS beskrivning och drog därför också slutsatsen att det var något strul hemma.