Tappar internet ofta med Bredbandsbolaget?

Permalänk
Medlem

Tappar internet ofta med Bredbandsbolaget?

Hejsan svejsan!

Ska väl gå direkt på sak. Det är nämligen så att jag tappar internet väldigt ofta, mycket dom här senaste dagarna, men förstår inte varför.

När det försvinner, så är det borta i ungefär 10-12 sekunder, varje gång. Sen kommer det tillbaka och allt är frid och fröjd. Sen kan det ta allt ifrån 1 minut till flera timmar innan det försvinner igen. Så det är inga jämna mellanrum det händer.

Har prövat med att starta om routern, men det hjälper aldrig. Någon enstaka gång det verkar ha hjälpt, men är inte säker på om det var det som fixade det.

Har mailat bredbandsbolaget, men inte fått något svar än. Tänkte fråga här på forumet innan jag ringer, för att se om det är någon som stöt på samma problem.

Just detta problem har jag haft i ungefär 1 år. Ibland försvinner det ofta, ibland bara på helger och ibland varannan dag.

Permalänk
Medlem

ADSL > byt kabel splitter och testa annat modem.

Fiber > koppla dator direkt till vägg och ingen router. Testa med 2 kablar.

Funkar det efter detta så är det din utrustning och inte BBb så då är det onödigt att prata med dem. Om det däremot inte fungerar när du testat detta. Ring dem tycker jag.

Mvh,
Robert

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske är samma fel som vi har i Västerås just nu med BBB. Har strulat sedan i förrgår, av och till.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

ADSL > byt kabel splitter och testa annat modem.

Fiber > koppla dator direkt till vägg och ingen router. Testa med 2 kablar.

Funkar det efter detta så är det din utrustning och inte BBb så då är det onödigt att prata med dem. Om det däremot inte fungerar när du testat detta. Ring dem tycker jag.

Mvh,
Robert

Känns lite jobbigt ifall det är modemet, då detta är det 3-4 modemet på dom senaste 4 åren. Förr förra bytte vi när internet var borta länge, hjälpte inte. Förra blev så varmt att det höll på att nästan brinna upp. Sen nu det här. Lite konstigt om det alltid har med modemet och göra. I så fall borde vi få ett helt annat, istället för samma modell.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för typ av uppkoppling och vad är det för apparat du kallar modemet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för typ av uppkoppling och vad är det för apparat du kallar modemet ?

Har en zyxel router och kör med ADSL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När internet försvinner - kolla om modemet tappar synk.

Visa signatur

---

Permalänk

Var häromdagen hos en kund med ADSL med BBB som haft liknande problem, var även där en Zyxel router som verkade vara boven, sedan byte till nytt modem och router så har det funkat fint.
Testa ny router, och om inte det är möjligt testa iallafall att byta splitter.

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem fast med tele2 (numer BBB), där bytte dem routern, och problemet avhjälpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Var häromdagen hos en kund med ADSL med BBB som haft liknande problem, var även där en Zyxel router som verkade vara boven, sedan byte till nytt modem och router så har det funkat fint.
Testa ny router, och om inte det är möjligt testa iallafall att byta splitter.

Hmm...Kan ju vara routern som spökar, då jag också hört massor med dåligt om Zyxel. T.ex. säkerhetsbrister.

Fast sen så har vi som sagt också bytt en 3-4 routrar dom senaste 4 åren, vilket är allt för mycket. Vilka andra routrar finns det som BBB kan skicka?

Detta problem med att internet försvinner hela tiden, dyker upp lite då och då. Vissa dagar så kan det vara hur bra som helst, sen andra så kan det försvinna hela tiden. Vissa veckor jävlas det bara på helger, osv osv.

Mailade BBB förra veckan i Onsdags. Fick ett mail där dom frågade om kundnummer, i fredags. Sen dess så har jag inte fått något nytt mail.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hmm...Kan ju vara routern som spökar, då jag också hört massor med dåligt om Zyxel. T.ex. säkerhetsbrister.

Fast sen så har vi som sagt också bytt en 3-4 routrar dom senaste 4 åren, vilket är allt för mycket. Vilka andra routrar finns det som BBB kan skicka?

Detta problem med att internet försvinner hela tiden, dyker upp lite då och då. Vissa dagar så kan det vara hur bra som helst, sen andra så kan det försvinna hela tiden. Vissa veckor jävlas det bara på helger, osv osv.

Mailade BBB förra veckan i Onsdags. Fick ett mail där dom frågade om kundnummer, i fredags. Sen dess så har jag inte fått något nytt mail.

Varför har ni behövt byta så många routrar/modem ? Vad är det som får dem att gå sönder så ofta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför har ni behövt byta så många routrar/modem ? Vad är det som får dem att gå sönder så ofta ?

Det är ju det som är frågan. Första gången så var det första modemet knäppt, så då snackade vi med BBB och fick en Zyxel router. Den funkade bra ett tag. Men sen så försvann internet bara helt sådär och var borta i flera dagar. Efter att vi snackat med BBB då, så fick vi en ny Zyxel router. Exakt samma model också. Men själva problemet löste sig inte, för det var tydligen en station det var fel på. Men det fixades efter ungefär 1 månad.

Sen så började internet bli segt och försvinna lite då och då, precis som nu. Fast nu blir inte internet slött. Hursomhelst. Efter det så fick vi en ny igen. Samma sak den här gången också, en Zyxel router.

Problemet med den, var att efter vi hade haft den ett tag, så började internet försvinna och bli segt. När vi då skulle kolla om det var något med routern, så var routern brännhet. Ungefär som att den skulle ta eld.

Så så snackade vi med BBB igen och fick en ny router. Kan du gissa vilken router vi fick? En Zyxel router, ja.

Det är den routern vi har nu och den har varit bra, enda fram tills för 1 år sedan ungefär. Det var då internet började försvinna hela tiden. Ibland försvann det någon gång varje den, ibland flera gånger per dag och vissa gången så försvann det bara på helger. Kan ha försvunnit flera andra gånger också, men inte vad jag märkt av.

Nu på senare tid har jag också sett ett flertal posts om att folk inte gillar den Zyxel routern, för att dom bara haft en massa problem med den. Sen har det ju också kommit upp att den har en massa säkerhetsbrister. Så jag vete fan. Kan ju vara själva routern som sagt, men är inte säker. Vet inte heller vilken router man ska byta till i sånna fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

BBB och Zyxel...

Det kan ju vara nått fel på Zyxeln men det skulle även kunna bero på att det ofta blir överspänning just där ni bor eller kanske ett jordfel. Det är svårt att veta om det skulle bli bättre med ett annat modem och byter du behöver du veta hur det ska konfigureras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Diaxuzz:

Hmm...Kan ju vara routern som spökar, då jag också hört massor med dåligt om Zyxel. T.ex. säkerhetsbrister.

Fast sen så har vi som sagt också bytt en 3-4 routrar dom senaste 4 åren, vilket är allt för mycket. Vilka andra routrar finns det som BBB kan skicka?

Detta problem med att internet försvinner hela tiden, dyker upp lite då och då. Vissa dagar så kan det vara hur bra som helst, sen andra så kan det försvinna hela tiden. Vissa veckor jävlas det bara på helger, osv osv.

Mailade BBB förra veckan i Onsdags. Fick ett mail där dom frågade om kundnummer, i fredags. Sen dess så har jag inte fått något nytt mail.

Eller så skiter man i deras de skickar och köper ny egen som nästan alltid är mycket bättre, sen däremot om det krävs pga Tripleplay eller liknande vet jag inte.