Permalänk
Medlem

BI Nemesis GTS XFlow vs AC NexXxos ST30

Är på jakt efter en ~30mm 360 radiator för montering i taket av chassit.
Har hela tiden varit inne på att skaffa en Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360 men har nu börjat snegla lite på Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 XFlow. XFlow skulle betyda "snyggare"/lättare slangdragning men jag är osäker på hur den presterar, någon som har erfarenhet av dessa? Fläktarna kommer vara tempstyrda men troligen aldrig gå över 1000 rpm.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Det är nog ingen större skillnad ta den som passar dig bäst för bygget. Skulle jag göra iallafall skillnaden är nog bara 1 grad hit eller dit.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Fast FPIn är ganska stor skillnad va jag förstått det som. Fått för mig att ST30 är 8 FPI och GTSen är 16. Kan då betyda att fläktarna måste ha högre tryck vilket medför högre RPM och ljudnivå? ST30 är full koppar, nu har jag inte läst om GTSen men tar för givet att kanalerna är av koppar iaf. GTSen har XFlow vilket tydligen ska ge ökad prestanda, det verkar faktiskt rätt vettigt.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Tror ändå att det bara är någon grads skillnad beroende på vilka fläktar man använder.

Om du köper alphacool så finns den på coolingstuff så slipper du beställa från utlandet.

http://www.coolingstuff.se/p/713/alphacool-nexxxos-st30-fc-36...

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tror ändå att det bara är någon grads skillnad beroende på vilka fläktar man använder.

Om du köper alphacool så finns den på coolingstuff så slipper du beställa från utlandet.

http://www.coolingstuff.se/p/713/alphacool-nexxxos-st30-fc-36...

Finns numera på inet oxå så slipper jag frakten

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Finns numera på inet oxå så slipper jag frakten

Ok. Cstuff bjuder på postförskottsavgiften och frakt tar de bara en ynka krona för. HA HA

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Är på jakt efter en ~30mm 360 radiator för montering i taket av chassit.
Har hela tiden varit inne på att skaffa en Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360 men har nu börjat snegla lite på Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 XFlow. XFlow skulle betyda "snyggare"/lättare slangdragning men jag är osäker på hur den presterar, någon som har erfarenhet av dessa? Fläktarna kommer vara tempstyrda men troligen aldrig gå över 1000 rpm.

Får man fråga vilken du tog i slutändan samt varför?

Sitter i en likvärdig situation själv nu, kör fortfarande med en gammal PA120.3 (den längre med 24.5mm spacings) som har överlevt andra radiator just pga av den är så sjukt bra som den är och speciellt för lågvarviga fläktar. Dock har jag inte plats för push/pull i nya chassit (Enthoo luxe) men en 60mm tjockis rad så funtar lite på en 30-35mm rad och köra push/pull på den istället och då är det ju viktigt att radiatorn skalar bra från låga till höga varvtal på fläktarna och där är ju Nemesis en kung som jag förstått det hela efter att ha läst på allt jag kan hitta online.

Ja Nemesis kör med väldigt högt fpi number men det är designat så med flit då dom istället gjorde finsen enorm tunna istället och därför uppstår massor av turbulens mellan finsen samt presterar mycker bra redan från låga varvtal och skalar bra ju högre varvtal man kör, önskar att flera tillverkare gjorde likadant och var lika innovativa.

Kan inte få plats med xflow i mitt Luxe då jag har fulla 5.25" platser men en standard Nemesis GTS vore mumma och jag tror högre kvalitet än Alphacool. Just kvaliteten för Hardwarelabs radiatorer är ju nåt många pratar om i reviews..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Får man fråga vilken du tog i slutändan samt varför?

Sitter i en likvärdig situation själv nu, kör fortfarande med en gammal PA120.3 (den längre med 24.5mm spacings) som har överlevt andra radiator just pga av den är så sjukt bra som den är och speciellt för lågvarviga fläktar. Dock har jag inte plats för push/pull i nya chassit (Enthoo luxe) men en 60mm tjockis rad så funtar lite på en 30-35mm rad och köra push/pull på den istället och då är det ju viktigt att radiatorn skalar bra från låga till höga varvtal på fläktarna och där är ju Nemesis en kung som jag förstått det hela efter att ha läst på allt jag kan hitta online.

Ja Nemesis kör med väldigt högt fpi number men det är designat så med flit då dom istället gjorde finsen enorm tunna istället och därför uppstår massor av turbulens mellan finsen samt presterar mycker bra redan från låga varvtal och skalar bra ju högre varvtal man kör, önskar att flera tillverkare gjorde likadant och var lika innovativa.

Kan inte få plats med xflow i mitt Luxe då jag har fulla 5.25" platser men en standard Nemesis GTS vore mumma och jag tror högre kvalitet än Alphacool. Just kvaliteten för Hardwarelabs radiatorer är ju nåt många pratar om i reviews..

Det blev två Nemesis GTS en 240 och en Xflow 360 tillsammans med Noiseblocker NB-eLoop B12-3 (1900RPM). Fläktarna styrdes via en Aquero 5 LT och gick väl aldrig 6 Volt vid belastning av 3930K 4,8GHz+ Asus Gene (Mosfets va kylda med block) och ett milt klockat 290 (non X).

Svårt att säga exakt hur dom presterat jämfört med raddar jag kört tidigare (AC/EK/Swiftech) men finishen håller riktigt hög klass! I klassen 30-35mm tycker jag inte att det finns någon tvekan om att Nemesis GTS är det du ska ha.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen och kul att höra att även du uppskattar kvaliteten/finishen på dessa Hardware Labs radiatorer, du är inte den första som nämner just den aspekten av dom om jag säger så.

Blir sugen nu skall kika runt lite bara för att men det lutar år Nemesis just nu och vill byta ut min tjockis mot tunnare radiator, iofs verkar Alphacools radiatorer vara mycket lättare att få tag i samt ev billigare också men så mycker skiljer det inte trots allt och finish/kvalitet kanske väger upp det?