Permalänk
Medlem

Geforce 970 bara dog!

Tjenixen!
Vill "böla av mig" lite här hos er! (Datorspecc finns längst ner i inlägget)
Startade datorn idag (nyköpt as of 11e november) och märkte att mitt grafikkort inte hittades. (Vill tillägga att allt funkat fint, spelat senaste spelen med ok grafik etc, det bara slutade "sådär" )
Jag testade avinstallera drivar, installera nya, men kortet hittades inte (https://www.dropbox.com/s/cs3a31wyj33m2o5/20141129_215812.jpg...)
Försökte gå in i BIOS för att stänga av MOBO-grafiken, men möttes av en massa fel i bilden! (https://www.dropbox.com/s/r7k01qcn4h9uaqb/20141129_222435.jpg...)

Som ni säkert redan lagt märke till så fanns det fel i bilden även i windows (första fotot).
Jag tog ut kortet, blåste rent men ingen framgång!
Så jag tog mitt JÄTTE-gamla kort (efter ca 2 timmars felsök), ett Radeon HD 4850 och testade med det! - Därför kan jag nu skriva detta från datorn och inte från telefonen! (Radeonkortet ger inga fel i bilden, allt funkar som det ska, förutom att datorn lyfter från golvet och låter som en Apache-helikopter!)

Köpte kortet/datorn på Netonnet, och ska dit imorgon eller på måndag för att utnyttja min garanti. (Verkar vara en kortslutning, det vet nog ni bättre)

Har kollat upp allt vad jag kan komma på, tänkte lista det här nedan!

- Tagit ut kortet och satt i det igen
- Blåst rent (flaskluft)
- Bytat kablar (Körde med de vanliga först såklart, de som inte är modulära)
- Testat olika portar från PSU
- Avinstallerat drivar och försökt installera om dem
- Försökt ta mig in i BIOS för att stänga av onboard-grafiken.

EDIT: Kortet satt på rätt PCI-E-plats! (Närmst CPUn, inte testat någon annan plats)
EDIT2: Fläktarna snurrade så ström fanns!
EDIT3: Ändrade datum då det jag skrev först (15e) inte stämde.

Specc:

PSU: Cooler Master G650M 650W
MOBO: Gigabyte GA-Z97-HD3
CPU: Intel Core i5-4690K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB
RAM: Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz
Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsarun:

Tjenixen!
Vill "böla av mig" lite här hos er! (Datorspecc finns längst ner i inlägget)
Startade datorn idag (nyköpt as of 15e november) och märkte att mitt grafikkort inte hittades. (Vill tillägga att allt funkat fint, spelat senaste spelen med ok grafik etc, det bara slutade "sådär" )
Jag testade avinstallera drivar, installera nya, men kortet hittades inte (https://www.dropbox.com/s/cs3a31wyj33m2o5/20141129_215812.jpg...)
Försökte gå in i BIOS för att stänga av MOBO-grafiken, men möttes av en massa fel i bilden! (https://www.dropbox.com/s/r7k01qcn4h9uaqb/20141129_222435.jpg...)

Som ni säkert redan lagt märke till så fanns det fel i bilden även i windows (första fotot).
Jag tog ut kortet, blåste rent men ingen framgång!
Så jag tog mitt JÄTTE-gamla kort (efter ca 2 timmars felsök), ett Radeon HD 4850 och testade med det! - Därför kan jag nu skriva detta från datorn och inte från telefonen! (Radeonkortet ger inga fel i bilden, allt funkar som det ska, förutom att datorn lyfter från golvet och låter som en Apache-helikopter!)

Köpte kortet/datorn på Netonnet, och ska dit imorgon eller på måndag för att utnyttja min garanti. (Verkar vara en kortslutning, det vet nog ni bättre)

Har kollat upp allt vad jag kan komma på, tänkte lista det här nedan!

- Tagit ut kortet och satt i det igen
- Blåst rent (flaskluft)
- Bytat kablar (Körde med de vanliga först såklart, de som inte är modulära)
- Testat olika portar från PSU
- Avinstallerat drivar och försökt installera om dem
- Försökt ta mig in i BIOS för att stänga av onboard-grafiken.

EDIT: Kortet satt på rätt PCI-E-plats! (Närmst CPUn, inte testat någon annan plats)

Specc:

PSU: Cooler Master G650M 650W
MOBO: Gigabyte GA-Z97-HD3
CPU: Intel Core i5-4690K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB
RAM: Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz
Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Dold text

Hm, precis som du säger så blir det där ett garanti-ärende. Kortet är tvärpaj.
Får hoppas att Netonnet är trevliga, och byter ut det mot ett identiskt kort (vem vill inte ha Gigabyte´s kort?;))
Det finns inget mer du kan göra tyvärr.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:
Dold text

Hm, precis som du säger så blir det där ett garanti-ärende. Kortet är tvärpaj.
Får hoppas att Netonnet är trevliga, och byter ut det mot ett identiskt kort (vem vill inte ha Gigabyte´s kort?;))
Det finns inget mer du kan göra tyvärr.
/Lifooz

Nä, sant, så sjukt sorgligt dock
Mitt andra Nvidia i min "karriär" som slutar på samma sätt!
Tror de kommer skicka det på garanti-granskning, känns så just nu iaf, kommer få vänta i veckor innan jag får besked
Vill inte betala för något som "slutat" fungera!

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem

Varför testa du inte andra pcie porten? det är väl det sista du kan göra, funkar inte det så är det som lifooz sa, skick tebax!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsarun:

Tror de kommer skicka det på garanti-granskning, känns så just nu iaf, kommer få vänta i veckor innan jag får besked

Är det köpt i en större butik (Inet, Komplett, Webhallen, etc) så kommer dom nog skicka ut ett nytt kort till dig så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Varför testa du inte andra pcie porten? det är väl det sista du kan göra, funkar inte det så är det som lifooz sa, skick tebax!

Om mitt gamla Radeonkort funkar på den första porten så kan det kvitta Hade varit nice om det funkat på en annan dock, men tveksamt!

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsarun:

Om mitt gamla Radeonkort funkar på den första porten så kan det kvitta Hade varit nice om det funkat på en annan dock, men tveksamt!

feel you bro, kör ett 5870 nu temporärt pga mitt nya 970 hade mycket coilwhine så skicka tillbaka det, och på åland betyder det 5 månader tills du får ett nytt. kan inte ens köra csgo med youtube igång.. Massive 1gb ram for you! lycka till med ditt jox, skick tillbaka det och hoppas på att du inte får måndagsexemplar..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av mrsarun:

Nä, sant, så sjukt sorgligt dock
Mitt andra Nvidia i min "karriär" som slutar på samma sätt!
Tror de kommer skicka det på garanti-granskning, känns så just nu iaf, kommer få vänta i veckor innan jag får besked
Vill inte betala för något som "slutat" fungera!

Så varför inte skicka tillbaka det under tiden du har 2 veckors ångerrätt, och be om ett nytt, istället för att sitta och felsöka själv i två veckor?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så varför inte skicka tillbaka det under tiden du har 2 veckors ångerrätt, och be om ett nytt, istället för att sitta och felsöka själv i två veckor?

Som sagt, ska dit imorgon eller måndag, mina 2 veckors ångerrätt har jag kvar, vilket jag planerar att utnyttja, men mest troligt blir det "garantibyte" om det går!

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Skrivet av mrsarun:

Som sagt, ska dit imorgon eller måndag, mina 2 veckors ångerrätt har jag kvar, vilket jag planerar att utnyttja, men mest troligt blir det "garantibyte" om det går!

Okej, tänkte eftersom du sagt att de var nyinköpta den 15e, och det är över två veckor sen

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, tänkte eftersom du sagt att de var nyinköpta den 15e, och det är över två veckor sen

Hehe ja, kollade kvittot nu, och köpet ägde rum den 11e november
Men ångerrätten känns onödig då jag är nöjd med kortet överlag, men att det lagt av bara, så garanti it is.

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk

Aldrig vart några problem byta på netonnet.

Permalänk
Skrivet av mrsarun:

Hehe ja, kollade kvittot nu, och köpet ägde rum den 11e november
Men ångerrätten känns onödig då jag är nöjd med kortet överlag, men att det lagt av bara, så garanti it is.

Poängen var ju att om du direkt vill få kortet bytt är det de snabba sättet Garantiärenden kan ta tid, så jag skulle lagt det som reklamation om jag var du, inom 6 månader efter köp är det svårt för dem att bestrida att det är tillverkningsfel, och du borde kunna få ett nytt kort direkt.

Då garanti är något tillverkaren/försäljaren ger själva helt frivilligt så gör de det oftast på sina egna villkor, så det passar dem själva bäst

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Poängen var ju att om du direkt vill få kortet bytt är det de snabba sättet Garantiärenden kan ta tid, så jag skulle lagt det som reklamation om jag var du, inom 6 månader efter köp är det svårt för dem att bestrida att det är tillverkningsfel, och du borde kunna få ett nytt kort direkt.

Då garanti är något tillverkaren/försäljaren ger själva helt frivilligt så gör de det oftast på sina egna villkor, så det passar dem själva bäst

Jo sant, ska få det reklamerat först och främst då, visar bilderna på plats också, för det är lätt ett defekt kort redan från början.
Haft lite problem med kopplingen till tvn också, att kortet inte kände av tvn m.m, inget jag tänkte så mycket på, men hädanefter ska jag verkligen vara kritisk om något verkar vara fel. Man tycker ju att splitter nya saker ska fungera out of the box, men så är inte fallet

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk

Reklamerat flera saker på netonnet. Aldrig vart några konstigheter. Fått ett tillgodokvitto att handla nått annat för varjegång eller en ny produkt utav samma artikel.

Permalänk
Medlem

Var på Netonnet, de lyckades se något jag inte sett.
Där är tydligen vätska på kortet
Luktar man på det så luktar det sött, typ cola/julmust.
Har druckit julmust i helgen, och flaskan låg på skrivbordet i lördags.
Efter en längre undersökning av skrivbordet och chassit så ser jag torkad vätska på undersidan av skrivbordet, och en del på chassit.
Får en Final Destination-känsla, testar tätheten på korken till julmusten med vatten, den läcker lite.

Julmust har alltså droppat på bordet, runnit mot väggen, runnit ner längst kanten, runnit på undersidan av bordet och stannat precis ovanför fläkthålen, var den sen har droppat vidare rakt ner på grafikkortet
Jag ska ta bort kylningen och tvätta rent från kylpasta, sen ge kortet ett långt bad i destillerat vatten ikväll, sen gå över med rengöringssprit och tops.

Tacksam för alla svar och tips, men nu känns det bara pinsamt alltihop.
Killarna på netonnet sa att jag kunde slänga kortet direkt, med tanke på att det finns bevis på att kortet bränt vid ett av Samsungchipen.

Kommer uppdatera om hur det går!
Tack igen!

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk

grattis kul för dig... du får trolige ta de som läxpengar helt enkelt,bita i citronen å köpa ett nytt... om det nu är brännt på kortet så har det troligen blivit kortslutning eller att kretsen matats med för hög spänning eller liknande och då är de 99% kört.

men visst prova å bada det du förlorar ju inget på å testa det är ju ändå bara en jäkligt dyr brevpress nu men ha inga större förhoppningar

om det är en samsungkrets kan det vara ett av minneschippen som brunnit osäker på vilken minnestillverkare det är på gigabyte korten men att de ska ha 4 minnen på ovansidan och 4 runt gpu på undersidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det är bara ta det på drulleförsäkringen om du har en sådan och betala självrisken. Sådant här händer även den bästa, om du hade varit snabb hade du kanske kunnat rädda den. Kolla också noga så det inte är vatten på moderkortet!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrsarun:

Var på Netonnet, de lyckades se något jag inte sett.
Där är tydligen vätska på kortet
Luktar man på det så luktar det sött, typ cola/julmust.
Har druckit julmust i helgen, och flaskan låg på skrivbordet i lördags.
Efter en längre undersökning av skrivbordet och chassit så ser jag torkad vätska på undersidan av skrivbordet, och en del på chassit.
Får en Final Destination-känsla, testar tätheten på korken till julmusten med vatten, den läcker lite.

Julmust har alltså droppat på bordet, runnit mot väggen, runnit ner längst kanten, runnit på undersidan av bordet och stannat precis ovanför fläkthålen, var den sen har droppat vidare rakt ner på grafikkortet
Jag ska ta bort kylningen och tvätta rent från kylpasta, sen ge kortet ett långt bad i destillerat vatten ikväll, sen gå över med rengöringssprit och tops.

Tacksam för alla svar och tips, men nu känns det bara pinsamt alltihop.
Killarna på netonnet sa att jag kunde slänga kortet direkt, med tanke på att det finns bevis på att kortet bränt vid ett av Samsungchipen.

Kommer uppdatera om hur det går!
Tack igen!

Fy sjutton vad trist, vilken otur!
Hoppas att det går att få igång igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

grattis kul för dig... du får trolige ta de som läxpengar helt enkelt,bita i citronen å köpa ett nytt... om det nu är brännt på kortet så har det troligen blivit kortslutning eller att kretsen matats med för hög spänning eller liknande och då är de 99% kört.

men visst prova å bada det du förlorar ju inget på å testa det är ju ändå bara en jäkligt dyr brevpress nu men ha inga större förhoppningar

om det är en samsungkrets kan det vara ett av minneschippen som brunnit osäker på vilken minnestillverkare det är på gigabyte korten men att de ska ha 4 minnen på ovansidan och 4 runt gpu på undersidan.

Skrivet av AquaRelliux:

Det är bara ta det på drulleförsäkringen om du har en sådan och betala självrisken. Sådant här händer även den bästa, om du hade varit snabb hade du kanske kunnat rädda den. Kolla också noga så det inte är vatten på moderkortet!

Skrivet av Ratatosk:

Fy sjutton vad trist, vilken otur!
Hoppas att det går att få igång igen.

Nu har jag inte drulle, så det blir än dyrare för ett nytt.
Men jag får bita i det sura äpplet som sagts, man lär sig något nytt varje dag.
Lagt kortet i bad nu, får se om det funkar imorgon, men tveksamt.
Är Samsungminne på detta kortet, och ett av dem såg ut att ha överhettats, med någon grå sörja runt om som i sin tur sett ut att kokat.
Tvättade lite smått där med tops och fick bort det, ingen spricka i minnet, men verkar vara kört ändå.

Just nu är jag bara tacksam för att det inte började brinna, datorn stod på när det hände, jag låg i sängen.
All vätska ska hädanefter hållas så långt ifrån datorn som möjligt!
Och drulle ska skaffas!

Vad kan man få för ett skadat 970 ? Hundring ?
Tänkte det finns säkert folk som vill ha reservdelar ?
Eller den marknaden är helt död ?

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrsarun:

Var på Netonnet, de lyckades se något jag inte sett.
Där är tydligen vätska på kortet
Luktar man på det så luktar det sött, typ cola/julmust.
Har druckit julmust i helgen, och flaskan låg på skrivbordet i lördags.
Efter en längre undersökning av skrivbordet och chassit så ser jag torkad vätska på undersidan av skrivbordet, och en del på chassit.
Får en Final Destination-känsla, testar tätheten på korken till julmusten med vatten, den läcker lite.

Julmust har alltså droppat på bordet, runnit mot väggen, runnit ner längst kanten, runnit på undersidan av bordet och stannat precis ovanför fläkthålen, var den sen har droppat vidare rakt ner på grafikkortet
Jag ska ta bort kylningen och tvätta rent från kylpasta, sen ge kortet ett långt bad i destillerat vatten ikväll, sen gå över med rengöringssprit och tops.

Tacksam för alla svar och tips, men nu känns det bara pinsamt alltihop.
Killarna på netonnet sa att jag kunde slänga kortet direkt, med tanke på att det finns bevis på att kortet bränt vid ett av Samsungchipen.

Kommer uppdatera om hur det går!
Tack igen!

Om det inte funkar med bränt chip så lär dina tvätterier tyvärr inte hjälpa då skadan redan är skedd. Så spara ihop till ett nytt kort är väl det som gäller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam

Kanske kylaren kan var värd något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om det inte funkar med bränt chip så lär dina tvätterier tyvärr inte hjälpa då skadan redan är skedd. Så spara ihop till ett nytt kort är väl det som gäller.

Nä sant, jag sticker dit imorgon och hämtar nytt om det inte funkar, mentalt förberedd på det redan.

Skrivet av Ratatosk:

Kanske kylaren kan var värd något?

Jo, får lägga ut någonstans och se om det finns intresse

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem

Nepp, kortet är helt kört, tråkigt men beredd på det.
Har hämtat nytt, vilket nu är på plats.
Ingen dricka på detta skrivbord hädanefter

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem

Maximal otur! Haha... Fy fan, Tomtens fel! Han brukar spilla julmust efter sig har jag hört!

Jag delade lägenhet med en snubbe som spillde portvin över sitt grafikkort utan att något hände... Ett rent helvete att få bort däremot. Men är man berusad och olyckan är framme så brukar ju allt gå bra. Omvänd karma eller något. Fläktarna i chassitoppen spred vid olyckan portvin över halva rummet... gick inte alls bort från tapeterna.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770