Sitter på ett gäng fläktar hur skulle ni göra?

Permalänk
Medlem

Sitter på ett gäng fläktar hur skulle ni göra?

Hej

Jag vill börja med att säga att jag är en väldigt okunnig/nybörjare inom området datorkylningen , men att jag faktiskt tagit mig tid att läsa på lite via diverse guider på nätet etc .

För ungefär en vecka sedan kom delarna till min efterlängtade dator som bl.a består av en i5- 4690k med ett fractal design r4 black och ett asus geforce gtx970.
En polare hjälpte mig att slänga ihop prylarna eftersom jag aldrig tidigare byggt en dator, även om jag hade hygglig koll på vad den skulle bestå av .

En annan polare påpekade att han tyckte det var värt att investera i ett par extra fläktar då han ansåg att de som ingick i r4: an inte var tillräckliga.

Jag gick då och köpte mig 2st noctua NF-A PWM 140 mm 4 pin (då mitt moderkort z97-a har 4 pins) och 1st Noctua NF-Ps redux - 1200 3 pin. Jag satte 1st Noctua NF-Ps redux i fronten på insug och fick på detta sätt 2st 140mm fläktar i fronten, med den fläkt som ingick. Båda fläktarna kopplades även in i frontpanelens fläktstyring .
Tanken var sedan att 1st noctua NF-A PWM 140 mm 4 pin skulle sitta i botten , men det blev tyvärr för tight med mitt 750w nätagg så den andra 140mm fläkten (som tydligen var lite lägre ) som ingick i chassit satte jag där på insug. De 2st noctua NF-A PWM 140 mm 4 pin som jag köpt hamnade istället på utsug i toppen och i bakre delen av chassit.

Hade ni placerat fläktarna på något annat sätt ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galarf:

Hej

Jag vill börja med att säga att jag är en väldigt okunnig/nybörjare inom området datorkylningen , men att jag faktiskt tagit mig tid att läsa på lite via diverse guider på nätet etc .

För ungefär en vecka sedan kom delarna till min efterlängtade dator som bl.a består av en i5- 4690k med ett fractal design r4 black och ett asus geforce gtx970.
En polare hjälpte mig att slänga ihop prylarna eftersom jag aldrig tidigare byggt en dator, även om jag hade hygglig koll på vad den skulle bestå av .

En annan polare påpekade att han tyckte det var värt att investera i ett par extra fläktar då han ansåg att de som ingick i r4: an inte var tillräckliga.

Jag gick då och köpte mig 2st noctua NF-A PWM 140 mm 4 pin (då mitt moderkort z97-a har 4 pins) och 1st Noctua NF-Ps redux - 1200 3 pin. Jag satte 1st Noctua NF-Ps redux i fronten på inblås och fick på detta sätt fick 2st 140mm fläktar i fronten med den fläkt som ingick. Båda fläktarna kopplades även in i frontpanelens fläktstyring .
Tanken var sedan att 1st noctua NF-A PWM 140 mm 4 pin skulle sitta i botten , men det blev tyvärr för tight med mitt 750w nätagg så den andra 140mm fläkten (som tydligen var lite lägre ) som ingick i chassit satte jag där på inblås. De 2st noctua NF-A PWM 140 mm 4 pin som jag köpt hamnade istället på utblås i toppen och i bakre delen av chassit.

Hade ni placerat fläktarna på något annat sätt ?

fixat två noctua som utblås o en noctua som inblås
beroende på vad som datorn består av, ssd, eftermarknads kylare till processorn m.m.
men ja

Permalänk
Medlem

Exakt hur många fläktar har du på insug/utblås? Ett positivt lufttryck är att föredra, då det reducerar mängden dam som letar sig in i datorn.
http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?tid=wh_positi...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt någon extra cpu kylare och datorn består i övrigt av :

Fractal design r4
8gb ram

samsung ssd 840 EVO 250gb

asus z97-a

i5 4690k

geforce gtx970

nex750b

Permalänk
Medlem

insug : 3 st (2 st fronten 1st i botten)

utsug: 2 st (1 st i toppen 1 st längst bak )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galarf:

insug : 3 st (2 st fronten 1st i botten)

utsug: 2 st (1 st i toppen 1 st längst bak )

kör på 2 i fronten o en bak som utsug, o ja menar inte i taket

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag 2x120 + 1x200 insug och 1x120 utblås. Alla insug är dammfiltrerade. Utblås är mindre viktigt än vad insug är.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JamesBanana:

Personligen kör jag 2x120 + 1x200 insug och 1x120 utblås. Alla insug är dammfiltrerade. Utblås är mindre viktigt än vad insug är.

Njaaa, tror ja inte rkt, varmen måste komma ut, ju snabbare ju bttre, man får liksom balansera det.
sorry för min stavnin tanentbordet e sönder ://