omdragning/nyinstallation av telefonkabel

Permalänk
Medlem

omdragning/nyinstallation av telefonkabel

Hyr en lägenhet av en förening som har haft minst sagt bristande besiktning mellan hyresgästerna, och en av alla saker som inte var riktigt "rätt" i mina ögon är hur man hade dragit om telefonkabel/placerat första jacket, det är visserligen en rätt stor lägenhet men det såg precis ut som att man tagit en spillbit kabel och hoppats på att den räcker raka spåret till vardagsrummet (garanterat för att slippa dra kablar från hallen som är precis i mitten av huset/lägenheten/rummen)
Först har man petat hål i ett ventilationsnät och pillat ut kabeln, låtit den hänga ner fritt efter fasaden till altanen, var man klämt fast den mellan trall och vägg lite varstans för att slutligen lyckas klämma in den mellan balkongdörr, tätning och karm.

Jag har åtminstone åter dragit den inomhus till hallen och med tanke på hur den ser ut är det ett under att man faktiskt får ut ca 18/1.5, problemet är att kabeln är alldeles för kort för att dra snyggt och när jag nu inhandlat tillräckligt med ny kabel kan jag inte annat än klia mig i huvudet åt hur det ser ut vid skåpet, misstänker att hastigheten går att öka avsevärt då grannarna utan problem får ut 23/2,5-3mbps.
Jag är inte totalt bortkommen när det kommer till el/nätverk men just telefoni har jag aldrig haft att göra med mer än att flytta nått jack eller så, vad har dom gjort och varför?
vad jag kan komma fram till är att det sitter 3st 4-ledare samt 1st äldre 2-ledare, och allting är ihopkopplat lite hejvilt och den mindre 4-ledaren tex lite för sig själv bara sådär?
album med bilderna finns här: https://www.flickr.com/photos/wr0m/sets/72157649552525622/
svårt att få bra bilder på kabelhärvor i dålig belysning dock.

Untitled by hozforuw, on Flickr

Untitled by hozforuw, on Flickr

Untitled by hozforuw, on Flickr

Permalänk

Den svarta kabeln är mest troligt din inkommande anslutning. Vilken av de övriga kablarna är den som går ner till din lägenhet?

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.