DNS-server - hur hitta och lösa problem?

Permalänk
Medlem

DNS-server - hur hitta och lösa problem?

Hej!

Från ingenstans så slutade mitt wi-fi fungera för några dagar sen och felet är tydligen att DNS-sökningen misslyckas/DNS-server svarar inte. Jag började med att försöka ändra till manuella dns, vilket fungerade ett tag och sen inte. Sen provade jag att återställa både router och modem. Fungerade ett dygn men nu är det borta igen. Stationära samt laptop som är kopplad med ethernet sladd till routern fungerar, och när jag provade trådlöst på den så funkade det där men på mobilerna får jag fortfarande DNS-error.
Jag är väl inte så jättekunnig på det här egentligen men nu har jag provat det jag kommit på och det funkar ändå inte. Och varför fungerar det på laptopen samt stationära men inte mobilen?

Router: D-link dir-516

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeniih:

Hej!

Från ingenstans så slutade mitt wi-fi fungera för några dagar sen och felet är tydligen att DNS-sökningen misslyckas/DNS-server svarar inte. Jag började med att försöka ändra till manuella dns, vilket fungerade ett tag och sen inte. Sen provade jag att återställa både router och modem. Fungerade ett dygn men nu är det borta igen. Stationära samt laptop som är kopplad med ethernet sladd till routern fungerar, och när jag provade trådlöst på den så funkade det där men på mobilerna får jag fortfarande DNS-error.
Jag är väl inte så jättekunnig på det här egentligen men nu har jag provat det jag kommit på och det funkar ändå inte. Och varför fungerar det på laptopen samt stationära men inte mobilen?

Router: D-link dir-516

Tror felet kan vara din router, mer specifikt firmwaren, antar att du menar DIR-615 då 516 verkar vara usb till ethernet.
Har du kollat här?
Annars skulle jag rekommendera DD-WRT.
Du kan göra väldigt mycket med DD-WRT, men även med standard installation så fungerar det bra. Ändra inte för mycket som du inte vet vad det gör bara, då kan det fungera mindre bra sen ;D

Hade själv dir-615 en gång i tiden. Sämsta skiten nånsin, billig dock Fungerar bra med DD-WRT med!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Att en dnsserver ibland går ner kan hända men att flera olika en efter en dör för dig tyder snarare på att kontakten bryts tex för att en firewall flippar ut, såvida du inte vet att de verkligen dör, jag antar att du provat med din operatörs och tex Google dns ? Du borde tex kunna fråga din operatör om de haft problem med dnsservrarna eftersom det är en tjänst du betalar för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att windows m.m ofta skyller på DNS fel är att det vanligen är det som märks först. Om tex länken går ner, och du försöker gå ut på en sida, så kommer den ju då bara märka att den inte får kontakt med DNS servrarna.
Vet flertalet användare inkl mig själv som haft selektiva problem med just DIR-615.
Att tex spel inte har fungerat, men man har suttit kvar på TS men webbläsarna har inte heller fungerat.
Är man då ansluten till TS via IP adress så är det ju mycket troligt att det är ett DNS fel, men i dessa fallen har det varit pga mjukvara i 615 och inte dns-servrarna själva.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.