AC66 vpn server "framför" synology ds214play

Permalänk
Medlem

AC66 vpn server "framför" synology ds214play

Godkväll,
Har idag under arbetstid(när koden kompilerar) suttit med vpn server på både ac66 och synology.
Jag vill egentligen enbart använda vpn server uppsatt på min router.
Använder asus senaste fw och sätter upp en vpn server, pptp.

Om jag använder asuscomm.com som server så fungerar det inte.
Om jag loggar in på min router utanför mitt LAN, samt utan vpn server så måste jag skriva xxx.asuscomm.com:8080.

Skriver jag däremot xx.xxx.xxx.xx som server i min vpn, så lyckas jag sätta upp en vpn session mot min router.
Prövade att logga in på min rp-ac52(AP mode) via 192.168.1.100, vilket går bra.
Om jag däremot i min vpn session försöker mot synology, 192.168.1.99 så går det inte, time:ar ut.

Så egentligen 2 frågor;
Jag lyckas inte etablera en vpn session om jag använder asuscomm.com dns, vilket är irriterande då jag har dynamisk ip från alltele.

Samt att jag inte lycka komma till inloggningsprompten till min synology via min vpn session.
Försökte även att använda dsvideo från min iphone, 192.168.1.99 via vpn session, time:ar ut enligt ovan.

Kan nämna att min vpn server på ds214play inte är aktiverad när jag använder ac66 vpn server

Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus N66U och en 214play själv och gör lite omvänt.

Internet till N66'an och sen kabel till playen. Forwardar portar för VPN till playen samt använder asus DDNS (blaj.asuscomm.com), men låter 214'n köra VPN tjänsten.

Prestandan blir bättre och du kommer sen åt det lokala nätverket. Det du kanske måste kolla är hur den gör, ibland isolerar den vpn nätet från resterande nätverk och då kan du få ett annat IP än det du kör på dit egna hemmanät. Jag minns inte exakt vilka inställningar jag kör med på hemma då jag är på jobbet nu.

Kan ta ett koll om du ej får till det med diskstation/synology VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jag har en Asus N66U och en 214play själv och gör lite omvänt.

Internet till N66'an och sen kabel till playen. Forwardar portar för VPN till playen samt använder asus DDNS (blaj.asuscomm.com), men låter 214'n köra VPN tjänsten.

Prestandan blir bättre och du kommer sen åt det lokala nätverket. Det du kanske måste kolla är hur den gör, ibland isolerar den vpn nätet från resterande nätverk och då kan du få ett annat IP än det du kör på dit egna hemmanät. Jag minns inte exakt vilka inställningar jag kör med på hemma då jag är på jobbet nu.

Kan ta ett koll om du ej får till det med diskstation/synology VPN.

Tack för svar!
Förstår inte riktigt hur du använder xx.asuscomm.com här.

Jag prövade att sätta upp vpn server(pptp) på synology igår, forwaderade 1723 i router till synology, det gick bra.

I routern behöver jag inte sätta upp någon vpn client mot synology?

Prestandan kanske blir bättre så som du säger, men det känns ju mer naturligt att ha vpn servern "först" så att säga.
Finns ju iofs fler vån server möjligheter på synology än på asus.
Prövad att köra openVpn på routern imorse, exporterade client.ovpm till min iPhone.
Lyckades inte connecta, xx.asuscomm.com verkar ju väldigt instabilt, ligger servern ofta nere tros.

Permalänk
Medlem

Vad är det du försöker connecta från för nät? är det genom telefonens nät så kan det vara ett problem. Jag vet att tele2 inte tillåter att man kör vpn tunnlar genom deras surf för att spara på ip-adresser (ringde och frågade). Vissa operatörer tillåter dock men tror man behöver ringa och få det aktiverat.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Vad är det du försöker connecta från för nät? är det genom telefonens nät så kan det vara ett problem. Jag vet att tele2 inte tillåter att man kör vpn tunnlar genom deras surf för att spara på ip-adresser (ringde och frågade). Vissa operatörer tillåter dock men tror man behöver ringa och få det aktiverat.

Från telenors 3G nät.
Jag kommer ju som sagt åt router och AP via 192.168.1 adresser efter jag öpnnat en vpn session från min iPhone till min asus.
Är just ds214 jag inte kommer åt från vpn sessionen.

Permalänk
Medlem

Varför inte VPN i Synology? Synology har DDNS också.

https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/tutorials/459
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/faq/299
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/faq/624

För PPTP måste du göra port forward på 1723 men också GRE!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Från telenors 3G nät.
Jag kommer ju som sagt åt router och AP via 192.168.1 adresser efter jag öpnnat en vpn session från min iPhone till min asus.
Är just ds214 jag inte kommer åt från vpn sessionen.

Okej sry, läste antagligen lite slarvigt.
Kommer du åt andra saker bakom nätverket? Pröva att ansluta med en datorn och se om du kan nå nasen där ifrån. (om du har windows) så i utforskaren får du skriva in "\\192.168.1.xxx"

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Varför inte VPN i Synology? Synology har DDNS också.

https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/tutorials/459
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/faq/299
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/faq/624

För PPTP måste du göra port forward på 1723 men också GRE!

När jag körde pptp vpnserver på min Ds214 portforwaderade jag 1723 i min router, fungerade bra.
Testade iofs inte att komma åt min router igenom min ds214.

Första kommentaren på min fråga handlade om att ha vpnservern på ds214, men använda asus dns, xx.asuscomm.com, det hängde jag inte med på.

Permalänk
Medlem

Jag har nu aktiverat både pptp och ltpt på synology, och det fungerar att öppna vpn sessioner över båda.
Men jag använder xx.synology.me som server i båda fallen.
Hur jag ska få xx.asuscomm.com att fungera vet jag inte, asuscomm dns verkar ju inte gå att lita på.

Kommer åt ds214, AP och router via 192.168.1.x adresser, vilket är bra.

Undrar fortfarande varför jag inte kom åt synology när router agerade vpn server?
Nåja, får väl släppa det...