Permalänk
Medlem

bästa GTX 970-kort ?

He j!

som rubriken lyder, Vilket GTX 970 kort skulle ni rekommendera?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2820784,2809941,2809933,...

Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC HDMI 3xDP 2xDVI 4GB (redan beställt, men kan lämnas/bytas mot ett ev. bättre kort.)
Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming HDMI 3xDP 2xDVI 4GB
Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
MSI GeForce GTX 970 Gaming HDMI DP 2xDVI 4GB

- CPU: Intel Core i7 4790K 4,0GHz Socket 1150 Box
- RAM: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB
- PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W
- Chassi: Fractal Design Define R5
- Moderkort: Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

He j!

som rubriken lyder, Vilket GTX 970 kort skulle ni rekommendera?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2820784,2809941,2809933,...

Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC HDMI 3xDP 2xDVI 4GB (redan beställt, men kan lämnas/bytas mot ett ev. bättre kort.)
Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming HDMI 3xDP 2xDVI 4GB
Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
MSI GeForce GTX 970 Gaming HDMI DP 2xDVI 4GB

- CPU: Intel Core i7 4790K 4,0GHz Socket 1150 Box
- RAM: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB
- PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W
- Chassi: Fractal Design Define R5
- Moderkort: Asus Z97-A

Planer på SLI i framtiden? Då skulle CDON's julklappslucka vara ett riktigt tips!

Kolla Swec's julklappslucka idag

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Minns inte riktigt vad det står i dom andra 4000 trådarna som berör exakt samma fråga.
Tror det du har beställt blir perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Planer på SLI i framtiden? Då skulle CDON's julklappslucka vara ett riktigt tips!

Kolla Swec's julklappslucka idag

nej, har inga planer för SLi, men man vet ju aldrig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Minns inte riktigt vad det står i dom andra 4000 trådarna som berör exakt samma fråga.
Tror det du har beställt blir perfekt!

sant..
men G1 Gaming är väl bättre än Windforce-modellen? frågan är dock , är det värt 590kr extra?

Permalänk
Moderator
Moderator

Om du beställde ditt GTX 970 Windforce 3X för 2999 :- hos Dustin så tycker jag du ska behålla det.
Med skillnaden i pris så är det bästa valet just nu imo.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

+ Gigabyte går att klocka högst, Billigast
- Låter dok mest
- Längsta kortet

+ Strix Stor och kall backplate
- ska ha högre fläktar än msi

+ Msi ska ha tystast och bästa fläktarna
- Fläkten är tung och kortet böjer sig av egen vikt (vilket kan bli ett problem om du flyttar datorn)
- Dok klagar folk på "coil-whine" (vilket förekommer vid fps över 300, vilken tomte som nu lirar på det).

Själv har jag msi för första gången och är mycket nöjd sedan tidigare varit asus kund.

EDIT:
fick du Giga 970 för 2.9k så behåll det, skillnaden på korten är ganska marginell och det är mycket fps för pengarna i det priset

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

+ Gigabyte går att klocka högst, Billigast
- Låter dok mest
- Längsta kortet

+ Strix Stor och kall backplate
- ska ha högre fläktar än msi

+ Msi ska ha tystast och bästa fläktarna
- Fläkten är tung och kortet böjer sig av egen vikt (vilket kan bli ett problem om du flyttar datorn)
- Dok klagar folk på "coil-whine" (vilket förekommer vid fps över 300, vilken tomte som nu lirar på det).

Själv har jag msi för första gången och är mycket nöjd sedan tidigare varit asus kund.

EDIT:
fick du Giga 970 för 2.9k så behåll det, skillnaden på korten är ganska marginell och det är mycket fps för pengarna i det priset

Coilwhine hade jag på mitt under 60fps tom (enormt ljudligt), en tomte som jag störde mig på det. Alla kort kan få coilwhine i olika FPS och olika typer. Asus verkar dock ha bättre strömförsörjning på sina strix så jag rekommenderar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Coilwhine hade jag på mitt under 60fps tom (enormt ljudligt), en tomte som jag störde mig på det. Alla kort kan få coilwhine i olika FPS och olika typer. Asus verkar dock ha bättre strömförsörjning på sina strix så jag rekommenderar det.

Då har du med största sanolikhet ett deffekt kort, vi var 4 pers som köpte msi 970 samtidigt.. bara en av hade problem med ljudet och fick ett nytt kort direkt.

sen måste jag tyvärr påpeka att du har fel med strömförsörjningen om personen i fråga vill maxa ut sitt grafikkort så stannar strix först av samtliga kort då dom bara har 1st 8pin atx kontakt.

Citat:

" - *Lowest stock TDP/Power limit; only 1 x 8pin ATX power connection, note this is fine for simple overclocking and stock use but do not expect possible benchmark record performance "

Och vem vill inte få ut max av sina pengar ?

Läsvärt för killen som hade svårt att bestämma sig:
http://www.overclock.net/t/1516121/gtx-970-comparison-strix-v...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Då har du med största sanolikhet ett deffekt kort, vi var 4 pers som köpte msi 970 samtidigt.. bara en av hade problem med ljudet och fick ett nytt kort direkt.

sen måste jag tyvärr påpeka att du har fel med strömförsörjningen om personen i fråga vill maxa ut sitt grafikkort så stannar strix först av samtliga kort då dom bara har 1st 8pin atx kontakt.

Och vem vill inte få ut max av sina pengar ?

Läsvärt för killen som hade svårt att bestämma sig:
http://www.overclock.net/t/1516121/gtx-970-comparison-strix-v...

Kan man ens klocka ett 970 så hårt att 1x8 + 1x6 pins anslutningar agerar flaskhals? Mig veterligen så måste ju kortet dra enorma mängder med ström för att kontakterna ska stätta stop för överklockning. Men det jag igentligen menade är att Asus ser ut att ha kostat på lite när det gäller VRM:s och designen på kretskortet. Den MSI som kostar typ detsamma som strix har ju färre VRM:s, ialf va jag kunde googla bilder på

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Silcan:

Kan man ens klocka ett 970 så hårt att 1x8 + 1x6 pins anslutningar agerar flaskhals? Mig veterligen så måste ju kortet dra enorma mängder med ström för att kontakterna ska stätta stop för överklockning.

Kortet har endast 1x 8pin, inte 8+6.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kortet har endast 1x 8pin, inte 8+6.

Okej, hade glömt det. jag tog 980 efter återköpet. tack för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

nej, har inga planer för SLi, men man vet ju inte..

Med en så bra processor som du har skulle jag defintivt fundera på det

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

tack alla! beställde ett msi från Alina