Får inte ens nästan den hastighet jag beställt av Bredbandsbolaget

Permalänk
Medlem

Får inte ens nästan den hastighet jag beställt av Bredbandsbolaget

Hej!

Jag har nyligen beställt 12-24 MB/s av bredbandsbolaget. Efter flera mätningar från dalarna - Stockholm på Bredbandskollen får jag ut ett snitt på 7mbit/s. Det är nästan hälften av minimumet. Detta är väldigt jobbigt. Jag har ringt deras kundservice och försökt diverse saker:

* de trodde att jag låg för långt ifrån närmaste station, så de försökte koppla mig direkt till deras lina så att det inte var någon mellantrafik? - Detta löste ingenting alls.

* Det var någon tekniker som kom hem till mig och pillade på mitt telejack, så det borde inte vara något konstigt med det.

* Jag har bara ett telejack i min lägenhet (vilket bör då vara första?)

Jag har ingen aning vad jag kan göra, jag sitter här på en tolv månaders bindningstid. och det bästa tipset servicen hade var att nedgradera mitt abonemang till 8mbit/s. Jag beställde 12-24mbit/s så att jag kunde streama och spela från mer än en dator.

Hjälp mig få ett bättre internet, tack snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Hej!

Jag har nyligen beställt 12-24 MB/s av bredbandsbolaget. Efter flera mätningar från dalarna - Stockholm på Bredbandskollen får jag ut ett snitt på 7mbit/s. Det är nästan hälften av minimumet. Detta är väldigt jobbigt. Jag har ringt deras kundservice och försökt diverse saker:

* de trodde att jag låg för långt ifrån närmaste station, så de försökte koppla mig direkt till deras lina så att det inte var någon mellantrafik? - Detta löste ingenting alls.

* Det var någon tekniker som kom hem till mig och pillade på mitt telejack, så det borde inte vara något konstigt med det.

* Jag har bara ett telejack i min lägenhet (vilket bör då vara första?)

Jag har ingen aning vad jag kan göra, jag sitter här på en tolv månaders bindningstid. och det bästa tipset servicen hade var att nedgradera mitt abonemang till 8mbit/s. Jag beställde 12-24mbit/s så att jag kunde streama och spela från mer än en dator.

Hjälp mig få ett bättre internet, tack snälla!

Tror att du kan få häva avtalet ifall de inte kan leverera utlovad hastighet.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Har en mycket nära vän som har samma problem som bor på landet. Dom har telia och ska ha 24 Mbit/s men dom får ner kanske 0.2 Mbit/s. Det du får göra är att be dom göra en mätning inte I ditt hus utan utanför om det finns möjlighet eller om du bor i lägenhet, be dom gå till "kontrollrummet" om detta inte är gjort. Annars får du säga som det är till dom att du är inte nöjd mer deras tjänst och du får inte vad du blivit lovad. Företag brukar vara ganska schyssta med att fixa detta om dom har problem ifrån deras sida.

Permalänk
Medlem

Med ADSL kan du bara förvänta dig ungefär halva faktiska hastigheten jämfört med vad de lovar i abonnemanget. Helt seriöst.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske... Kör du med lina eller trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

* de trodde att jag låg för långt ifrån närmaste station, så de försökte koppla mig direkt till deras lina så att det inte var någon mellantrafik? - Detta löste ingenting alls.

På tal om detta, vad har du för utrustning i hemmet? Någon router mellan dator och modem? Kör du trådlöst eller med kabel?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Med ADSL kan du bara förvänta dig ungefär halva faktiska hastigheten jämfört med vad de lovar i abonnemanget. Helt seriöst.

mja, beror helt på avståndet nästan.

sitter på 12-30 nu och får ut 30-31

tidigare har jag haft 12-24 och 8 och även då fått ut allt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

mja, beror helt på avståndet nästan.

sitter på 12-30 nu och får ut 30-31

tidigare har jag haft 12-24 och 8 och även då fått ut allt

Du är nog den första människan jag mött som säger det. Annars är det alltid jakande svar när jag kommit med mitt påståendet.

Sitter på Telia 24/1 och får max 16 ner och 1 upp.

Tack och lov så driftsatte vi 100/100 fiber i föreningen den 1 dec. Telia uppsagt och ADSL ett minne blott.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PointMan:

Du är nog den första människan jag mött som säger det. Annars är det alltid jakande svar när jag kommit med mitt påståendet.

Sitter på Telia 24/1 och får max 16 ner och 1 upp.

Tack och lov så driftsatte vi 100/100 fiber i föreningen den 1 dec. Telia uppsagt och ADSL ett minne blott.

Jag var nöjd med min 24Mbit adsl anslutning, den fungerade fint och stabilt:

Mera mätningar

Övergången till fiber syns rätt tydligt:

Dold text

Idag med 100Mbit fiber:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PointMan:

Med ADSL kan du bara förvänta dig ungefär halva faktiska hastigheten jämfört med vad de lovar i abonnemanget. Helt seriöst.

Dock ska man få mer än det minimala som sitt avtal anger annars hänger det på sin ISP att fixa det problemet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag har min Xyzel router som jag fick av bredbandsbolaget, ingenting emellan.

jag kör med kabel, min flickvän trådlöst.

När jag pratar med teknisk kundservice förklarar dom att de inte vet vad de kan göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Denwen:

När jag pratar med teknisk kundservice förklarar dom att de inte vet vad de kan göra.

De kan ju mäta ledningskvaliten hem till dig och om de inte kan leverera minimifarten så ska du inte betala för det heller, endera ordnar de så att farten går upp (reparerar/byter vad som nu är fel) eller så ska ska du byta abb för att inte behöva betala för en tjänst du inte får.
Bra läsning och hjälp:
http://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-beslu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Hej alla!

Jag har min Xyzel router som jag fick av bredbandsbolaget, ingenting emellan.

jag kör med kabel, min flickvän trådlöst.

När jag pratar med teknisk kundservice förklarar dom att de inte vet vad de kan göra.

Eftersom det är avståndet till stationen som är avgörande kan ett byte till annan operatör knappast göra någon skillnad. BBB kan inte göra något för att öka hastigheten. Det är upp till dig att göra något. Alternativen du har är att:

Säga upp avtalet då de inte kan leverera utlovad tjänst.
Låta det bero och betala fullt pris för långsam tjänst.
Nedgradera till 8 Mbit. Kostar mindre men ingen skillnad i hastighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Du är nog den första människan jag mött som säger det. Annars är det alltid jakande svar när jag kommit med mitt påståendet.

Telia 30 och får ut 31.
Är dessutom jättestabilt och min TG799 funkar kanon.

Permalänk
Medlem

Så som jag förstår det är mitt enda alternativ att nedgradera till 8mbit/s. Det är väldigt låg hastighet, då eftersom jag vill kunna streama, spela och ladda ner i en hastighet som inte ger mig någon störning. Samt kunna spela medan min flickvän tittar på film.

Och att byta abonemang verkar inte heller vara någon lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Du är nog den första människan jag mött som säger det. Annars är det alltid jakande svar när jag kommit med mitt påståendet.

Sitter på Telia 24/1 och får max 16 ner och 1 upp.

Tack och lov så driftsatte vi 100/100 fiber i föreningen den 1 dec. Telia uppsagt och ADSL ett minne blott.

Får också mer än 30/10 på Telia vdsl. ( modemet säger väl 45 ner men lite går till två tv-boxar )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Denwen:

Så som jag förstår det är mitt enda alternativ att nedgradera till 8mbit/s. Det är väldigt låg hastighet, då eftersom jag vill kunna streama, spela och ladda ner i en hastighet som inte ger mig någon störning. Samt kunna spela medan min flickvän tittar på film.

Och att byta abonemang verkar inte heller vara någon lösning?

Det beror ju på om det är nått fel eller om hastigheten beror på avståndet, du får väl fråga kundtjänst om hur lång ledning du sitter på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Så som jag förstår det är mitt enda alternativ att nedgradera till 8mbit/s. Det är väldigt låg hastighet, då eftersom jag vill kunna streama, spela och ladda ner i en hastighet som inte ger mig någon störning. Samt kunna spela medan min flickvän tittar på film.

Och att byta abonemang verkar inte heller vara någon lösning?

Det kommer du troligen inte kunna göra heller även fast du skulle få full hastighet.

Då ADSL har en väldigt låg upp hastighet så påverkar det också.

Nu vet jag ju inte vad du tänkt ladda ner och spela för spel men problemet med ADSL är tyvärr den dåliga upp hastigheten.

Permalänk

Prova byta telefon uttag, kanske kopplat i fel jack

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Skrivet av nalle6killer:

Prova byta telefon uttag, kanske kopplat i fel jack

Det hade nog teknikern som var ute och pillade i jacken kunnat konstatera i så fall.

Om BBB bara erbjuder nedgradering till ett mindre abonnemang så har du all rätt i världen att säga nej tack och istället avsluta abonnemanget trots bindningstid. Tyvärr kommer problemet sannolikt att hänga med till nästa leverantör, men du kan förmodligen få ett bättre pris hos en annan leverantör då BBB är riktigt dyra på sitt 8Mbit-abonnemang.