Vilket 980 kort skulle du välja?

Permalänk
Medlem

Vilket 980 kort skulle du välja?

Tjena, fick igår hem mitt Gainward Phantom. Även om den är maffig och kyler helt okej.
Så saknar jag ändå G1 från mitt 970 som jag hade innan.

Har även läst att G1 överlag klockar bättre än andra kort, hur som helst fick jag ett ganska crappy kort och ska utnyttja min ångerrätt och skicka tillbaka det.

Vilket kort hade ni valt?

Jag resonerar så här, vad tror ni om det?
+
XFX har garanti vid vattenkylning (?)
EVGA har garanti vid vattenkylning (?)
Gigabyte g1 klockar överlag bäst
-
Gigabyte g1 är lite dyrare
xfx känns lite budget i mina ögon?
evga klockar inte lika bra överlag som g1 (självklart kan man ju ha tur /otur i båda fallen, men oddsen pekar ju på g1)

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Ta ett G1, om du tycker du ändå har råd med ett 980, det är värt de extra ~200-300kr det kostar jämfört med ref.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Ta ett G1, om du tycker du ändå har råd med ett 980, det är värt de extra ~200-300kr det kostar jämfört med ref.

Kanske får bli så.

Gillar vattenkylnings garantin från EVGA, men kunde bara se 8+6 pin på deras 980 SC ACX kort...

G1 är ändå relativt billigt. 5490 från CDON.
Den har även 2x8 pin vilket jag gillar.

Vet någon om det finns fler kort som har 2x 8 pin på 980? EVGA Classified verkar ha det, men den är nog för dyr känner jag.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tjena, fick igår hem mitt Gainward Phantom. Även om den är maffig och kyler helt okej.
Så saknar jag ändå G1 från mitt 970 som jag hade innan.

Har även läst att G1 överlag klockar bättre än andra kort, hur som helst fick jag ett ganska crappy kort och ska utnyttja min ångerrätt och skicka tillbaka det.

Vilket kort hade ni valt?

Jag resonerar så här, vad tror ni om det?
+
XFX har garanti vid vattenkylning (?)
EVGA har garanti vid vattenkylning (?)
Gigabyte g1 klockar överlag bäst
-
Gigabyte g1 är lite dyrare
xfx känns lite budget i mina ögon?
evga klockar inte lika bra överlag som g1 (självklart kan man ju ha tur /otur i båda fallen, men oddsen pekar ju på g1)

Att hitta XFX på en nvidia gpu är nog inte helt lätt?
Eller syftade du till en annan gpu?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Att hitta XFX på en nvidia gpu är nog inte helt lätt?
Eller syftade du till en annan gpu?

Haha jag tänkte nog inte helt där
Men då var ju ett märke borta iaf!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tjena, fick igår hem mitt Gainward Phantom. Även om den är maffig och kyler helt okej.
Så saknar jag ändå G1 från mitt 970 som jag hade innan.

Har även läst att G1 överlag klockar bättre än andra kort, hur som helst fick jag ett ganska crappy kort och ska utnyttja min ångerrätt och skicka tillbaka det.

Vilket kort hade ni valt?

Jag resonerar så här, vad tror ni om det?
+
XFX har garanti vid vattenkylning (?)
EVGA har garanti vid vattenkylning (?)
Gigabyte g1 klockar överlag bäst
-
Gigabyte g1 är lite dyrare
xfx känns lite budget i mina ögon?
evga klockar inte lika bra överlag som g1 (självklart kan man ju ha tur /otur i båda fallen, men oddsen pekar ju på g1)

EVGA klockar inte lika bra? Det finns ju olika kort du vet.... Detta te x: Gjort för att klockas: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2827351
ASUS är alltid bra, men alltid lite dyrare.. Är ju dyrare av nån anledning, kvalité och klockar bra och tysta osv.
Gigabyte har la WF modellen som är tyst, kyler bra och brukar ha rätt OK klock.

Nu kör jag EVGA, har testat Gigabyte WF osv.. Älskar fan EVGA, speciellt Classy!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Kanske får bli så.

Vet någon om det finns fler kort som har 2x 8 pin på 980? EVGA Classified verkar ha det, men den är nog för dyr känner jag.

Msi gaming har även 2x8 pin på sina kort.
#Bort#

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2st 980 G1 och är supernöjd, låter lite mer än andra 980 pga 3 stora fläktar, men det stör mig inte så mycket.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

EVGA klockar inte lika bra? Det finns ju olika kort du vet.... Detta te x: Gjort för att klockas: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2827351
ASUS är alltid bra, men alltid lite dyrare.. Är ju dyrare av nån anledning, kvalité och klockar bra och tysta osv.
Gigabyte har la WF modellen som är tyst, kyler bra och brukar ha rätt OK klock.

Nu kör jag EVGA, har testat Gigabyte WF osv.. Älskar fan EVGA, speciellt Classy!

Jo det finns ju självklart flera kort, men på de sidor jag kollat, guru3d, overclockers bla, så har fler haft tur med sina Gigabyte G1or, (WF fast lite annorlunda kylare). Därav generellt sett
På vilket sätt är Classy gjort för att klockas? Mer påkostade komponenter? Eller är det bara just det att den har 2x 8pin?
Har dock hört mer om coil whine från ASUS på 900 serien än tidigare =/ Kanske bara är 970? Kanske beror på att de flesta köper ASUS eller MSI.

Classy ser ju nice ut, särskilt om man ska köra vattenkylning, frågan är om det är värt 1500kr!

Skrivet av micke7406:

Msi gaming har även 2x8 pin på sina kort.
#Bort#.

Det är ju också intressant, är de utan coil whine? Hur har de klockat?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Jo det finns ju självklart flera kort, men på de sidor jag kollat, guru3d, overclockers bla, så har fler haft tur med sina Gigabyte G1or, (WF fast lite annorlunda kylare). Därav generellt sett
På vilket sätt är Classy gjort för att klockas? Mer påkostade komponenter? Eller är det bara just det att den har 2x 8pin?
Har dock hört mer om coil whine från ASUS på 900 serien än tidigare =/ Kanske bara är 970? Kanske beror på att de flesta köper ASUS eller MSI.

Classy ser ju nice ut, särskilt om man ska köra vattenkylning, frågan är om det är värt 1500kr!

Det är ju också intressant, är de utan coil whine? Hur har de klockat?

Snyggt, och heter ju classified av en anledning, LN2 läge för klockning och massa custum bios för att få ut extra. Sen om du ska köra vattenkylning, mums!
Leter du inte efter ett bättre 980 kort kan du ju lika gärna köra budget typ ZOTAC eller nåt

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det är ju också intressant, är de utan coil whine? Hur har de klockat?

Inget coil whine och klockar mycket bra. Har inte kört med så hög klock då jag har fyra.
Ligger på 1520Mhz/1800Mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Snyggt, och heter ju classified av en anledning, LN2 läge för klockning och massa custum bios för att få ut extra. Sen om du ska köra vattenkylning, mums!
Leter du inte efter ett bättre 980 kort kan du ju lika gärna köra budget typ ZOTAC eller nåt

Det är inte så att du jobbar som försäljare eller?
Det låter ju onekligen som ett vääääldigt intressant kort! Frågan är ju nu hur man ska få fästmön att gå med på ett kort som är 1500kr dyrare.
Tre rätters och levande ljus kanske?
Skämt åsido, låter som ett kort för mig, hade varit väldigt kul att i framtiden testa LN2. Men först får jag bli en mästare på vattenkylning
Tack för tipset!

Skrivet av micke7406:

Inget coil whine och klockar mycket bra. Har inte kört med så hög klock då jag har fyra.
Ligger på 1520Mhz/1800Mhz

Intressant, bättre än mitt Gainward i alla fall! Ska fundera på det!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det var ett väldigt tappert litet 780ti!

Med risken för att få sova på soffan, känns som jag lutar mot ett Classified kort just nu!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det var ett väldigt tappert litet 780ti!

Med risken för att få sova på soffan, känns som jag lutar mot ett Classified kort just nu!

Som vissa säger, det är inte storleken som avgör, utan tekniken

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det är inte så att du jobbar som försäljare eller?
Det låter ju onekligen som ett vääääldigt intressant kort! Frågan är ju nu hur man ska få fästmön att gå med på ett kort som är 1500kr dyrare.
Tre rätters och levande ljus kanske?
Skämt åsido, låter som ett kort för mig, hade varit väldigt kul att i framtiden testa LN2. Men först får jag bli en mästare på vattenkylning
Tack för tipset!

Intressant, bättre än mitt Gainward i alla fall! Ska fundera på det!

Nej verkligen inte, men som sagt jag har använt lite olika märken och blev kär i detta märke!
Hade jag haft tid, lust, ork och pengar hade jag gärna kört custom bios med 1,3v och vattenkylning Deras SLI bryggor är sjukt snygga dessutom

Ja men du får la bjuda damen på lite mys och kärlek helt enket!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

EVGA 980 classified

Permalänk
Medlem

Skulle lätt välja Gigabyte G1, mycket bra överklockningspotential, stabilare kondensatorer och den bästa och tystaste luftkylningen på marknaden.

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

Skulle lätt välja Gigabyte G1, mycket bra överklockningspotential, stabilare kondensatorer och den bästa och tystaste luftkylningen på marknaden.

Nej tystast kylning borde Asus och MSI ha. Sen beror prestandan mycket på hur tur man har. Jag har erfarenhet av två MSI 970 och det första fick 500 poäng mer i 3DMark Fire Strike än mitt nuvarande trots exakt samma klockning. Detta beror på att korten i praktiken klockar lite hur de vill och att boost clock inte alls är någon fast övre gräns. Mitt första MSI fick till och med bättre poäng än andra kort här på forumet som var betydligt högre klockade. Tyvärr fick mitt första MSI kort problem med fläktarna annars skulle jag mer än gärna behållit det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Nej verkligen inte, men som sagt jag har använt lite olika märken och blev kär i detta märke!
Hade jag haft tid, lust, ork och pengar hade jag gärna kört custom bios med 1,3v och vattenkylning Deras SLI bryggor är sjukt snygga dessutom

Ja men du får la bjuda damen på lite mys och kärlek helt enket!

Det låter ju inte helt fel! Synd att de är så förbannat dyra! Ska se om man kan göra lite på priset så blir det nog ett sånt ...

Jo nu jävlar måste de smöras! Får ta o köra det lite classy där hemma ett tag

Skrivet av Xiqt:

EVGA 980 classified

Erfarenheter eller drömmen?

Skrivet av völund:

Skulle lätt välja Gigabyte G1, mycket bra överklockningspotential, stabilare kondensatorer och den bästa och tystaste luftkylningen på marknaden.

Den är ju nice, men frågan är ju, hur den står sig på classified... Gillade som sagt mitt 970 G1... Blir nog den ifall jag tar en "billigare" modell.

Skrivet av fantomsmurfen:

Nej tystast kylning borde Asus och MSI ha. Sen beror prestandan mycket på hur tur man har. Jag har erfarenhet av två MSI 970 och det första fick 500 poäng mer i 3DMark Fire Strike än mitt nuvarande trots exakt samma klockning. Detta beror på att korten i praktiken klockar lite hur de vill och att boost clock inte alls är någon fast övre gräns. Mitt första MSI fick till och med bättre poäng än andra kort här på forumet som var betydligt högre klockade. Tyvärr fick mitt första MSI kort problem med fläktarna annars skulle jag mer än gärna behållit det.

MSI har ju så enormt mycket coil whine överallt tycker jag det verkar som. ASUS är ju som sagt tystare i början men har då istället högre grader i idle, inget skadligt, men ändå. G1 är dock väldigt tyst den med.
Silikonlotteriet <3 Intressant hur det skiljde så mycket med samma klockningar dock!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det låter ju inte helt fel! Synd att de är så förbannat dyra! Ska se om man kan göra lite på priset så blir det nog ett sånt ...

Jo nu jävlar måste de smöras! Får ta o köra det lite classy där hemma ett tag

Kör bara!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det låter ju inte helt fel! Synd att de är så förbannat dyra! Ska se om man kan göra lite på priset så blir det nog ett sånt ...

Jo nu jävlar måste de smöras! Får ta o köra det lite classy där hemma ett tag

Erfarenheter eller drömmen?

Den är ju nice, men frågan är ju, hur den står sig på classified... Gillade som sagt mitt 970 G1... Blir nog den ifall jag tar en "billigare" modell.

MSI har ju så enormt mycket coil whine överallt tycker jag det verkar som. ASUS är ju som sagt tystare i början men har då istället högre grader i idle, inget skadligt, men ändå. G1 är dock väldigt tyst den med.
Silikonlotteriet <3 Intressant hur det skiljde så mycket med samma klockningar dock!

Erfarenhet ifrån 780 Ti classified, klockar bra, bra ACX kylare, grym garanti!

Permalänk
Medlem

Fortsätter på frågeställningen - om man tänkt köpa två då? Är det referens som gäller för SLI?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det lutar mycket åt Classified, fickl ett lite reducerat pris från Komplett då de vill ha kvar mig som kund när jag skickar tillbaka mitt Gainward ;D
Ska se om man kan trycka ner det ytterligare med andra leverantörer, men blir med största sannolikhet ett Classy iaf! =D
Taggad!

Skrivet av superapan:

Fortsätter på frågeställningen - om man tänkt köpa två då? Är det referens som gäller för SLI?

Om du inte ska köra vattenkylning så är ju problemet med custom kylare att fläktarna inte blåser ut allt ur chassit, det övre kortet blir alltid varmare.
Men nej, de flesta kör väl ändå med custom kylare då de generellt sett är mycket bättre än ref kylare. Vad jag förstått det

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad#

§ 9

Var snäll och respektera våra regler. Är ni osäkra så läs igenom dem igen.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fick tag på Classified för 6690! Så blev till att lägga en beställning nu direkt! Rätt nöjd med priset ändå. Hade säkert kunna få ner det några hundra till om man orkat. Men måste ju jobba med!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Erfarenhet ifrån 780 Ti classified, klockar bra, bra ACX kylare, grym garanti!

Håller med! Dock visste ja inte att dom hade sjukt bra garanti!

Skrivet av superapan:

Fortsätter på frågeställningen - om man tänkt köpa två då? Är det referens som gäller för SLI?

Det antar jag, men efterhandskylarna lär oxå vara bra!

Skrivet av Sushifrukt:

Det lutar mycket åt Classified, fickl ett lite reducerat pris från Komplett då de vill ha kvar mig som kund när jag skickar tillbaka mitt Gainward ;D
Ska se om man kan trycka ner det ytterligare med andra leverantörer, men blir med största sannolikhet ett Classy iaf! =D
Taggad!

Om du inte ska köra vattenkylning så är ju problemet med custom kylare att fläktarna inte blåser ut allt ur chassit, det övre kortet blir alltid varmare.
Men nej, de flesta kör väl ändå med custom kylare då de generellt sett är mycket bättre än ref kylare. Vad jag förstått det

Skrivet av Sushifrukt:

Fick tag på Classified för 6690! Så blev till att lägga en beställning nu direkt! Rätt nöjd med priset ändå. Hade säkert kunna få ner det några hundra till om man orkat. Men måste ju jobba med!

Nice! Beställt än eller? Vad fick du kortet för?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Håller med! Dock visste ja inte att dom hade sjukt bra garanti!

Det antar jag, men efterhandskylarna lär oxå vara bra!

Nice! Beställt än eller? Vad fick du kortet för?

Snackade med Jacob från EVGA om garanti och han sa att även om jag överklockar med flytande kväve och kortet pajar då av någon anledning tex kondens så får man ett nytt. Enda kravet tror jag var att man registrerade sitt grafikkort på deras hemsida

Edit; Det var ett 780 ti classified, vet dock inte hur dom gör med 980 classy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Snackade med Jacob från EVGA om garanti och han sa att även om jag överklockar med flytande kväve och kortet pajar då av någon anledning tex kondens så får man ett nytt. Enda kravet tror jag var att man registrerade sitt grafikkort på deras hemsida

Edit; Det var ett 780 ti classified, vet dock inte hur dom gör med 980 classy

nice! då är de ju bara att kötta på

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |