Permalänk

Temperaturhopp vid IntelBurn Test

Hej allesammans. (första gången jag postar här!)

Installerade en ny CPU-kylare i min dator och tänkte köra lite tester med IntelBurn Test för att se hur bra den presterar. Har kört några tester och blev lite förvånad över temperaturerna jag fick under testets gång. Temperaturen kunde visa ca. 50 grader och sedan utan någon "mjuk övergång" direkt hoppa upp till ca. 66-70 grader (maximalt blev det 72 grader). Sedan kunde den också direkt gå ner till ca. 50 grader igen utan något hopp emellan. Är det normalt att det blir sådana extrema hopp? Kan det vara så att sensorerna visar lite felaktiga siffror? Bör jag oroa mig över dessa temperaturer?

Specs:
CPU: Intel i5-4670K @ stock (3.4 GHz)
Kylare: Noctua NH-U12S
Kylpasta: Arctic MX-4
Moderkort: GA-Z87X-UD3H
Stresstest: IntelBurn Test V2
Temperaturövervakningsprogram: Real Temp

Tack för era svar!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD3H | CPU: Intel i5-4670K | CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance 16 GB 2x8GB | Grafikkort: Asus GTX 760 DCII OC | PSU: Antec HCG-620M
SSD: Samsung 840 250 GB | Lagring: WD Caviar Black 1 TB | Chassi: Antec P182 Special Edition

Permalänk
Medlem

Antagligen är det mjukvaran du övervakar med som är lite skum, ibland kan det vara lite kompatibilitets besvär mellan moderkort och mjukvaran. Så rekommenderar att du testar mer än bara Real Temp, kanske HW Monitor m.m.

I övrigt är 72 gradering ingen temperatur att oroa sig för. Den kan gärna vara lite lägre men du har inte skrivit vilken RPM du snurrar din kylare på. Så skulle säga att max tempen är fullt normal.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Antagligen är det mjukvaran du övervakar med som är lite skum, ibland kan det vara lite kompatibilitets besvär mellan moderkort och mjukvaran. Så rekommenderar att du testar mer än bara Real Temp, kanske HW Monitor m.m.

I övrigt är 72 gradering ingen temperatur att oroa sig för. Den kan gärna vara lite lägre men du har inte skrivit vilken RPM du snurrar din kylare på. Så skulle säga att max tempen är fullt normal.

Hej, tack för ditt svar.

Provade med HW Monitor också och får liknande hopp från 50-53 upp till 66-70 grader med en gång. Fläktens RPM går vid runt 50 grader på 900 RPM och när den ligger vid runt 66 grader så går fläkten på 1200 RPM.

Provade tidigare idag att justera fläktens PWM-värde i BIOS men ser ingen skillnad i RPM. Finns det andra sätt som man kan justera fläktens hastighet på?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD3H | CPU: Intel i5-4670K | CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance 16 GB 2x8GB | Grafikkort: Asus GTX 760 DCII OC | PSU: Antec HCG-620M
SSD: Samsung 840 250 GB | Lagring: WD Caviar Black 1 TB | Chassi: Antec P182 Special Edition

Permalänk
Medlem

Testa med Intel Power Gadget, låter dig även se frekvens på CPU och iGPU samt strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Hoppet upp är fullt naturligt skulle jag påstå, effektökningen är så gott som momentan. Ned kan man tycka borde ta längre tid då kylaren är något av en värme buffert. Men värme transporteras inte direkt långsamt i en kylare så...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Tack för era svar. Vid vilka temperaturer bör man oroa sig? Har för mig att jag läst någon gång att Haswell-CPU:er blir väldigt varma och inte är bra på att leta bort värmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD3H | CPU: Intel i5-4670K | CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance 16 GB 2x8GB | Grafikkort: Asus GTX 760 DCII OC | PSU: Antec HCG-620M
SSD: Samsung 840 250 GB | Lagring: WD Caviar Black 1 TB | Chassi: Antec P182 Special Edition

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CptSeasick:

Tack för era svar. Vid vilka temperaturer bör man oroa sig? Har för mig att jag läst någon gång att Haswell-CPU:er blir väldigt varma och inte är bra på att leta bort värmen.

De Stänger av sig vid 130°C.
Throttlar vid 105°C.
Håll dig under 90°C vid burn test så är du mer eller mindre helt säker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin