Permalänk
Inaktiv

Powerline?

Någon som kan förklara hur detta fungerar och vem man ska ta kontakt med för att få tillgång till internet genom elutagget?
Kommer aldrig få tillgång till fiber så får lika gärna hitta andra alternativ till ADSL+ som jag har haft i 15+ år nu vilket gör mig oerhört förbannad just nu.

är Powerline något att ha om man spelar mycket online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

Någon som kan förklara hur detta fungerar och vem man ska ta kontakt med för att få tillgång till internet genom elutagget?
Kommer aldrig få tillgång till fiber så får lika gärna hitta andra alternativ till ADSL+ som jag har haft i 15+ år nu vilket gör mig oerhört förbannad just nu.

är Powerline något att ha om man spelar mycket online?

Powerline/homeplug är för internt nätverk och inte uppkoppling (WAN).
Har inte sett någon som kör det.

T.ex. är det för att få nätverk i annat rum utan att dra sladd och slippa trådlöst.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Powerline, hört att alla ska använda samma sak så det ska inte spela någon roll vilken du köper.
Det fungerar bra när det väl fungerar, det är vissa saker som är lite luriga. Alla vill gärna sitta på samma fas, för mig så om tvättmaskinen är på eller kaffekokaren kan internet tappas i ca 1-2min.
Skulle ändas rekommenderas om trådat är omöjligt.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Sitter själv med powerline och det fungerar utan problem även om de sitter på olika faser. Tappade ingen ping (förvånande) eller hastighet jämfört med kabel. (80-tals villa)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Jag använder mig av Powerline, hört att alla ska använda samma sak så det ska inte spela någon roll vilken du köper.
Det fungerar bra när det väl fungerar, det är vissa saker som är lite luriga. Alla vill gärna sitta på samma fas, för mig så om tvättmaskinen är på eller kaffekokaren kan internet tappas i ca 1-2min.
Skulle ändas rekommenderas om trådat är omöjligt.

Skrivet av LPG:

Sitter själv med powerline och det fungerar utan problem även om de sitter på olika faser. Tappade ingen ping (förvånande) eller hastighet jämfört med kabel. (80-tals villa)

Tråden handlar om att få uppkoppling via powerline, inte internt nätverk, eller har jag missförstått det?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om du tänker wan över elnätet och inte lan som är det som finns tillgängligt idag.
Så är det under utveckling, men skulle inte hoppas på något på en 10-15 år i alla fall. De har visserligen lyckats komma upp i rätt bra hastigheter, men det är mycket problem kvar som behöver åtgärdas.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Tråden handlar om att få uppkoppling via powerline, inte internt nätverk, eller har jag missförstått det?

powerline är alltså till för att distribuera uppkoppling till andra platser i huset dit du ogärna vill dra en nätverkskabel.
Tänk från hallen genom hela köket genom XXX och sen fram till datorstationen, då kan du köra genom elnätet istället.
Du får alltså inte själva uppkopplingen genom eluttagen utan du "skickar in och tar ut" det ur eluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

powerline är alltså till för att distribuera uppkoppling till andra platser i huset dit du ogärna vill dra en nätverkskabel.
Tänk från hallen genom hela köket genom XXX och sen fram till datorstationen, då kan du köra genom elnätet istället.
Du får alltså inte själva uppkopplingen genom eluttagen utan du "skickar in och tar ut" det ur eluttag.

Det vet jag redan och ville bara påpeka för de andra att de inte är inne på rätt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

haha aj fan, trodde powerline var något man kunde få tillgång till internet med.

Permalänk
Medlem

Dom provkörde internet uppkoppling via elnätet i lund eller malmö minns ej vilken el leverantör för några år sen och det projektet las ner på grund av låga hastigheter och att det precis som adsl var avståndskänsligt och hade problem med störningar på grund av gammal utrustning och elskåp och allt som sitter mellan elstation i princip så påminner problemen om samma fel som många powerline nätverk lider av fast värre dålig prestanda om inte elnätet är nydraget och allt körs på samma fas och att annan elutrustning gav lätt störningar och svårigheterna att få en bra signal igenom proppskåpet osv så om du är missnöjd med ditt adsl så skulle du troligen inte bli mer nöjd med internet via elnätet tyvärr bara att bita i det sura äpplet och försöka byta levrantör av adsl eller försöka ta reda på varför ditt nuvarande fungerar så dåligt.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro