Permalänk
Medlem

Problem med mina RAM-minnen

Hej, byggde ihop en ny dator igår som består av
Asus z97-ar
Intel 4690K
HyperX 16gb 2400mhz

Allt funkar fint, inga konstighete förutom att enbart 2,6 utav 16gb ram kan användas enligt Windows.
Har kollat bios där ligger både mhz och volt på rätt värden, vad kan det vara för något?

Kan Windows 32 eller 64bit påverka?

Permalänk
Medlem

32 bit har en maxgräns på 3 eller om det är 4gb så du måste köra 64bit om du skall komma åt allt minne.

Permalänk
Hjälpsam

Ja, du behöver köra 64bit Windows för att nyttja hela mängden minne.

Lite förenklat, binärkod är ettor och nollor och 32bit kan hantera upp till 2^32 olika värden eller minnesadresser dvs 4,294,967,295. En hel del addresser går åt till att hålla koll på dv olika enheter på moderkortet och i systemet, USB har sina egna adresser, grafikkortet, nätverkskortet etc etc. Alla de adresser som blir över kan användas till minnet, och i ditt fall ca 2,600,000,000 ettor och nollor får plats.

Med 2^64 så finns det utrymme för bra mycket mer minne

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Aah tänkte nästan att de va de..
Någon som vet var man kan hämta Windows 8 64bit (jag äger nyckel)
Jag har bara Windows 7 på skiva med 32bit då den 64bit disken är borta så fick aldrig välja vilket jag ville köra 8an på :S

Har letat runt på Microsoft sidor men hittar ingenting

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Skrivet av lorrden:

Aah tänkte nästan att de va de..
Någon som vet var man kan hämta Windows 8 64bit (jag äger nyckel)
Jag har bara Windows 7 på skiva med 32bit då den 64bit disken är borta så fick aldrig välja vilket jag ville köra 8an på :S

Har letat runt på Microsoft sidor men hittar ingenting

Kan detta vara till hjälp? http://www.howtogeek.com/186775/how-to-download-windows-7-8-a...

Permalänk
Medlem

Tack allihop för förslagen lyckades få tag i en dvd så förhoppningsvis kan jag lösa detta när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Åh va trött jag blir.. Jag tror microsoft är helt hjärndöda.
"Din nyckel kan endast användas vid uppgradering och inte vid ren installation av Windows 8".. -.-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorrden:

Åh va trött jag blir.. Jag tror microsoft är helt hjärndöda.
"Din nyckel kan endast användas vid uppgradering och inte vid ren installation av Windows 8".. -.-'

Du kan testa om detta fungerar för dig http://lifehacker.com/5984278/how-to-do-a-clean-install-of-wi...

Visa signatur

janee