Permalänk

Räcker min CPU för streaming?

Tjena! Nu är det så att jag kanske ska köpa en "Avermedia Live Gamer Portabel" av en polare för att streama med. Men jag har inte den bästa CPU. Jag har nämligen
intel(r) core(tm) i3 cpu 540 @ 3.07ghz.
Någon som vet om detta möjligtvis skulle kunna funka? Eller måste jag uppgradera mig? Vad rekomenderar ni då?
Tack!

Rubrik förtydligad.
Permalänk
Medlem

för och främst, med vilka inställningar ska du streama?

Visa signatur

<3

Permalänk
Skrivet av Cappe97:

för och främst, med vilka inställningar ska du streama?

inte överdrivet bra, 480-720p möjligtvis?

Permalänk
Medlem

Hur snabb uppkoppling har du?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Hur snabb uppkoppling har du?

Kan stream tex Hearthstone utan lagg så internet är nog inget problem, om jag inte mins fel har jag runt 25/6?

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen att fungera bra.
Har du en sämre CPU kan du lägga mer kraft på din uppkoppling genom att höja din bitrate.
Fördelen med en snabb CPU är att du kan lägga mer kodning lokalt och behålla samma kvalitet med lägre bitrate

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kommer förmodligen att fungera bra.
Har du en sämre CPU kan du lägga mer kraft på din uppkoppling genom att höja din bitrate.
Fördelen med en snabb CPU är att du kan lägga mer kodning lokalt och behålla samma kvalitet med lägre bitrate

Va bra! Tack så mycket

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Callemedc:

Va bra! Tack så mycket

Med en Avermedia Capture card så belastas inte processorn över huvudtaget (mer eller mindre). Det är ett av syftena med ett capture card. Det sitter en dedikerad h.264-encoder som sköter bearbetningen och således behöver inte CPU gå in och arbeta mer än att flytta skiten till servern man stream:ar till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin