Gigabyte-X58A-UD3R problem med ljudet!!!

Permalänk
Medlem

Gigabyte-X58A-UD3R problem med ljudet!!!

Har ett irriterande problem med mitt moderkorts ljud. Jag körde det interna ljudkortet och ljudet strular ofta. När som helst kan ljudet börja gå i slowmotion, knastra eller hacka. Det sker i filmer, i spel och när jag lyssnar på musik. Jag drog ner nya drivrutiner men inget blev bättre.

Då köpte jag ett extern ljudkort, ett Soundblaster X-FI. Kopplade in det i en av usb-portarna och installerade de drivers som fanns. Ingen skillnad alls. Förutom att jag nu var annan timma eller så måste dra ut usbkabeln. Först då kommer ljudet tillbaka. Det laggar, hackar och strular.

Är det moderkortet som har ett helvete med att hålla reda på ljudet? Någon mer som har samma problem med just Gigabyte-X58A-UD3R v2?
Har ingen lust att köpa ett tredje ljudkort och sen inte märka nån skillnad...

Please help

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Låter spontant som det inte är mobot då samma sker om du kör usb ljudkort.
USB kretsen och ljudkortskretsen bör väl vara åtskillda? Vet inte exakt hur ljudsignalen går i en dator.

Har du provat helt inaktivera onboard ljudet i biosen? bara så det inte på ngt sätt skulle störa att det är aktiverat och orsaka samma problem fast du kör med usb ljud?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag meckade med det rejält för några månader sedan. Jag ska kolla in om mitt BIOS är som det ska igen och sedan kolla lite om det finns några nya drivrutiner...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

De inte Windows 8 maintnace som går igång och tar massa CPU kraft? Lider av liknande problem.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2