Förtjänar jag en ny iPad istället?

Permalänk

Förtjänar jag en ny iPad istället?

I fredags köpte jag en iPad Mini Retina. Direkt märkte jag att något var fel med batteritiden. Jag köpte den på Elgiganten och de är ju inte kända för att vara snabba på reperationer. Det känns fel att jag ska behöva vänta en månad bara för att de inte kan sälja mig en ordentlig produkt. När jag lämnar in den i helgen, vad ska jag säga? Vill få ut en ny iPad direkt, eftersom det var fel på produkten från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

I fredags köpte jag en iPad Mini Retina. Direkt märkte jag att något var fel med batteritiden. Jag köpte den på Elgiganten och de är ju inte kända för att vara snabba på reperationer. Det känns fel att jag ska behöva vänta en månad bara för att de inte kan sälja mig en ordentlig produkt. När jag lämnar in den i helgen, vad ska jag säga? Vill få ut en ny iPad direkt, eftersom det var fel på produkten från början.

utnyttja ångerrätten istället och sen gå in 5min efte r o köpa en ny? XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Köpte du den på distans eller i butik?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

14 dagar DOA.
Så länge den är komplett (föpackning och tillbehör), i nyskick och felet kan återskapas av/hos dom bör dom absolut inte neka en ny.

Permalänk
Medlem

Finns ingen DOA på Apple.

Jag rekommenderar att du utnyttjar öppet köp och sedan köper om den.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Eftersom Elgiganten har 30 dagars öppet köp är det ju bara att lämna tillbaka den och köpa en ny, likadan. Problemet löst!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Du har ju förlängt öppet köp hos Elgiganten just nu. Den är ju annars väl tilltagen i vanliga fall med (30 dagar).
Jag har aldrig haft problem med att lämna tillbaka använda produkter.
Om du lämnar tillbaka i butik så kan de sätta tillbaka pengarna på kortet vilket tar någon vardag men du kan också få det på presentkort så att du direkt kan gå in och köpa en ny utan att behöva vänta på pengarna.

Permalänk
Skrivet av Solding:

utnyttja ångerrätten istället och sen gå in 5min efte r o köpa en ny? XD

Det står på deras hemsida att ångerrätten inte gäller för mobiltelefoner med brutet emballage, men detta räknas väl inte som en mobil? Jag menar det är ju inte det men jag vet inte hur de tänker. Detta är väl det bästa alternativet om det går Jag köpte den med 10% så de pengarna får man ju inte tillbaka men samtidigt blir det bara 250 kr.

Permalänk
Medlem

Apple är annars snabba med returer. Jag hade en mini som bara dog. Fraktfirma kom och hämtade den. Jag hade en ny i handen samma vecka.

Permalänk
Skrivet av blojmonster:

14 dagar DOA.
Så länge den är komplett (föpackning och tillbehör), i nyskick och felet kan återskapas av/hos dom bör dom absolut inte neka en ny.

Skrivet av 2000+:

Finns ingen DOA på Apple.

Jag rekommenderar att du utnyttjar öppet köp och sedan köper om den.

Vad betyder DOA?

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Köpte du den på distans eller i butik?

Butik

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Apple är annars snabba med returer. Jag hade en mini som bara dog. Fraktfirma kom och hämtade den. Jag hade en ny i handen samma vecka.

Min syster lämnade in sin iPad på lagning, tog en månad hos Elgiganten. Vart köpte du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Vad betyder DOA?

Dead on arrival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Det står på deras hemsida att ångerrätten inte gäller för mobiltelefoner med brutet emballage, men detta räknas väl inte som en mobil? Jag menar det är ju inte det men jag vet inte hur de tänker. Detta är väl det bästa alternativet om det går Jag köpte den med 10% så de pengarna får man ju inte tillbaka men samtidigt blir det bara 250 kr.

"Öppet köp
Elgiganten lämnar öppet köp i 30 dagar. Villkoren gäller utöver ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du varmt välkommen att lämna tillbaka den i närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Har du använt produkten ska den återlämnas komplett och oskadd och enda undantaget från öppet köp är produkter köpta med abonnemang. För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med dig kvittot!"

Surfplatta är inte en mobil. Så bara att lämna tillbaka!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

DOA

Skrivet av Hannes1234:

Vad betyder DOA?

DOA, betyder Dead On Arrival.

Alltså att produkten var felande när du packade upp den, (Dvs, om du köper en telefon, den startar och skärmen är helt paj. = DOA.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Finns ingen DOA på Apple.

Jag rekommenderar att du utnyttjar öppet köp och sedan köper om den.

Jag kan nästan garantera att giganten inte köper sina Apple-prylar direkt av Apple, utan via en distributör. Typ TechData eller Ingram Micro. Och med dom leverantörerna har man DOA avtal.

Öppet köp kan dom ju faktiskt slingra ur sig, och neka. Det är ju trots allt inget dom måste tillämpa. Framför allt inte om varan är defekt. Min erfarenhet är att dom verkligen försöker att inte vara så tillmötesgående på den fronten.

Edit. Jag har fått lära mig att DOA är Defect on Arrival. Eftersom "Dead" menar på att produkten i fråga är helt död.

Permalänk
Medlem

De kommer inte alls försöka att neka dig ett byte om det är fel på den. Eftersom du annars har öppet köp (vilket givetvis gäller även om varan skulle vara felaktig) så finns det ju ingen poäng i att neka dig att byta den då du annars bara lämnar tillbaka den.

Det är bättre att du säger att det är fel på den så att de får chans att åtgärda felet på den innan den säljs igen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Tack för hjälpen, jag åker till Elgiganten så fort som möjligt då. Jag återkommer med besked här i tråden om någon skulle vilja veta hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

utnyttja ångerrätten istället och sen gå in 5min efte r o köpa en ny? XD

Så att de lägger upp dem i hyllan och så kommer nästa stackare och köper den defekta produkten?

Nej, det är inte ok, bättre att gå via rätta kanaler.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Min syster lämnade in sin iPad på lagning, tog en månad hos Elgiganten. Vart köpte du den?

Det spelar ingen roll (tror att det var Dustin?). Jag lämnar sällan till butikerna utan går istället direkt via tillverkaren och nyttjar deras garantier. På så sätt så slipper man en mellanhand som kan ta tid på sig. Jag felanmälde alltså direkt hos Apple.

Permalänk

Felgiganten är duktiga på att lägga returnerade varor på hyllorna igen, dom hoppas på att någon mindre kunnig köper den till slut.
När dom hade sin PC shity så sålde dom OEM diskar som retail, garanti ärenden sket sig totalt hos tillverkaren.
Har två 2.5" Samsung diskar som jag kollade hos Samsung och blev nekad då dom är OEM.
En HP iPAQ som köptes "ny" var visst beg, inte ens återställd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

Jag kan nästan garantera att giganten inte köper sina Apple-prylar direkt av Apple, utan via en distributör. Typ TechData eller Ingram Micro. Och med dom leverantörerna har man DOA avtal.

Öppet köp kan dom ju faktiskt slingra ur sig, och neka. Det är ju trots allt inget dom måste tillämpa. Framför allt inte om varan är defekt. Min erfarenhet är att dom verkligen försöker att inte vara så tillmötesgående på den fronten.

Edit. Jag har fått lära mig att DOA är Defect on Arrival. Eftersom "Dead" menar på att produkten i fråga är helt död.

Dead on arrival heter det.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Det spelar ingen roll (tror att det var Dustin?). Jag lämnar sällan till butikerna utan går istället direkt via tillverkaren och nyttjar deras garantier. På så sätt så slipper man en mellanhand som kan ta tid på sig. Jag felanmälde alltså direkt hos Apple.

Vart går du då då? Ända Apple Store i Sverige är väl Täby? Går det lika bra att ta den till mTorget osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Vart går du då då? Ända Apple Store i Sverige är väl Täby? Går det lika bra att ta den till mTorget osv?

Ingenstans. Om du läser det jag skrev en gång till så skrev jag att det var en budfirma som kom och hämtade den. Behövde inte åka någonstans.

Kika här: https://getsupport.apple.com/ProductSelector.action