Permalänk
Medlem

Överklockning: frågor från en newb!

Hej,

Har kollat runt lite på nätet, läst en del guider här på forumet och spanat in några videos för grundläggande överklockning av CPU. Men jag har fortfarande en del frågor om funktioner jag ännu inte förstår mig på. Den processor jag planerat att överklocka är den jag för nuvarande har i mitt system en Intel 4690K tillsammans med ett Asus Z97i-plus moderkort och en Corsair H100i kylare. Har aldrig tidigare överklockat en processor så det ska bli spännande att se resultatet.

Självklart finns det inte bara en väg att gå när man ska överklocka utan man kan gå tillväga på flera olika sätt beroende på hur man föredrar att göra det. Åtminstone enligt den uppfattning jag själv skaffat mig. Personligen har jag tänkt börja med att ställa in min Core voltage till 1.2V och sedan successivt öka min CPU ratio från 3.5Ghz och uppåt.

Grunderna:
- Börja med att ställa in Core voltage på "Manual mode" och lås den till 1.2V
- Ställ in CPU ratio på "Sync all cores" och öka med 1 rating, starta Windows och kör Prime95 i 5min.
- Fortsätt öka CPU ratio steg för steg och kör Prime95 tills dess att systemet krashar (bluescreen visar sig).
- När jag slutligen når en stabil klockning på 4.5Ghz (beror såklart på vilken frekvens processorn klarar av, ingen processor är den ena lik), stanna där och minska Core voltage tills dess att systemet krashar igen för att systemet ska bli så strömsnålt som möjligt på den frekvens jag föredrar att stanna på.
- Alternativt ökar jag Core voltage över 1.2V och fortsätter överklocka min processor tills dess att värme eller Core voltage sätter stop. 1.37-1.5V är värden man bör vara försiktig på med risk för att steka processorn. (även här beror det helt och hållet på vad den individuella processorn klarar av)
- slutligen kör Prime95 i 6-12 timmar för att försäkra en stabil klockning.

Någonting jag missförstått så här långt? Tar gärna emot synpunkter.

Nu till övriga funktioner som jag ännu inte har 100% koll på:

Adaptive Mode: Eftersom jag har ett Asus moderkort blev jag rekommenderad att använda "Adaptive mode" istället för "Manual/Off set-mode" när själva överklockningen är klar. Adaptive mode bör inte använda det medans jag kör Prime95 eftersom programmet ibland kan skicka ström "toppar" till processorn och skada den(?). När processorn inte använder full kraft kommer min Core voltage gå ner och anpassa sig till den Ghz processorn använder istället för att konstant pumpa in 1.2V.

Individuell ratio för varje kärna: Har förstått att det här är en lite mer avancerad typ av överklockning där man kalibrerar Ghz för varje specifik kärna i processorn. Vilket gör att överklockningen blir mer effektiv när processorn endast utnyttjar 1, 2 eller 3 kärnor osv. Har lite svårt att hitta funktionerna och hur man går tillväga med detta.

CPU cache ratio: Processorns egna "RAM" (rätta mig om jag har fel här) ett extremt snabbt arbetsminne som hjälper processorn hämta information från huvudminnet. Har ingen aning vilka värden CPU cache brukar ligga på, vilka max/min värden man bör undvika eller hur man riktigt ska göra över att överklocka denna funktion. Däremot vet jag att CPU cache helst ska ligga 200-300 Mhz under din CPU ratio för att ytterligare göra din överklockning mer effektiv.

Blev lite längre än vad jag hade planerat, haha! Vet inte om jag gör hela processen mer komplicerad än vad det egentligen ska vara Är hursomhelst tacksam för svar, försöker nämligen lära mig så mycket som möjligt om överklockning!

Fromis

Permalänk
Medlem

Du verkar ha allt under kontroll. Börja dock inte lägga multiplier på ett steg över bas (35?). Lägger du 1.2 volt direkt så tryck på 42 multiplier samtidigt medan du ändå är igång.
Det där med individuell klock för kärnor är mycket pill. Du måste höja multiplikatorn för varje kärna, stresstesta, och se vilken kärna som inte orkar. Har du tid, så kör hårt, annars är det inte så viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Du verkar ha allt under kontroll. Börja dock inte lägga multiplier på ett steg över bas (35?). Lägger du 1.2 volt direkt så tryck på 42 multiplier samtidigt medan du ändå är igång.
Det där med individuell klock för kärnor är mycket pill. Du måste höja multiplikatorn för varje kärna, stresstesta, och se vilken kärna som inte orkar. Har du tid, så kör hårt, annars är det inte så viktigt.

ah ok, tack för tipset!

Vad heter funktionen i bios som gör att man kan stänga av x antal kärnor och enbart testat tex. 2 st i Prime95?

Vilket Torture test ska man förresten helst använda sig av i Prime när man stress testar? Blend eller In-place large FFTs?

Permalänk
Skrivet av fromis:

ah ok, tack för tipset!

Vad heter funktionen i bios som gör att man kan stänga av x antal kärnor och enbart testat tex. 2 st i Prime95?

Vilket Torture test ska man förresten helst använda sig av i Prime när man stress testar? Blend eller In-place large FFTs?

Prime är inte rekommenderat, är inte uppdaterat för nyare processorerna. Du kan köra t.ex. Aida64 eller intel xtu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RealBench från Asus är väldigt bra. Kör deras benchmark några gånger så märker du fort om överklockningen är stabil, samtidigt som du kommer att se hur mycket snabbare ditt system blir.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

RealBench från Asus är väldigt bra. Kör deras benchmark några gånger så märker du fort om överklockningen är stabil, samtidigt som du kommer att se hur mycket snabbare ditt system blir.

Skrivet av BigWaterSplash:

Prime är inte rekommenderat, är inte uppdaterat för nyare processorerna. Du kan köra t.ex. Aida64 eller intel xtu.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, får ta och testa någonting annat att stresstesta överklockningen med. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Hej,

Grunderna:
- Alternativt ökar jag Core voltage över 1.2V och fortsätter överklocka min processor tills dess att värme eller Core voltage sätter stop. 1.37-1.5V är värden man bör vara försiktig på med risk för att steka processorn. (även här beror det helt och hållet på vad den individuella processorn klarar av)

1,5V använder jag själv tex bara för benchmarks över 5GHz och då enbart för ett par timmar, och då med en vatten temperatur på 2-3 grader i min kylare. Dvs, 1,5 är livsfarligt för din CPU. Har du en AIO kylare så skulle jag akta mig för att vara norr om 1.35-1.37 för en 24/7 klock

Adaptive Mode:

Adaptiv är precis som du skrev, ett alternativ för att få CPUn att ta med sig spänningen ner när den inte behövs. Det ställer du in när du har hittat en stabil klock. Tänk på att du plussar på standard spänningen. Dvs klarar din cpu 4.2 på 1.2, och har 1.1V i standard så ska du lägga till 0.1 i inställningarna.

Individuell ratio för varje kärna:

Det är som någon annan nämnde så är det lite tidskrävande, men hittar du bra inställningar så kan det löna sig. Jag spelar väldigt mycket Arma 2/3, som drar nytta av 1-2 kärnor. Ju mer hastighet, desto bättre flyter spelet. Tex så är min 4770k stabil i 4,7 men med rätt hög spänning. Kör jag inviduell ratio, 47, 46, 45, 44 så kan jag köra på en mycket lägre volt för just 4,7.

CPU cache ratio:

Tumregeln i nästan alla guider är 200-300mhz under turbofrekvensen vad jag har förstått.

Skrivet av ProHitZ:

Prime är inte rekommenderat, är inte uppdaterat för nyare processorerna. Du kan köra t.ex. Aida64 eller intel xtu.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, skulle väl säga sanning med modifikation. Snarare så är Prime uppdaterat, och använder AVX och AVX2 funktioner som väldigt få program gör idag. Där av skjuter temperaturerna ofta i höjd eftersom AVX/AVX2 förser cpun med mer spänning.

Asus Realbench, och OCCT skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Nja, skulle väl säga sanning med modifikation. Snarare så är Prime uppdaterat, och använder AVX och AVX2 funktioner som väldigt få program gör idag. Där av skjuter temperaturerna ofta i höjd eftersom AVX/AVX2 förser cpun med mer spänning.

Asus Realbench, och OCCT skulle jag rekommendera.

Ok, tack! Kommer nog sluta med att jag kör en kombination av både prime och realbench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Ok, tack! Kommer nog sluta med att jag kör en kombination av både prime och realbench.

Jag skulle rekommendera OCCT och realbench istället. Som sagt, avx/avx2 funktioner gör bara din processor onödigt varm och voltspikarna kan vara höga.

När jag testade 1.32vcore för 4,7ghz så var min över 1,4 vcore.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Har stresstestat min CPU med Asus realbench lite grann och den verkar vara helt ok. Är långt ifrån klar och har fortfarande en del tester som måste köras. Hursomhelst klarade min CPU av 4.7 Ghz på 1.285v vid ungefär 65-70 grader men jag tror jag kommer hålla mig på 4.6 Ghz för en 24/7 överklockning.