Hjälp! Mystiskt problem med GTX 980

Permalänk
Medlem

Hjälp! Mystiskt problem med GTX 980

Hej på er,

Köpte mig ett Asus GTX 980 Strix på Dreamhack och till igår har det fungerat som en dröm. Igår kväll när jag spelade märkte jag att jag plötsligt hade ganska dålig FPS. Har testat olika program som Farcry 4, Alien vs Predator Benchmark, CS:GO, Heroes of the Storm osv. I CS:GO droppar jag ibland en bra bit under 100 FPS, vilket inte bör vara möjligt med ett GTX 980.

Nu till det kluriga. I benchmarks får jag EXAKT samma poäng som ett fullt fungerande kort skall få. Var förbi Webhallen där de testade kortet i sin rigg och fick samma poäng i Unigine Valley som Sweclockers fick i sitt test. Trots detta får jag sämre FPS i spel än vad jag fick i början dagen jag köpte kortet. Stoppar jag i mitt gamla GTX 670 så får jag bättre FPS i CS än vad jag får med det nya GTX 980 kortet.

Jag har avinstallerat alla drivrutiner och installerat allt på nytt via felsäkert läge med GeForce Experience.

Tips & Tankar?
Väldigt tacksam för snabba svar!

Mvh
/William

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem

Spelar du med lagg eller liknande eller håller du dig alltid över 60fps? Jag menar, om du alltid håller dig över 60 fps i alla spel verkar det inte vara några problem. Om du har benchmarkat det och det visar rätt resultat, då gissar jag väl att det är det som gäller. Om du laggar på spelen har jag ingen aning vad som är fel. Nu kanske det bara är ett fel när kortet visar fps (vad vet jag?), men så länge det klarar alla spel du spelar verkar det bra.