Bästa grafikkort under 2000?

Permalänk
Medlem

Bästa grafikkort under 2000?

Jag böhöver råd till det nästa grafikkortet under 2000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du nu, samt övriga komponenter? Vad ska du spela samt i vilken upplösning?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Vad har du nu, samt övriga komponenter? Vad ska du spela samt i vilken upplösning?

Just nu har jag en laptop. Jag spelar the forest och många souce spel men när jag bygger ihop en dator ska jag köpa mer krävande spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle jag haft din budget så skulle jag köra på ett Asus GeForce GTX 760 DirectCU II OC
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2021621

Men Radeon R9 280 har kanske lite bättre prestanda och är lite billigare.
Tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553544

Jag gillar Nvidia så jag skulle köra på GTX 760 framför Radeon, men alla tycker olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazardous:

Skulle jag haft din budget så skulle jag köra på ett Asus GeForce GTX 760 DirectCU II OC
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2021621

Men Radeon R9 280 har kanske lite bättre prestanda och är lite billigare.
Tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553544

Jag gillar Nvidia så jag skulle köra på GTX 760 framför Radeon, men alla tycker olika

Gillar också Nvidia men hade utan tvekan tagit ett 280 (OM) han ska överklocka, om han inte ska det så hade jag tagit ett GTX 760. Man kan få fin prestanda på 280 om man klockar det och då behövs 1GB extra VRAM.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av alalix:

Jag böhöver råd till det nästa grafikkortet under 2000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Holder med MyRus. Det er veldig vanskelig å gi forslag uten å vite hvilken oppløsning du planlegger å spille på. Dette er viktig å vite ettersom mengden VRAM fått alt mere vekt i de nyeste spillene, særlig når en vil kjøre høy oppløste texturer (og visse typer av AA) der må bearbeides i VRAM.

Du burde kanskje vente å se på hvilket nivå GTX 960 vil legge seg når den vil komme ut på markedet? I dag ligger jo GTX 970 presis rundt 3000 kr (særlig nå ved den her tiden på året med kampanjer og tilbud) og GTX 760 ligger ved ca 2000 kr. GTX 760 har normalt sett kun 2GB VRAM (det eksisterer også versjoner med 4GB VRAM, men da er priset snart oppe ved et sterkere kort enn det GPU:n til GTX 760 kan prestere).

Permalänk

Men du kanske har tur och kan hitta ett bättre kort nu när många har julerbjudande varje dag samt Sweclockers julkalender.

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst då? Msi eller asus? Om jag köper en 760

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För max 1200kr får du ett grafikkort som presterar ~samma som ett 770 (dvs. ett 680) här på marknaden, om du är villig att köpa begagnat. Använder ett själv i reservburken och det klarar förvånansvärt mycket, på 1080p dvs. nackdelen är dock densamma som med 760/770, endast 2gb vram. Inget som hindrar mig i dagsläget från att spela CS:GO eller Wow:WoL på höga inställningar - och då har jag en gammal cpu samt endast 6gb ram

Vill du ändå upp i 2000kr och fortfarande är villig att gå begagnat så kan du med lite tur få tag på ett 780 alternativt 290.

Föredrar du dock känslan av att dra av plasten ifrån kartongen själv så rekommenderar jag, lixom alla andra, ett 760 eller ett 280.

Asus DirectCuII eller MSI TwinFrozr är hugget som stucket enligt egen erfarenhet, båda är bra - reviews kan säkert visa någon procents skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

För max 1200kr får du ett grafikkort som presterar ~samma som ett 770 (dvs. ett 680) här på marknaden, om du är villig att köpa begagnat. Använder ett själv i reservburken och det klarar förvånansvärt mycket, på 1080p dvs. nackdelen är dock densamma som med 760/770, endast 2gb vram. Inget som hindrar mig i dagsläget från att spela CS:GO eller Wow:WoL på höga inställningar - och då har jag en gammal cpu samt endast 6gb ram

Vill du ändå upp i 2000kr och fortfarande är villig att gå begagnat så kan du med lite tur få tag på ett 780 alternativt 290.

Föredrar du dock känslan av att dra av plasten ifrån kartongen själv så rekommenderar jag, lixom alla andra, ett 760 eller ett 280.

Asus DirectCuII eller MSI TwinFrozr är hugget som stucket enligt egen erfarenhet, båda är bra - reviews kan säkert visa någon procents skillnad.

Tror du man kan spela the forest på ultra grafikins? Om fu vet vad the forest är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mellan 760 och 280 hade jag tagit ett 280. Det är snabbare än 760.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

http://www.pixmania.se/grafikkort/vtx3d-r9-280-x-edition-3-gb... , ett 280x för ca 1500 om du vill köpa ett udda märke från en udda butik
Oops endast ett 280, x-edition, lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av alalix:

Tror du man kan spela the forest på ultra grafikins? Om fu vet vad the forest är

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett vilket av grafikkorten här du väljer så ska det nog bannimej gå, dom rekomenderar ett 560 och du är långt över det med dit tilltänkta grafikkort!

Permalänk
Avstängd

280x är bästa köp under 2000kr.
Krossar 760.

Permalänk
Medlem

Stod själv och velade ett tag och det slutade med ett Radeon 280 (Asus, DirectCUII). Är mycket nöjd över prestandan och kylaren är tyst

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Vänta till mellandagarna så dyker det säkert upp ett 770 för 1990:- igen. Hänt ett par gånger nyligen på t.ex Netonnet.
Eller så kanske ett R9 290 Tri-x dyker upp för 2290:-, också hänt nu nyligen.