Skyhöga temperaturer med 4790k och H100i

Permalänk
Medlem

Skyhöga temperaturer med 4790k och H100i

Ok, så byggde i veckan en ny maskin, se signaturen för specs. Problemet är att temperaturerna är galet höga!

När jag först insåg att de var för höga böjade jag forska lite, och en sak som jag hittade var att backplaten för H100i-pumpen sitter för löst på vissa moderkort, så det inte blir tillräckligt med tryck över processorn när man drar åt skruvarna, vilket jag dessutom tyckte när jag satte ihop den, så jag skruvade isär och satte fyra st gummidistanser mellan moderkortet och backplaten så märktes det direkt att den satt bättre. Dessutom gjorde jag om appliceringen av Arctic Silver 5-pastan.

Nu har jag H100i-fläktarna (har de två som följer med) på Performance Mode, och med Small FFTs i Prime95 så ligger jag på runt 80C! Har slagit av TurboBoost i UEFI, men ändå ligger den på 4.2Ghz i Prime, med en vcore på 1.24v..

Det är något som inte stämmer här..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Lägg handen mot pumpen och känn ifall den vibrerar, men det kanske du redan gjort?
Har du annars möjlighet att prova ett annat moderkort med kylaren?

Permalänk
Inaktiv

Vilken temperatur ligger den på idle?

Den angivna temperaturen stämmer ofta inte med verkligen, dock brukar skillnaden mellan idle temp och max temp stämma ganska bra.
Alltså...
Om det t.ex. står att processorn är 15 grader idle (vilket är fysiskt omöjligt under normala förhållanden) och max är 45 så stämmer oftast temperaturskillnaden 30 grader relativt bra med verkligheten.

Permalänk
Medlem

hur har du kopplat pumpen?

helt klart att pumpen funkar men den kanske inte snurrar max.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Nu är inte jag jätteinsatt, finns de som har bättre koll som gärna får flika in här. Men jag har för mig att man inte ska köra prime95 på 4790K(Devils Canyon/Haswell). De går alldeles för varma.

Så det behöver inte vara fel på kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Lägg handen mot pumpen och känn ifall den vibrerar, men det kanske du redan gjort?
Har du annars möjlighet att prova ett annat moderkort med kylaren?

Med vibrerar menar du om den sitter löst, eller om den ens lever? Men jag har iaf känt på den, och den pumpar.

Skrivet av MrNeikter:

Vilken temperatur ligger den på idle?

Den angivna temperaturen stämmer ofta inte med verkligen, dock brukar skillnaden mellan idle temp och max temp stämma ganska bra.
Alltså...
Om det t.ex. står att processorn är 15 grader idle (vilket är fysiskt omöjligt under normala förhållanden) och max är 45 så stämmer oftast temperaturskillnaden 30 grader relativt bra med verkligheten.

Ca 26-27C, rumstempen är på 22.5C

Skrivet av JonatanR:

hur har du kopplat pumpen?

helt klart att pumpen funkar men den kanske inte snurrar max.

Som man ska enligt instruktionerna - en 3-pinskontakt på moderkortet, som vilket CPU-fläkt som helst, och en SATA-strömkontakt. Enligt Corsiar Link ligger pumpen på typ 2200 RPM.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Vilken temperatur ligger den på idle?

Den angivna temperaturen stämmer ofta inte med verkligen, dock brukar skillnaden mellan idle temp och max temp stämma ganska bra.
Alltså...
Om det t.ex. står att processorn är 15 grader idle (vilket är fysiskt omöjligt under normala förhållanden) och max är 45 så stämmer oftast temperaturskillnaden 30 grader relativt bra med verkligheten.

Det är bara AMD som visar såna konstiga idle temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteEB:

Nu är inte jag jätteinsatt, finns de som har bättre koll som gärna får flika in här. Men jag har för mig att man inte ska köra prime95 på 4790K(Devils Canyon/Haswell). De går alldeles för varma.

Så det behöver inte vara fel på kylaren.

Mycket riktigt, läste precis samma sak. Den versionen jag har använder AVX-instruktioner som får Haswell att gå för varma, ungefär.

Körde 10 rundor Intel BurnIn Test - lite samma sak, 4.2Ghz, 1.24v och en maxtemp på 75C..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Ok, så byggde i veckan en ny maskin, se signaturen för specs. Problemet är att temperaturerna är galet höga!

När jag först insåg att de var för höga böjade jag forska lite, och en sak som jag hittade var att backplaten för H100i-pumpen sitter för löst på vissa moderkort, så det inte blir tillräckligt med tryck över processorn när man drar åt skruvarna, vilket jag dessutom tyckte när jag satte ihop den, så jag skruvade isär och satte fyra st gummidistanser mellan moderkortet och backplaten så märktes det direkt att den satt bättre. Dessutom gjorde jag om appliceringen av Arctic Silver 5-pastan.

Nu har jag H100i-fläktarna (har de två som följer med) på Performance Mode, och med Small FFTs i Prime95 så ligger jag på runt 80C! Har slagit av TurboBoost i UEFI, men ändå ligger den på 4.2Ghz i Prime, med en vcore på 1.24v..

Det är något som inte stämmer här..

Du ska inta använda Prime95 till haswell cpuer. Vet inte exakt vad orsaken är men prime drar upp vcore mycket högre än normalt när det kör vilket ger hög temperaturer. Min gick upp till 100 grader på 2 sekunder när jag körde prime95. I andra test såsom Aida64 och OCCT går den inte högre än 70 grader på 4,5ghz och h100i

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sqd:

Med vibrerar menar du om den sitter löst, eller om den ens lever? Men jag har iaf känt på den, och den pumpar.

Ca 26-27C, rumstempen är på 22.5C

Som man ska enligt instruktionerna - en 3-pinskontakt på moderkortet, som vilket CPU-fläkt som helst, och en SATA-strömkontakt. Enligt Corsiar Link ligger pumpen på typ 2200 RPM.

Fullt normala värden.
Vad får du för vätsketemp (den som heter h100i i corsair link) när procrssorn går upp till 80°C?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fullt normala värden.
Vad får du för vätsketemp (den som heter h100i i corsair link) när procrssorn går upp till 80°C?

Skickades från m.sweclockers.com

31.4C blev toppnoteringen nu när jag 10 rundor BurnIn Test igen..

Tack till dig och alla andra som hjälper till btw! Skönt med snabba och bra svar.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att oavsett om jag sätter fläktarna på Max Speed då de låter som fan, eller på typ Default så de knappt hörs, så får jag fortfarande ca 75C efter 10 pass i BurnIn..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sqd:

31.4C blev toppnoteringen nu när jag 10 rundor BurnIn Test igen..

Tack till dig och alla andra som hjälper till btw! Skönt med snabba och bra svar.

31 låter definitivt för lågt vid så hög cpu temp, kan vara nåt tjall på värmeöverföringen mellan cpu och block.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Det konstiga är att oavsett om jag sätter fläktarna på Max Speed då de låter som fan, eller på typ Default så de knappt hörs, så får jag fortfarande ca 75C efter 10 pass i BurnIn..

Testa att koppla in pumpen direkt in i moderkortet.

och 31C på vattnet vid 80c på processorn är sjukt lågt. någonting verkar vara skumt. hur mycket kylpasta använde du?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Ok, så byggde i veckan en ny maskin, se signaturen för specs. Problemet är att temperaturerna är galet höga!

När jag först insåg att de var för höga böjade jag forska lite, och en sak som jag hittade var att backplaten för H100i-pumpen sitter för löst på vissa moderkort, så det inte blir tillräckligt med tryck över processorn när man drar åt skruvarna, vilket jag dessutom tyckte när jag satte ihop den, så jag skruvade isär och satte fyra st gummidistanser mellan moderkortet och backplaten så märktes det direkt att den satt bättre. Dessutom gjorde jag om appliceringen av Arctic Silver 5-pastan.

Nu har jag H100i-fläktarna (har de två som följer med) på Performance Mode, och med Small FFTs i Prime95 så ligger jag på runt 80C! Har slagit av TurboBoost i UEFI, men ändå ligger den på 4.2Ghz i Prime, med en vcore på 1.24v..

Det är något som inte stämmer här..

Hoppa helt att testa med Intelburn och Prime95 när du kör haswell. De använder instruktioner som är helt omöjliga tekniskt sett och lurar processorn att arbeta fruktansvärt mycket mer än vad den normalt klarar.

Ladda istället hem cinebench eller aida64.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Skulle nog dubbelkolla monteringen igen, ett vanligt fel som görs med bakplattan är att man kan sätta dit den på fel sätt, dvs inte rätt vriden, finns bara åt ett håll som är rätt.

Man kan också under stresstest trycka ner pumpen mot CPU med några fingrar, och se om temperatur ändrar sig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har också hört att det är lätt att sätta bakplattan fel, testa att vrida 90/180/270 grader för att se om den sitter bättre, man ska inte behöva distanser.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Check in denna video - han pratar speciellt om ( och visar ) det där med att sätta backplate rätt.
Har själv köpt H100i till Haswell, så jag surfade lite igår
https://www.youtube.com/watch?v=fQ-XqD2d6eY

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Testa att koppla in pumpen direkt in i moderkortet.

och 31C på vattnet vid 80c på processorn är sjukt lågt. någonting verkar vara skumt. hur mycket kylpasta använde du?

Men pumpen är ju direkt kopplad till moderkortet redan med den ena kontakten, den andra ska ju drivas via en SATA-strömkontakt. Och pumpen verkar inte vawra problemet, den snurrar ju så snabbt som den ska.

Svårt att förklara hur mycket jag använde, men en smal vertikal linje som det ska vara iaf..

Skrivet av WoG:

Hoppa helt att testa med Intelburn och Prime95 när du kör haswell. De använder instruktioner som är helt omöjliga tekniskt sett och lurar processorn att arbeta fruktansvärt mycket mer än vad den normalt klarar.

Ladda istället hem cinebench eller aida64.

Ska testa det senare, tack.

Skrivet av ggustavsson:

Skulle nog dubbelkolla monteringen igen, ett vanligt fel som görs med bakplattan är att man kan sätta dit den på fel sätt, dvs inte rätt vriden, finns bara åt ett håll som är rätt.

Man kan också under stresstest trycka ner pumpen mot CPU med några fingrar, och se om temperatur ändrar sig.

Japp, backplaten sitter rätt, som du säger finns det bara ett sätt att montera den på, och det är jag väl medveten om.

Med distanserna som jag har nu är det väldigt bra tryck över processorn, trycker jag på pumpen blir det i princip ingen skillnad. Kanske sitter den t.om för hårt?

Skrivet av tomle:

Har också hört att det är lätt att sätta bakplattan fel, testa att vrida 90/180/270 grader för att se om den sitter bättre, man ska inte behöva distanser.

Helt säker på att backplaten sitter rätt, för det går inte att montera den fel, cutoutsen på den passar bara när de är uppåt, så att säga.

Skrivet av EsoxLucius:

Check in denna video - han pratar speciellt om ( och visar ) det där med att sätta backplate rätt.
Har själv köpt H100i till Haswell, så jag surfade lite igår
https://www.youtube.com/watch?v=fQ-XqD2d6eY

Har kikat på denna och delarna efter, och ser ingenting som jag inte redan gjort :/

Ska iaf testa sätta dit originalkylaren nu och se vad som händer, för att jämföra.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Med AIDA64 (Test CPU och FPU) blir maxtempen 70-71C.

Detta är alltså med H100i fortfarande.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Med AIDA64 (Test CPU och FPU) blir maxtempen 70-71C.

Det skulle jag säga är normal temp med en Vcore på 1.24. Innan delidd på min så låg jag däromkring fast på 4,4 istället. Hur är det med bios, har du uppdaterat det? Många som har haft problem med temperaturen har uppdaterat bios, för att de har haft problem med att det används för mycket spänning by default.

Det är igentligen bara det som jag kan tänka mig som orsakar det, eftersom du har gjort något åt de två vanliga problemen. (felmonterad backplate och gummidistanser).

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Det skulle jag säga är normal temp med en Vcore på 1.24. Innan delidd på min så låg jag däromkring fast på 4,4 istället. Hur är det med bios, har du uppdaterat det? Många som har haft problem med temperaturen har uppdaterat bios, för att de har haft problem med att det används för mycket spänning by default.

Det är igentligen bara det som jag kan tänka mig som orsakar det, eftersom du har gjort något åt de två vanliga problemen. (felmonterad backplate och gummidistanser).

Nu när jag körde AIDA64 igen med stockkylaren blev det 100C efter ca minuten, men CPU-fläkten snurrade inte direkt så man hörde den - när man startar datorn snurrar den 100% som den ska en kort stund, för att sen gå ner till normal idle-hastighet. Men vid 100% tyckte den inte att det behövdes full gas..

Edit: Just det, uppdaterade BIOS precis innan jag postade det första resultatet från AIDA, då jag fick 70C. Har inte testat Prime eller Burn In efter det, men det verkar inte som att man ska göra det heller.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Nu när jag körde AIDA64 igen med stockkylaren blev det 100C efter ca minuten, men CPU-fläkten snurrade inte direkt så man hörde den - när man startar datorn snurrar den 100% som den ska en kort stund, för att sen gå ner till normal idle-hastighet. Men vid 100% tyckte den inte att det behövdes full gas..

Edit: Just det, uppdaterade BIOS precis innan jag postade det första resultatet från AIDA, då jag fick 70C. Har inte testat Prime eller Burn In efter det, men det verkar inte som att man ska göra det heller.

Testa ställa tillbaka alla värden till factory settings(brukar finnas någon knapp att trycka på, i bios. På mitt asus är det F5). Testa där efter att låta MHz vara, och gå över till manual voltage och testa gå ner på Vcore. Se hur långt du kommer. Eller tvärt om, låt vcore vara på 1.24 och testa klocka uppåt.

Som sagt. Med en Vcore på 1.24 så anser jag att 70C är normalt.

Du kan även testa RealBench från Asus.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Testa ställa tillbaka alla värden till factory settings(brukar finnas någon knapp att trycka på, i bios. På mitt asus är det F5). Testa där efter att låta MHz vara, och gå över till manual voltage och testa gå ner på Vcore. Se hur långt du kommer. Eller tvärt om, låt vcore vara på 1.24 och testa klocka uppåt.

Som sagt. Med en Vcore på 1.24 så anser jag att 70C är normalt.

Du kan även testa RealBench från Asus.

Testade precis detta: stängde av TurboBoost och stresstestade med Intel Extreme Tuning Utility. Resultatet blev 78C och en fläkt som är lika tyst som vid idle? vcore låg på 1.040v konstant, som det bör.. Blir inte klok!

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

AIDA64 må kanske vara ett bland se sämst program att köra om du letar efter att fina om ditt system är cpu stabilt eller inte.
Då jag inte ser någon annat användningsområde för stresstest funktionen som inte fungerar tillräckligt bra ser jag inte heller nyttan med att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Testade precis detta: stängde av TurboBoost och stresstestade med Intel Extreme Tuning Utility. Resultatet blev 78C och en fläkt som är lika tyst som vid idle? vcore låg på 1.040v konstant, som det bör.. Blir inte klok!

Jag har inte satt mig in i vad det betyder när man stänger av turboboost. Går processorn i full hastighet hela tiden då? Vilken GHz?

Fläktarna ligger kvar om du inte har ställt in någon fläktkurva för dom, förutsatt att de är kopplade till pumpen och styrs genom Link. (ska du ställa in det så går fläktarna efter vatten temperatur och inte CPU temperatur).

Gör som jag sa, återställ till fabriks inställningarna. Ändra Vcore till manual, och ställ in 1.040 ifall det är din grundspänning. Och därefter börjar du om.

När du har kört stresstest innan, har du då konstant legat på 1.24, eller har det varit för en sekund?

Än en gång, Asus Realbench är ett bra program för att stresstesta.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag har inte satt mig in i vad det betyder när man stänger av turboboost. Går processorn i full hastighet hela tiden då? Vilken GHz?

Fläktarna ligger kvar om du inte har ställt in någon fläktkurva för dom, förutsatt att de är kopplade till pumpen och styrs genom Link. (ska du ställa in det så går fläktarna efter vatten temperatur och inte CPU temperatur).

Gör som jag sa, återställ till fabriks inställningarna. Ändra Vcore till manual, och ställ in 1.040 ifall det är din grundspänning. Och därefter börjar du om.

När du har kört stresstest innan, har du då konstant legat på 1.24, eller har det varit för en sekund?

Än en gång, Asus Realbench är ett bra program för att stresstesta.

När jag stängde av TurboBoost så ligger den på 4Ghz max, men då SpeedStep är aktiverat så klockar den ner sig när den inte används. Innan med Boost på låg den på 4.2Ghz och konstant 1.24v vid stresstest. Nu max 4Ghz och 1.040 som sagt.

Jag ska återmontera H100i:n nu tänkte jag, och sedan slå av TurboBoost och göra som du föreslår - sätta en max vcore på 1.040 och ta det därifrån. Kan jag få ut 4.5Ghz på någonting under 1.24 och en maxtemp på säg 80C under stressande, så är jag nöjd sedan. Många stänger också av HyperThreading för då droppas tempen med ca 15C, men vad ska jag då ha en 4790k till. Dessutom använder jag min dator mycket till rendering av film i Premiere, och där vill man verkligen ha HT.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag har inte satt mig in i vad det betyder när man stänger av turboboost. Går processorn i full hastighet hela tiden då? Vilken GHz?

Fläktarna ligger kvar om du inte har ställt in någon fläktkurva för dom, förutsatt att de är kopplade till pumpen och styrs genom Link. (ska du ställa in det så går fläktarna efter vatten temperatur och inte CPU temperatur).

Gör som jag sa, återställ till fabriks inställningarna. Ändra Vcore till manual, och ställ in 1.040 ifall det är din grundspänning. Och därefter börjar du om.

När du har kört stresstest innan, har du då konstant legat på 1.24, eller har det varit för en sekund?

Än en gång, Asus Realbench är ett bra program för att stresstesta.

Det börjar bra iaf! Återinstallerade H100i:n och kör på max 4Ghz och nu får jag inte ens 50C i Intel Extreme Tuning.. max var 48C.
Ungefär samma resultat med RealBench, max är då 51C, kallaste kärnan är dock 45C.. Nu ska jag börja leta mig upp i frekvenserna dock.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter att posta jag!

Nu börjar vi se lite resultat här! 4.4Ghz och vcore på 1.18v satte jag manuellt, och nu maxas den ut på 60C! Kärna 4 är fan nästan kall, 54C max på 4.4Ghz.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Då kan vi väl anse detta som avslutat då 4.6Ghz och 71C max, då med en vcore på 1.27v. Lite sjukt att Core 4 blir 62C som varmast..

Det som skilde från första början var väl egentligen två saker - uppdaterad BIOS och nu när jag monterade om H100i:n så satte jag mina gummidistanser UNDER de metalldistanser som sitter på backplaten, istället för ovanpå. Borde förvisso inte spela något direkt roll, men men.

Tack till alla som har svarat i tråden, verkligen!

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum