Hjälp med installation av GTX 970.

Permalänk
Medlem

Hjälp med installation av GTX 970.

Jag ska köpa ett GTX 970 och jag undrar hur man ska gå till väga.

Ska man tex innan man tar bort det gamla kortet avinstallera alla gamla drivrutiner , först med nvidias avinstallation på datorn och sedan med tex Driver cleaner?

2. Ska man därefter stänga ner datorn och ta ut det gamla kortet och sätta i det nya?

3. I vilken ordning ska man uppdatera bios? Kan man uppdatera Bios innan man sätter i det nya kortet.

Permalänk
Medlem

Av med datorn, smäll in kortet, på med datorn, ladda ner senaste drivrutiner på www.nvidia.com, välj "Clean install". Spela.

Varsågod

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag ska köpa ett GTX 970 och jag undrar hur man ska gå till väga.

Ska man tex innan man tar bort det gamla kortet avinstallera alla gamla drivrutiner , först med nvidias avinstallation på datorn och sedan med tex Driver cleaner?

2. Ska man därefter stänga ner datorn och ta ut det gamla kortet och sätta i det nya?

3. I vilken ordning ska man uppdatera bios? Kan man uppdatera Bios innan man sätter i det nya kortet.

1. Ja det stämmer.

2. Ja det stämmer.

3. Om inte du har problem med BIOS så behöver du inte uppdatera det? Om det behövs en uppdatering av BIOS kan du göra detta både med det nya kortet eller det gamla isatt

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2900/~/gui...

Rekommenderar trycka i "perform clean install" under installationen.

Permalänk
Medlem

Jag har den senaste drivrutinen för GTX 680 fungerar den med 970 också?

2. Jag har nu betalat detta kortet och väntar på leverans. Var det ett ok köp? https://www.dustinhome.se/product/5010805448/gv-n970wf3oc-4gd...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag har den senaste drivrutinen för GTX 680 fungerar den med 970 också?

2. Jag har nu betalat detta kortet och väntar på leverans. Var det ett ok köp? https://www.dustinhome.se/product/5010805448/gv-n970wf3oc-4gd...

Om du inte har kollat på tester så är det läge att göra det nu på Google/Youtube tex. Har själv ett G1 Gaming och är mycket nöjd.

Det bör funka med denna drivrutin om den är 344.11 eller över.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ett par frågor till

1. Tycker ni att jag ska uppdatera moderkortets Bios innan installation av grafikkortet för säkerhets skull?

2. Måste jag köra driver sweeper innan jag byter kort, räcker det inte att avinstallera drivrutinen via datorn avinstallera program och sedan gå in på enhetshanteraren och avinstallera drivrutinen via högerklick och avinstallera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Ett par frågor till

1. Tycker ni att jag ska uppdatera moderkortets Bios innan installation av grafikkortet för säkerhets skull?

2. Måste jag köra driver sweeper innan jag byter kort, räcker det inte att avinstallera drivrutinen via datorn avinstallera program och sedan gå in på enhetshanteraren och avinstallera drivrutinen via högerklick och avinstallera?

När jag bytte kort från GTX 670 så gjorde jag ingenting mer än någon extra omstart och hade då 344.11 installerad. Du ska inte behöva göra mer, men en ominstallation kan ändå vara bra. (clean install).
Svar till 1:an Ja det är bra att ha den senaste biosen på mobot innan du byter GPU.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du behöver inte uppdatera BIOS. Jag har aldrig gjort det.

1. Avinstallera gamla drivrutinen
2. Stäng av datorn och öppna lådan
3. Byt ut grafikkortet
4. Starta datorn
5. Installera nya drivrutinen

Klart.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har den senaste drivrutinen för GTX 680 fungerar den med 970 också?

2. Jag har nu betalat detta kortet och väntar på leverans. Var det ett ok köp? https://www.dustinhome.se/product/5010805448/gv-n970wf3oc-4gd...

Jag tycker att det är ett mycket bra köp. Notera bara att det inte är "G1 Gaming Edition" från gigabyte som du har köpt så det kommer inte komma med en backplate. Jag har nämligen en kompis som köpte samma kort som du för att sedan märka att den inte inte hade backplate som han hade förväntat sig. Det var bara att skicka tillbaka och vänta på nytt.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Du behöver inte uppdatera BIOS. Jag har aldrig gjort det.

1. Avinstallera gamla drivrutinen
2. Stäng av datorn och öppna lådan
3. Byt ut grafikkortet
4. Starta datorn
5. Installera nya drivrutinen

Klart.

Så jag behöver bara avinstallera den senaste drivrutinen på Program och funktioner? Du tycker inte att jag även ska gå in på enhetshanteraren och avinstallera där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så jag behöver bara avinstallera den senaste drivrutinen på Program och funktioner? Du tycker inte att jag även ska gå in på enhetshanteraren och avinstallera där också?

Jag brukar bara gå till kontrollpanelen och hitta drivrutinen där.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Du behöver inte uppdatera BIOS. Jag har aldrig gjort det.

1. Avinstallera gamla drivrutinen
2. Stäng av datorn och öppna lådan
3. Byt ut grafikkortet
4. Starta datorn
5. Installera nya drivrutinen

Klart.

Bara för att du inte har gjort det, innebär det ju inte att det kan hjälpa till, när det gäller ny hårdvara i burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så jag behöver bara avinstallera den senaste drivrutinen på Program och funktioner? Du tycker inte att jag även ska gå in på enhetshanteraren och avinstallera där också?

Skulle rekommendera du kör DDU för att avinstallera drivrutiner. Det tar bort allt så att inget ligger kvar och spökar.

Säkerligen fungerar det att göra som du skriver också, ta bort genom Program och Funktioner, men vill du vara 100% på att allt försvinner så det blir en ren installation efteråt rekommenderas programmet DDU.

Citat:

The AMD/NVIDIA/INTEL video drivers can normally be uninstalled from the Windows Control panel, this driver uninstaller program was designed to be used in cases where the standard driver uninstall fails, or when you need to thoroughly delete NVIDIA and ATI video card drivers.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MiLeS:

Skulle rekommendera du kör DDU för att avinstallera drivrutiner. Det tar bort allt så att inget ligger kvar och spökar.

Säkerligen fungerar det att göra som du skriver också, ta bort genom Program och Funktioner, men vill du vara 100% på att allt försvinner så det blir en ren installation efteråt rekommenderas programmet DDU.

Eftersom han inte byter GPU-tillverkare är detta helt onödvändigt. Han behöver endast sätta i det nya om han har 344.11 eller senare installerad. Har som skrivit redan gjort detta för ca en månad sedan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom han inte byter GPU-tillverkare är detta helt onödvändigt. Han behöver endast sätta i det nya om han har 344.11 eller senare installerad. Har som skrivit redan gjort detta för ca en månad sedan.

Behöver och behöver, funkar det så funkar det men min polare gjorde nyligen liknande byte och fick problems och i hans fall hjälpte DDU. Aldrig fel att tipsa om saker som kan hjälpa en i framtiden om problem skulle uppstå.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat Gtx 970 och det fungerar perfekt. En fråga bara, behöver jag ändra på fläktens hastighet eller räcker det att ha den i orginalhastighet? Jag har som sagt Gigabyte GeForce GTX 970 4GB WF3OC. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag har nu installerat Gtx 970 och det fungerar perfekt. En fråga bara, behöver jag ändra på fläktens hastighet eller räcker det att ha den i orginalhastighet? Jag har som sagt Gigabyte GeForce GTX 970 4GB WF3OC. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Är den irriterande så kan du ju ändra den, men om det inte är det så nej, det behövs inte.

Är nyfiken på hur du gjorde när du installerade kortet, så hur gjorde du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är den irriterande så kan du ju ändra den, men om det inte är det så nej, det behövs inte.

Är nyfiken på hur du gjorde när du installerade kortet, så hur gjorde du?

Jag bara avinstallerade drivrutinen via avinstallera program. Sedan stängde jag av datorn , satte i kortet och satte på datorn. Jag blev orolig ett tag för det dröjde ett litet tag innan jag fick bild på datorn. Sedan laddade jag ner Geforce Experience och installerade senaste drivrutinen med Geforce Experience. Det fungerar klockrent.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag bara avinstallerade drivrutinen via avinstallera program. Sedan stängde jag av datorn , satte i kortet och satte på datorn. Jag blev orolig ett tag för det dröjde ett litet tag innan jag fick bild på datorn. Sedan laddade jag ner Geforce Experience och installerade senaste drivrutinen med Geforce Experience. Det fungerar klockrent.

Ok hoppas 344.75:an funkar bra hos dig, själv har jag stött på patrull med denna drivis efter ett tag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag glömde säga att jag kryssade i clean install.

Permalänk
Avstängd

Fläktkurvan behöver inte ändras såvida du inte är missnöjd med ljudnivån eller nåt..
Låt den vara...
Mitt gigabyte 980 snurrar på typ 40% när jag spelar ..hur underbart som helst (stock fläktkurva..)

Skickades från m.sweclockers.com