Bluetooth 4.2 får stöd för internetuppkoppling

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

De små tillbehören, eller prylarna som "behöver" en internetanslutning trådlöst behöver inte använda någon wifi-modul för ändamålet. De kan ansluta direkt till en enhet som redan har en internetanslutning och stödjer blåtand v4.2. T.ex en router med inbyggd blåtand.
Blåtand har fördelen att den är resursnålare än wifi, och har ett "enklare" chip för ändamålet.Dock till bekostnad av sämre räckvidd och lägre bandbredd. Å andra sidan behöver oftast inte de små tillbehåren någon nämndvärd bandbredd eller räckvidd.

Om ni undrar vad för prylar som skulle behöva en internetanslutning, kan ni söka på nätet med följande fras: "Internet of Things".
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_of_Things

Jo visst, men det låter som att det redan finns i tidigare versioner eftersom man som sagt kan koppla t.ex. sin dator till mobilens internetuppkoppling via bluetooth (tidigare version).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Piece of Cake:

Jo visst, men det låter som att det redan finns i tidigare versioner eftersom man som sagt kan koppla t.ex. sin dator till mobilens internetuppkoppling via bluetooth (tidigare version).

Som redan nämnts i tråden så är nyheten att det går att köra IPv6 över BT. IPv6 är ett krav för IoT i.o.m att antalet enheter kommer bli helt enormt.

En kanske inte helt relaterad nyhet, men ändå något som handlar om trådlöst och Internet är att Linux nu fått stöd för generisk inkapsling av USB-paket över IP. Vad man då kan göra är att dela ut alla USB-enheter kopplad till en Linux-baserad "server" så de går att komma åt från en annan klient-dator som om de var direkt kopplade till den maskinen. Finns klient-drivare även för Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Du utsätts dock dagligen för bakgrundsstrålning. Det är inget du kan isolera dig ifrån.

Nej det är ju precis det och med all denna extra strålning som kommer när vi monterar in extra sändare i allt som man kan idag. Ännu kanske det inte är något större problem men tänk då på att det även börjar komma fler och fler tillbehör med trådlös strömmatning nu är de inte så vanliga ännu men det kommer. Hur detta påverkar i långa loppet har vi ingen aning om.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att slippa gå runt i huset och släcka alla lampor efter familjens medlemmar. Men det lär kräva ny elektronik genomgående förstås. Iofs kan man byta ut rubbet mot LED så jag kanske inte ens behöver bry mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Nej det är ju precis det och med all denna extra strålning som kommer när vi monterar in extra sändare i allt som man kan idag. Ännu kanske det inte är något större problem men tänk då på att det även börjar komma fler och fler tillbehör med trådlös strömmatning nu är de inte så vanliga ännu men det kommer. Hur detta påverkar i långa loppet har vi ingen aning om.

Stråling av denna typ är ickejoniserande, den är till och med minde energirik än synlig ljus eller värmestråling. Därmed kan den endast skapa värme, inte ens ändra tillstånd i molekyler villket strålning först böjar kunna i den synliga våglängden. Mänden energi i all denna stråling som passerar dig är enormt liten och kan inte värma celler nog för att skada dem, men du bör inte infinna dig i en mickrovågsung. UV-stråling, som är milljoner gånger mer energirik än radiostrålning, är den minst energirika strålningen som du behöver oroa dig för.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

"internetuppkoppling och ökad säkerhet" ... inte alls motsägelsefullt, nejnej.

Kan säkert vara praktiskt, men jag blir alltid skeptisk så fort jag hör IoT nämnas.

Skrivet av gadgety:

Jag ser fram emot att slippa gå runt i huset och släcka alla lampor efter familjens medlemmar. Men det lär kräva ny elektronik genomgående förstås. Iofs kan man byta ut rubbet mot LED så jag kanske inte ens behöver bry mig.

Det går redan sedan länge med simpla lösningar från t.ex. Nexa; behövs inget IoT-trams för det.

Även led-lampor har begränsad livslängd (och den förkortas av värme), så det är alltid en bra idé att stänga av dem när de inte behövs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Om du själv tar en trådlös hemtelefon och har den mot huvudet, så kommer du att märka att den blir ganska varm. Den blir varm p.g.a strålningen. Däremot så är det mindre skadligt om man har handsfree.

Batteriet blir varmt när det laddas ut snabbt... Sker på laptops och surfplattor också, då 3G och Wifi avstängt, samt av kretsarna i telefonen som jobbar (ren värmeutveckling). Om det hade varit strålning så hade ditt ansikte bliv stekt också, bokstavligt talat.

Och du får nog vara mer specifik... trådlös handsfree är precis lika idiotiskt, och gynnar inget, så det måste vara trådburen handsfree.
Sen OM nu strålningen är skadlig, så är det sämsta stället du kan ha den är i närheten av ditt könsorgan, då detta leder till mutationer (som Cancer är) och skador på dina ofödda barn istället. Bättre då att grilla skallen, så du iaf inte skadar ev barn och nästa generation.

Skrivet av Djhg2000:

Det går inte att förneka att 2.4 GHz är resonansfrekvensen för vatten, men en mikrovågsugn har en uteffekt på ca 100-1000 W. GSM har en maximal uteffekt på 1-2 W, WCDMA max 250 mW och Bluetooth max 1-100 mW. Av dessa använder bara Bluetooth 2.4 GHz, men jag tänkte att du nog vill ha något att jämföra med.

Sen får man dock inte glömma att bara du går in på en större publik byggnad som centralstation, stor mataffär etc, har lätt 100+ telefoner i samma lokal. Så när det börjar bli trångt så kan det i teorin bli microvågseffekt OM alla skulle prata i telefon samtidigt. Många bäckar små... är väl uttrycket.

I övrigt håller jag med dig. Och även om man nu väljer att avstå från mobiltelefon, så kommer du från alla möjliga håll bli bombarderad med strålning från allt mellan Solen och bluetooth sändaren, passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Stråling av denna typ är ickejoniserande, den är till och med minde energirik än synlig ljus eller värmestråling. Därmed kan den endast skapa värme, inte ens ändra tillstånd i molekyler villket strålning först böjar kunna i den synliga våglängden. Mänden energi i all denna stråling som passerar dig är enormt liten och kan inte värma celler nog för att skada dem, men du bör inte infinna dig i en mickrovågsung. UV-stråling som är milljoner gånger mer energirik än radiostrålning är den minst energirika strålningen som du behöver oroa dig för.

Äntligen ett inlägg som skiljer på strålning och strålning. Som du säger så är strålning vid radio-frekvenser icke-joniserande. För strålning vid dessa energier finns det inte några kända mekanismer som kan orsaka cancer. Den kan till exempel inte orsaka mutationer. Den enda effekten är uppvärmning, som i en mikrovågsugn fast 100 gånger svagare, och den temperaturökningen är, eftersom effekten (i watt) är låg, liten.

Detta står i tydlig skillnad mot joniserande strålning (aka radioaktiv strålning), som har så hög energi att den påverkar elektroner som kan frigöras och i sin tur orsaka ändringar på DNA i cellerna. Ändringar i DNA kan anhopas över tid och potentiellt orsaka cancer. Hört talas om radon? Det är en större hälsorisk än alla trådlösa enheter man någonsin kommer i kontakt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Har du något du kan backa upp ditt påstående med?

Men sluta trolla -.-

Och ifall du inte trollar så läs på lite om basal fysik och kemi. Du har över hundra års forskning från tiotusentals forskare som bekräftar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Mer av våra prylar blir uppkopplade på olika vis och mer och mer blir trådlöst.
Vet man igentligen vad all denna "strålning" som passerar kroppen gör? Finns det säker forskning på detta?
Cancer ökar ju i världen av olika annledningar, kan inte strålningen från våra apparater vara en liten bov?

Ja. Elektromagnetismen är något av det inom fysiken vi vet absolut mest om. Det finns absolut ingen risk för att strålning som passerar din kropp gör någon skada. Vet du varför? Jo: för att den passerar kroppen! Den interagerar inte med materian i din kropp, därför går den rakt igenom, och även därför påverkar den inte din kropp alls. Det du bör vara orolig för är strålning som inte passerar din kropp. Den strålningen interagerar med materian i din kropp, och kan därför påverka den.

Anledningen till att Radiovågor inte interagerar med din kropp är precis som några nämnt att den inehåller så oerhört lite energi. Enkelt sagt moste energin hos individuella fotoner över en viss tröskel för att kunna interagera över huvud taget. Denna tröskeln varierar beroende på materialet, och är nära 0 för ledande material som metaller. Därför kan tex antennen i din router påverkas av signalen, men inte din kropp.

Permalänk
Medlem

På förekommen anledning:

https://xkcd.com/radiation/

Ett urdrag nedan, se nedersta notisen:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Jag kommer ihåg förr när Internet var på ingång i hemmen.... Man kunde ju köra Internet med WAP-hastighet via Bluetooth på den tiden :P... Inte var det snabbt, men funka. Så detta ser jag inte direkt som en nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

På förekommen anledning:

https://xkcd.com/radiation/

Ett urdrag nedan, se nedersta notisen:

http://imgur.com/GaWn65Q

Skickades från m.sweclockers.com

Heh.... Sleeping next to someone (0.05 μSv)

Så... 365 dagar om året, i 100år... 1,825 Sv, vilket är en farlig och hög dos... AAHHH det är därför vi dör... så, de som är ensamma lever längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh.... Sleeping next to someone (0.05 μSv)

Så... 365 dagar om året, i 100år... 1,825 Sv, vilket är en farlig och hög dos... AAHHH det är därför vi dör... så, de som är ensamma lever längre?

Rätt tänkt men du missade micro För att den skall stämma så är det 1 miljon människor du behöver sova bredvid, mysigt iofs, men tror det blir svårt att sova "next to" så många

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som redan nämnts i tråden så är nyheten att det går att köra IPv6 över BT. IPv6 är ett krav för IoT i.o.m att antalet enheter kommer bli helt enormt.

En kanske inte helt relaterad nyhet, men ändå något som handlar om trådlöst och Internet är att Linux nu fått stöd för generisk inkapsling av USB-paket över IP. Vad man då kan göra är att dela ut alla USB-enheter kopplad till en Linux-baserad "server" så de går att komma åt från en annan klient-dator som om de var direkt kopplade till den maskinen. Finns klient-drivare även för Windows.

Lite sent kanske, men tack! Det var precis ett sådant svar jag var ute efter. Hade ingen aning om det gick att köra IPv6 tidigare eller inte. Känns ändå som att titeln är lite missvisande i så fall.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Så är det är tid för tunnlade ipv6 till hemmet och en extra mobil med ipv6 är det melodin för att fult utnyttjade av Bluetooth-sändare till mobila enheter?

Så är det är tid för tunnlade ipv6 till hemmet och en extra mobil med ipv6 är det melodin för att fult utnyttjade av Bluetooth-sändare till mobila enheter?

Tele2 ska ha möjligheten men implementering?
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.594180/tele2-redo-for-3...

Så nu när hårdvara för Bluetooth 4.2 skaffa en bättre budget mobil för att börja utnyttja inte så lätt få sina Bluetooth enheter kapade!'
Nuvarande utrustning kanske kan klara mjuvaru uppgradering men inte den extra farten det kräver hårdvara och de enklare utrustning kommer inte kunna uppgraderas.

Stick n Find Bluetooth sticker särtypen av utrustning man vill ha Bluetooth 4.2 vil ha uppgradering för det som saknas är triangulering möjlig het inte bara avstånd efter som det inte är inbyggt så en extra USB-enhet med mottagare och rikt verkan bluetooth är så billiga i grunden så att ha ett par stycken i olika riktning för att få bra verkan även kunna ha starkare sändare 100m i stället för 10m den typen av ping skulle göra det lättare att hitta det man söker.

Vi får väl se vad utvecklingen ger utveckling uppmuntras för standarden så hög effekt pingning borde vara ett sätt att få det fungera att bara sända i en riktning är ett andra steg men det är mer för större utrustning åtminstone i ett första steg.